Publicerat
Kategori: Djur noveller

Sagan om dinon Viktor

Kapitel 1 Viktor föds till världen!

Det var en härlig solig sommar dag. En flock dinos hade olika bon i marken de vaktade sina ägg. Det var den tiden årstiden som dino ungar skulle komma till världen. En dino hona som hette Lisa och en hane som hette Tor väntade ivrigt på att sina ungar skulle komma ut ur ägget. Lisa och tor hade 3 ägg i Boet. Alla i dino flocken väntade ivrigt på att deras ungar skulle kläckas. Flockens ledare hette Max och han höll koll på alla i flocken. I max flock fick alla hanar bli ihop vilka honor som helst. Men det fick inte alla i olika dino flockar. Men det tog minst 2 dagar sen kläcktes de olika äggen runt om i boet. Alla de olika dinosarna i flocken tog väl hand om sina ungar tills de var stadiga på benen. Hos Lisa och tor så tog de hand om sina ungar de slickade och gjorde rent sina ungar och gav de mat. En av ungarna som föddes var lite mindre än sina syskon. Han döpte tor och Lisa till Viktor eftersom tor och lisa tyckte viktor betydde liten. Det gick några dagar och alla dino ungarna växte snabbt till sig och blev stora att leka med varandra. Alla lekte med varandra brottades och höll på. Men inte Viktor han ville flyga upp i himlen och sväva ovanför molnen precise som de andra dinosarna i flocken gjorde. Men lisa och tor hade sagt till viktor att hans vingar var för små och han fick vänta tills de vuxit stora. Viktor fick inte lov att lämna sin flock förs han blev mer vuxen och kunde hitta mat själv. Viktor lekte inte med andra så mycket han satt mest för sig själv och tittade upp mot himlen. Just den här dagen hade tor och lisa jagat 2 harar till frukost som de skulle äta till middag. Viktor hans syskon slet i köttet och tuggade i sig maten. Tor och lisa åt också av kaninen. Alla 5 dinosarna runt de 2 kaninerna rensade upp hela kaninen. Det var bara skelettet kvar. Sen blev det kväll då skulle viktor och hans syskon gå och lägga sig.



Kapitel 2 Viktor är stor nog att lämna flocken!

Åren gick och Viktor blev större. Han kunde fortfarande inte flyga eller klara sig själv så han fick stränga order att stanna kvar i flocken. Viktor längtade efter att få flyga och få en dag bli stor nog att lämna flocken. Han ville leva sitt egna liv och flyga och njuta av livet. Men Viktor hängde med flocken i ur och skur. Eftersom många unga dinosar inte kunde flyga så gick alla dinos i flocken på marken för vara säker på att hängde med. Flocken gick till olika platser där det fanns mat och vatten. Kom det människor så sprang flocken undan. Viktor var lite nyfiken på vad det var för varelser. Men så länge viktor bodde med flocken så fick han inte lov att gå nära flocken. Så lisa bet tag i viktor och bar bort honom till det håll flocken sprang åt. Ibland var Viktor arg på sin mor. Viktors syskon var duktiga att hålla sig undan de ville inte lämna sin flock. De trivdes i sin flock men det gjorde inte viktor. På kvällarna när flocken vilade under natten av sin långa färd lekte inte viktor med de andra dinosarna. Inte sov han heller med sin famlilj han sov ensam längre bort från sin famlij. Sen gick några år till och genom åren lärde sig viktor faktiskt att hitta mat själv och klara sig själv men kunde fortfarande inte flyga pga av sina små vingar. Viktor fick lov av sin flock att lämna dom och det var viktor glad för. Nu kunde viktor leva sitt egna liv och så. Men viktor längtade efter att få flyga han försökte på gång på gång att flyga men det gick inte så bra. Han ramlade inte ner på marken han bara gled med sina vingar upp i luften en bit. Viktor bara suckade och la sig på marken för att sova.




Kapitel 3 Viktor finner en vän!

Nästa morgon så gick viktor vidare i en skog. Han drack lite vatten i en bäck och kom snart till ett hus inne djupt inne i skogen. Inne i huset bodde en gubbe som hette Gunnar med sin lille pojk som hette Isac. När Viktor kom nära huset och fick syn på Isac och Isac i sin tur som var ute på tomten fick syn på Viktor fick på något sätt kontakt. Gunnar log. Viktor som tittat på Isac en stund sprang genast där ifrån. Han blev inte rädd men han var lite skygg för människor. Isac tittade efter viktor sm sprang bort från träden. Gunnar kom fram till Isac kom fram till Isac och sa att viktor säkert skulle komma tillbaka. Det gjorde viktor kort sagt efter. Varje dag kom viktor tillbaka till Isac och Gunnar. Försiktigt närmade sig Viktor genom att Isac slängde ut mat till viktor. Gunnar hade inget emot att viktor kom eller om viktor eller isac kunde bli vänner. Gunnar var en djurvän ända in i sin själ. De bodde ju ensamma ute i stor skogen i dalarna vad skulle kunna hända? Men dagarna gick och lite var dag som gick närmade sig Isac och viktor varanndra. Så en dag var de vänner liksom. Så efter ett tag kunde Isac rida på viktor's rygg och de sprang och galloperade i skogen. Gunnar hade sagt åt Isac att komma hem före solnegången. Det lovade Isac för Isac var 12 år gammal och kunde som förut rida på en häst. Viktor och Isac lekte varje dag med varanndra. Men så upptäckte Isac att viktor inte kunde flyga. Viktor försökte men kunde bara inte hans vingar för små. Men Isac peppade att om om igen försöka flyga. Viktor försökte men det gick inte. Viktor hade fått sin första vän i livet och det var Viktor glad för. För viktor hade funnit en vän i livet.


Kapitel 4 Äntligen kan Viktor flyga!

Dagarna kom och gick och ju mer tiden gick träffades Isac och Viktor tillsammans. En dag när Viktor och Isac var ute fick de syn på 3 gorrysar. De fick syn på Isac och Viktor och började jaga efter dom. Men viktor sprang för livet och Isac klängde sig fast med sina armar hårt. Medan Viktor sprang blev han biten och riven av de hemska gorrysarna som sprang efter dom. De morrade när de jagade viktor och Isac. Plötsligt kom Viktor fram till ett stup på en hög klippa. Isac sa åt viktor att hoppa men om viktor hoppade så betydde det döden för stupet var ganska långt ner och brant. Men gorrysarna såg det och stannade upp och motade Viktor bakåt närmare närmare djupet. När en av gorrysarna skulle hugga till så hoppade viktor ut och föll ner i djupet. Gorrysarna såg att viktor försvann i djupet och var plötsligt borta och gav sig av. Men Viktor hade tur för samma stund som viktor föll hade viktor fällt ut sina vingar och steg sakta upp med blundade ögon Isac som blundade och höll sig hårt fast på Viktor's rygg och öppnade plötsligt upp ögonen och skrek till Viktor att han flyger. Viktor tittade också upp och såg att han minsann flög och blev häpen och nu tog viktor i mot himlen med Isac på sin rygg. Viktor kunde äntilgen flyga nu för nu var Viktor's vingar äntligen stora nog att flyga med. Viktor som steg mer uppåt njöt av att kunna flyga och flaxade med sina vingar fort. Isac njöt också av flygturen för hela sitt liv hade Isac önskat sig att flyga med något djur som kunde flyga. Isac sa till viktor att han skulle behålla honom som sitt djur. Om han fick för gunnar. För att plocka upp en dino i det vilda och göra till en tam dino var okey inom djur riket om det inte gällde andra regler för vissa andra djur i det vilda.

Kapitel 5 Viktor får ett eget hem!


När de hade flygit klart och landade i skogen igen brevid stugan där Isac bodde så hoppade Isac av viktor rygg och skyndade sig till gunnar och frågade om han fick behålla viktor som sin egen. Gunnar som var djurvän och visste reglerna kring en dino sa han ja. Isac blev så glad att han sprang ut och kramade om Viktor. Viktor blev häpen men förstod snart att han fått ett nytt hem. Han fick bo i ett stall som Isac och gunnar byggde åt viktor och viktor storm trivdes. Han hade övergått till att vara en vild dino till en tam dino som levde bland människor. Viktor blev riden och matad av olika slags mat hö gräs dött djur olika kötträtter som gunnar och Isac åt. Viktor storm trvides. Han hade fått ett eget hem ett riktigt eget hem hade han fått och han storm trivdes där. Ja detta var en historia om viktor / Slut.

Skrivet av: Anna Bäck. år 2017-07-13

jag e glad posetive tjej som gillar att rita och skriva sagor mellan himmel och och jord. Jag är för det mesta glad och hoppas nån där ute kommer gillar mina sagor och så. alla som tycker min saga kan kommentera till mig. Jag tycker om att skriva många sagor. Det är mitt intresse.
Anna bäck är medlem sedan 2017 Anna bäck har 28 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren