Publicerat
Kategori: Novell

Sagan om Isabella


Isabella spratt till då hon kände en stöt gå genom kroppen. Inte nu igen! tänkte hon irriterat och började springa uppför backen till kontoret. Det här hände så ofta att hon började få ett sammanbrott av irritation. Att pila uppför backen varenda gång var inget som störde henne, för hon var snabb som vinden, men att Felicia aldrig kunde lära sig! Gång på gång råkade hon ut för sådant här, och varenda gång var det Isabella som fick hjälpa henne ur knipan.
Isabella kom fram till kontoret och slet upp dörren som pryddes av ett rödmålat H. Sen sprang hon tvärsöver rummet och ned för den långa trappan bakom dörren märkt med ett R.
Sara satt med fötterna på skrivbordet och gjorde ingenting när Isabella kom inrusande som om hon hade döden i hälarna.
- Sara! Upp med dig! ropade Isabella och drog undan Saras stol så att hon ramlade av den.
- Vad är det den här gången? sa Sara. Hon ville vara förnärmad för att Isabella drog undan hennes stol, men hon orkade inte. Det hände ju så ofta.
- Du måste ner till korsningen omedelbart! Felicia har råkat ut för en olycka igen.
- Nu igen? stönade Sara och hoppade i skorna. Innan Isabella hann svara hade Sara försvunnit, rusat uppför trappan, genom övervåningen och smällde upp dörren med det rödmålade H:et.
Sara kom blixtsnabbt ner till korsningen och tvärstannade i en halv sekund då hon fick se röran. Åh, herre min skapare, tänkte hon förtvivlat. Det här kräver experthjälp. Dags att kalla in Martina.
Innan hon hann tänka klart tanken hade Sara vänt tvärt och börjat springa tillbaka uppför backen. Hon sprang in genom dörren till kontoret, nedför trappan och ända ner i källaren. Där var Martina redan beredd att ge sig av. Så fort Sara sprang in genom dörren och klappade till Martinas hand var hon i väg.
När Martina kommit halvvägs ner i backen kisade hon med ögonen och skärpte synen. Med rynkad panna böjde hon sig ner och drog till hårt.
Då lägrade sig lugnet.


När en människa lägger handen på en varm spisplatta så går det Impulser in genom handen och vidare upp längs armen. Där förmedlas impulserna via Hjärnan till Ryggmärgen. Impulserna leds in i ryggmärgen och kopplas om till Sensoriska Nerver, som återvänder ner till handen. Sedan leds de sensoriska nerverna tillbaka till ryggmärgen och kopplas om till Motoriska Nerver, som leds ner längs armen till bicepsmuskeln. De motoriska nerverna klämmer till bicepsen så att armen dras undan från plattan. Den här processen tar några sekunder för kroppen att genomföra, och det är först efter den som vi upplever smärtan.

Skriven av: Sophie Wessberg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren