Publicerat
Kategori: Djur noveller

Sagan dinon och dess arter

Det var en vacker dag på dinosauriernas tid. Alla gjorde sina saker och åt sin mat vissa dinosaurier fajtades. Men den här historien skall handla om en ovanlig dinosaurie som heter dino och hur den lever på vår tid och utvecklar nya arter i vår tid. Den här historien skall handla om hur den överlevde kometen. Men vi kommer dit. Dinosaurien dinon levde bland dinosaurierna och var en dinosaurie. Vissa dinon levde i flock andra ensamna. En ung Dino hona som just hade blivit parad byggde nu ett bo för att lägga lite ägg. Hon grävde i marken för fullt och la 4 ägg. Sen när hon hade gjort det vakade hon över dom länge länge. Men den här dagen var inte som alla andra. Det var nära på att en stor komet skulle bomba jorden. Ett starkt ljus sken syntes på himlen. Andra dinosaurierna märkte det och såg upp mot himlen men de brydde sig inte om ljuskenet så mycket. Dino honan vakade över sina ägg noga. Den som närmade hennes ägg fräste hon åt och jagade iväg. Efter det stora ljusskenet hördes det en rejäl smäll. Marken dunkade till. Långt borta i horisonten syntes grå rök komma mot ett stort fält mot alla dinosaurier. Men dino honan som såg röken brydde sig inte hon vakade över sina ägg och rörde sig inte ur fläcken. det gråa molnet kom närmare och närmare med en väldigt hastighet. Snart hade den nått dino honan. Dino honan hann aldrig springa iväg utan sveptes med med den gråa molnet och skrek högt när hon svingades omkring i den gråa molnet. Det gråa molnet förstörde allting som kom i dess väg. Allt utom äggen de låg kvar där de låg. efter när det gråa molnet hade svepts förbi regnade det glödande stenar ner från himlen och himlen helt svart. Det hördes skrikande dinosaurier också. Men de dog på en gång på grund av syre. Marken var stening inga växter syntes inga träd heller. Det försatte att regna ner glödande stenar och giftigt syre kom till jorden. Men äggen som låg orörda hade syre i sina ägg skal. De låg där de låg och utvecklades till fina dino ungar inne i sina ägg. Efter det glödande regnet regnade det vanligt regn men den giftiga syret fanns fortfarande på jorden. Det tog månader och veckor och snart sveptes äggen med i en stor flodvåg som forsade fram. Äggen sveptes ihop. Snart avtog regnet och äggen låg åter igen på marken. Det gick många år och veckor och månader. äggen låg fortfarande okläckta på samma plats som vattnet hade lämnat dom. Syntes några sprickor i skalet men äggen var helt oskadda. Det tog en tid men sen började jorden sakta att få liv igen och friskt syre kom till jorden också och sen några månader senare kom Det olika tider olika forntida djur kom och människor började att komma.



Senare kom det träd och olika stenar och blommor och bin brevid äggen. Nu när vår tid hade kommit med dagens djur som finns i dag och människor så kläcktes äntligen äggen. Det var 2 honor och 2 hanar. Ut ur äggen kom dinosarna ut och nyfiket undersökte sin nya värld. Några människor såg dino ungarna och ringde djurvårdare som genast kom och hämtade dom. Ungarna hamnade på djurpark inne i en inhängnad. Människorna på djurparken ville få Dino att föröka sig. Så när Dino ungarna var tillräckligt stora så förökade de sig i djur parken och fick ungar och snart kom det fler och fler i djur parken. Tack vare människorna på djur parken så spreds sig dinon runt om i världen. Vissa dinosar släpptes ut ur djur parken och släpptes fria. Dinon började bilda sig olika flockar och vissa levde ensamna. Åren gick och kom sen var det över 1000 dinosar på över hela jorden runt om i landet. Snart utvecklades nya arter hos dinon som (gorry) (magi drakar) (vatten dinon) (shadow dino) (mini dino) Som också levde vildt eller var i djurparker. De är de arter jag kommer berätta om och det är det vår historia skall handla om att de lever i vår tid och hamnar i olika äventyr. Det är olika sagor om dom. Men det är en annan historia.


Dinon:

Dino är en dinosaurie som lever i vår tid och är mycket social. Om man är snäll mot dinon så är Dinon snäll tillbaka. Den får lätt kompisar beror på hur den är som person. Dinon lever lite överallt i världen utom öknen där det är torrt. Den största fiende den har är gorryn som är en grym köttätare. Men Dino är ett flock djur som lever i flock vissa lever ensamna eller med olika vänner. De lägger ägg och tar väl hand om sina ungar tills de klarar sig själva. Men vissa av ungarna lever kvar hos sin flock eller går iväg bort från sin flock eller familj för att leva sitt egna liv. Dinon äter allt möjligt från växter till frukter fisk till lite kött utom stenar och pinnar och sand eller annat hårt. Vissa dinosar gillar människor andra inte. När tjuvskyttar jagar dinon brukar e skjuta de vuxna dinon och ta deras ungar och sälja dom till djurparker eller cirkusar eller olika stall. oftast om dino ungarna behandlats illa är dom änsgliga mot människor. Men dom dinosar som lever lyckliga liv har inte problem med människor. Dinon har vita vingar också som de kan flyga med. Men dino ungar kan inte flyga förs deras vingar är tillräckligt stora. Dinon tycker om att flyga högt upp i himlen. Ibland är den nere på marken och vandrar ibland flyger den när de vandrar också. Om deras vingar blir blöta har de lite svårt att flyga. De kan flyga om de blir blöta men inte så högt upp. Dinon är som hästar och kan bära människor på sina ryggar och är inte lika stora som de stora dinosaurierna mitt emellan en stor häst och och en liten ponny. lite större än människan. Man behöver inte ha tyglar på dinon för de vet vart de skall om man säger till dom vart man skall. Men vissa vill ha tyglar på dom. Dinon kan förstå lite människo språk men inte så mycket. den hör mest på tonen om man pratar med dom och dom förstår andras känslor och tankar och är mycket sociala mot människor. Men dinon måste akta sig för alla köttätare runt om i världen. Men den dom skall mest akta sig för är Den fruktande Gorryn. Ja det var lite info om Dinon.




Gorry:

Gorry den fruktande köttätaren som äter allt den kan komma åt skall man akta sig för. Gorrys favorit föda är Dinosaurien dino. Så den om dinon är i närheten jagar den helst dinon. Men oftas om Gorryn jagar dinoflock har den ingen chanse mot en hel dinoflock. När gorryn får syn på ett byte och den behöver förstärkning så ylar den precise som vargar på fler gorryn. Då brukar den som är gorryns byte akta sig. Gorryn har inget bord sick utan sliter och biter river sitt byte i ett stycke. Gorryn har två vassa tänder vid munnen. Gorryn har precise som katt djuren klor på sina tassar så den kan riva eller hålla fast sitt byte med sina klor. Gorryn är precise som Dinon lever i flock eller lever ensamna beror på gorryn själv. De lägger ägg och tar väl hand om sina ungar tills de är stora nog att klara sig själv. Men precise som dinon också vissa av ungarna stannar hos sin flock eller vissa ger sig av för att leva sina liv. Det är bara vissa gorryn som är snäll mot alla. Beror på hur de uppfostras eller vad som händer med den. Gorryn kan inte flyga utan kan bara glid flyga ner från höjder med sina vingar. Man kan lätt känna igen en gorry på dess lila färg på kroppen och dess vassa tänder på kinden. Gorryn är som dinon lever också runt om i världen utom i öknen. Den är också precise som dinon är ett riddjur och kan ta människor på sin rygg om den är snäll. Ja det var lite fakta om gorryn.


Vatten dinon:

Vatten dinon lever i vatten men kan precise som med sälar leva på land. Vatten dinon lever mest i olika hav och inte sjöar så om man skall bada med vatten dinon så får man åka till olika hav. Vatten dinon gillar också bräkt eller salt vatten. Den kan inte leva på sötvatten deras hud skulle inte må så bra. Man kan lätt känna igen en vatten dino genom de röda ögona och de små fenorna den har på ryggen och istället för en svans har den en simfena den simmar med och den är helvit. Fenorna den har på ryggen hjälper till när de hoppar upp på vatten ytan precise som späckhuggare och delfiner som hoppar upp i vattnet ibland. Vatten dinon e inte jätte tung så den kommer ungefär halvägs upp till ytan. I djurparker uppträder vattendinosarna för människor precise som delfiner och späckhuggare. Vatten dinon i det vilda lever sina liv. Ibland om den får syn på att nån behöver hjälp så hjälper de den personen vem det kan vara. Den gillar alla väldigt mycket. speciellt människor beror på hur den blir behandlad. Den kan inte människo språket med förstår precise som hundar olika ljud toner. Den förstår känslor väldigt mycket och kan bli en god kamrat om man stöter på den. Vatten dinon lever i flock eller ensamna. Skillnad från De andra dinoarter så föder vatten dinon levande ungar precise som alla andra djur som föder levande ungar. Den gillar att hoppa upp i vatten ytan och vara leksam precise som delfiner. Vatten dinon äter lite allt möjligt havet har att bjuda på fisk kött alger krill räkor ja allt möjligt den får ta i på havet. ja det var lite fakta om Vatten dinon. p.s Den föder levande ungar



Shadow Dinon:

Shadow dinon heter shadow för att de är mörka och svarta som skuggor. De lever lite överallt i världen men lever inte i öknen. Shadow dinon lever mest i grottor men kan bo i skogar också. Dom är snälla och vissa elaka. Alla har respekt för denna Art eftersom den har olika rykten bland människor och djur. De har få vänner men kan skaffa sig vänner om den är snäll. Shadow dinon lägger ägg och tar väl hand om sina ungar. Vissa shadow dinon kan leva i flock och en del ensama. Den tål soljus och är mycket aktiv. Shadow dinon äter precise som dinon lite allt möjligt. Den gillar människor om man är snäll mot den. Vissa lever vildt och vissa i djurparker. Den är precise som dinon ett riddjur och kan bära människor på sin rygg. Men skillnad från de andra arterna har den inga vingar utan lever på marken. Men den springer ganska fort. Deras största fiender är köttätande djur och den fruktande gorryn. Ja det var lite fakta om shadow dinon.


Mini Dinon:

Denna lilla art är släkt med dinon den har olika färger på sig och vissa har med eller utan vingar. Den har små klor så den är bra klättrare på trä ytor och träd. Den gillar människor och är mycket social. Den kan lätt få vänner beror på hur den är. De lever i flock eller ensamna. De de förstår inte så bra människo språk men förstår känslor bra. De lever runt om i världen och lever i skogar och dalar. Den är inte lika stor som dinon den är lite mindre än dinon. Det är därför de heter mini dino som betyder liten dino eller mini dino. Så den kan inte bära människor på sin rygg. Vissa människor har denna lilla art som husdjur om vildt vårdarna godkänner det. Annars lever dom vildt eller på djurparker och mini dino lägger ägg och tar väl hand om sina ungar. Ja det var lite fakta om Mini dino.


Magi drake:

Denna art är också släkt med dinon men männsikorna misstar att magi drakarna är släkt med reptil djuren som ödlor och sånt. Magi drakarna förstår människospråket och vissa som lärt sig människor språket kan prata med människor. Vissa som inte lärt sig det alls låter bara. Magi drakarna lever i flock eller ensamna. De heter magi drakar för alla har olika förmågor som de gör. Vissa kan göra is andra soljus en del vind sand ja och så vidare. Men alla har en förmåga att göra sig osynliga. Men om de blir blöta blir de genast synliga igen. Om det är någon fara som hotar gör de sig osynliga. Om de är i stor fara andvänder de sina krafter mot fienden oftast ihop eller ensamna. De lägger ägg och ta hand om sina ungar tills de kan klara sig själva. vissa av ungarna stannar hos sin flock eller ger sig av för att leva sina egna liv. Magi drakarna är snäll mot alla beror på hur den behandlas av andra. Precise som dinon och alla de andra arterna så an de bära människor på sin rygg. Den har mellan stor kamm på sitt huvud de är för att yla stort efter sin flock eller kompis. Kammen på huvudet hjälper Magi drakarna att få ett fram ett fint ljud när de ylar. Magi drakarna äter allt möjligt vad som bjuds på. Den skall också akta sig för alla köttätare runt om i världen. Magi drakarna kan också simma. Det kan också gorryn dinon mini dino. Magi drakarna lever bland runt om i världen utom i öknen. Den kan lätt få vänner och gillar människor och är mycket social mot alla och förstår känslor bra och tankar och blikar hos människor och djur. Ibland beter sig magi drakarna ibland som människor. De lever bland berg och skogar och föflyttar sig mycket om det är ont om mat. det var lite fakta om magi drakarna.



Ja nu vet ni lite om mina sago figurer och det finns olika sagor om dom som jag skriver om. Hur de ser ut vet ni redan. Men ja hoppas ni kommer gilla mina sagofigurer som lever i vår dagens tid bland olika djur och människor. Jag har förklarat att de överlevt kometen genom att några dinoungar låg i ägg och hade gott om syre i sitt äggskal. ja det var allt från denna berättelse /slut!

skrivet av : Anna Bäck född 1988..

jag e glad posetive tjej som gillar att rita och skriva sagor mellan himmel och och jord. Jag är för det mesta glad och hoppas nån där ute kommer gillar mina sagor och så. alla som tycker min saga kan kommentera till mig. Jag tycker om att skriva många sagor. Det är mitt intresse.
Anna bäck är medlem sedan 2017 Anna bäck har 28 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren