Publicerat
Kategori: Novell

Sagan om Saga

SAGAN OM SAGA

Det var en gång en kung som hade tre döttrar. De två äldsta var klädda i allt som var av guld och silver. Men den yngsta dottern- som hette Saga var klädd i det som passade henne bäst, nämligen tröja och byxor. Hon var också den vackraste och snällaste av de tre, och kungen såg henne som sin bästa dotter.
Varje år hölls en stor marknad i stan. Kungen och hans tre döttrar åkte alltid dit och prinsessorna fick köpa allt de ville ha.
Men en gång var Saga sjuk och kunde inte följa med. Hon sa:
- Åk utan mig.
- Men vill du inte ha något, sa kungen.
- Jo, en sak – Jag har hört talas om att det ska finnas något som heter ’’ De tre dansade blommorna’’. Det är det ända jag vill ha.
- Jag ska köpa det till dig – jag lovar, sa kungen då.
På marknaden köpte de två prinsessorna saker i guld och silver medan kungen gick runt i alla stånd och affärer och frågade efter ’’De tre dansande blommorna’’ men ingen hade hört talas om det. När kungen kom till det sista ståndet frågade han som vanligt:
- Vet du vart ’’De tre dansande blommorna’’ finns?
- Följ stigen tills du ser en gammal gubbe. Han vet.
- Tack så mycket, sa kungen.
Han gick och gick, i tre timmar gick han.
Tillslut kom han till en trädgård. I den trädgården stod en gubbe. Aha! Den gamla gubben som vet vart ’’De tre dansande blommorna’’ finns, tänkte kungen och gick fram till gubben.
- Vet du vart jag kan hitta ’’De tre dansande blommorna’’?
- Gå längst med skogen tills du träffar en mycket äldre gubbe än mig. Han visar dig vägen…
- Tack, då sa kungen.
Han gick och gick…I tre timmar gick han. När skogen tog slut var också kungen slut. Han gick till ett hus, knackade på och frågade om han kunde få ett glas vatten. Plötsligt såg han en gammal gubbe sitta i rummet och läsa en tidning. Denna gubben var verkligen gammal, runt 250 år! Han gick fram och sa till gubben:
- Ursäkta, men vet ni vart jag kan hitta ’’De tre dansande blommorna’’?
- Följ vägen tills du kommer till en mycket gammal man.
- Tack så mycket sa kungen.
Han gick och gick. I tre timmar gick han tills han plötsligt fann en mycket gammal man sittandes på en bänk. Han gick fram till mannen, harklade sig och sa:
- Ursäkta mig.
- Vad sa du?
- Jo…
- Mannen avbröt honom: Lo? Vart? Hemska djur det där!
Kungen gav upp sina försök att vara artig och gick rakt på sak:
- Vart kan jag hitta ’’De tre dansande blommorna’’?
- ’’De tre dansande blommorna’’? Ó det är fina saker det, ser du. Du har träffat mina söner, kan jag tro. Jo men det är som sagt fina saker det!
- Vet herren vart de finns? Frågade kungen.
- Jo, jo det var så det var, mumlade gubben för sig själv.
- Du ska få de på ett villkor.
- Vaddå för villkor? Undrade kungen.
- Att den första du ser när du kommer hem, ska hjälpa min kompis son, som har blivit förtrollad av en elak trollkarl.
- Jo, då det ska nog gå att ordna sa kungen –som inte ville komma hem utan present år Saga.
- Bra, kom hit med honom / henne i morgon kl. 19.00.
- Okay, svarade kungen lamt. Men den personen kommer väl tillbaks?
- Troligtvis, bara troligtvis.
- Ge mig ’’De tre dansande blommorna’’ nu, så att jag kommer hem.
Han följde gubben in till grannhuset.
- Här är den utvalde, sa gubben till grannen.
- Ge honom ’’De tre dansande blommorna’’, sa grannen och tog fram något inslaget ur lådan. Han gav det till gubben, som gav det till kungen.
- Tack så jättemycket! Sa kungen och gick sin väg med ’’De tre dansande blommorna’’ i handen.
När han kom hem stod de tre prinsessorna på balkongen och vinkade, men han såg de inte.
Då sprang Saga ner och skrek:
- Pappa, hittade du ’’De tre dansande blommorna’’?
- Åh! Varför just du?!
Han berättade allt för prinsessorna och gav Saga ’’De tre dansande blommorna’’.
Allesammans blev de mycket ledsna, och grät hela natten.
Klockan 19.00 tog kungen med sig prinsessan i sin vagn. På väg till gubben grät de båda mycket. När de åkt i tre timmar stannade kungen och pekade på en av de tre gubbarna som stod mitt i vägen.
- Åk inte! Bror min har hotat med att döda mig om jag släpper förbi er! Men kungen höll alltid sina löften och sa:
- vi ska prata allvar med din bror. Gubben tvekade lite, men släppte tillslut förbi dem.
- Tack, sa kungen och prinsessan sa ingenting, hon bara grät.
De fortsatte framåt i tre timmar tills de träffade på den andre gubben. Han stod – liksom den andra gubben – och blockerade vägen.
- Stanna! Här kommer ni inte förbi! Min pappa dödar mig då!
- Kungen sa, som han sa till förra gubben att:
- Jag ska prata allvar med din pappa.
- Kom förbi, då, sa gubben tvekande.
Kungen tackade, och prinsessan grät.
När de åkt i tre timmat till kom de till den gamla pappan.
- Här har ni oss nu… sa kungen. Förresten, varför hotade dina söner?
- Jag ville se om du kan hålla dina löften…
- Okay, här har du min Saga. Sa kungen.
- Kom med här…
Gubben tog med de in i en underjordisk gång, in till ett stort, fint och vackert pyntat rum. Längst in satt en pojke . Saga tyckte genast om honom.
Han var ljushårig och söt.
Gubben berättade att:
- pojken blivit förstenad av en elak trollkarl, så att han inte kan röra sig, så du måste hjälpa honom genom att gå till trollkarlen och döda honom!
- Men hur? Frågade Saga nervöst.
Gå till hans slott, och lura honom. Här har du en karta, vi är här, sa han och pekade, och du ska hit.
Kungen och gubben gick sin väg, och prinsessan började gå – och gå… Och gå.
Tillslut var hon framme vid ett slott. Ett vackert slott, prytt med guld från tak till golv.
Hon tänkte lite, sedan knackade hon på i huset bredvid och frågade om de hade någon trollkarlsdräckt att låna ut. Det hade de. Hon tog på sig den och knackade på till slottet.
- Kom in!
Saga gick in och fick se en massa konstiga saker, svävande elefanter, gnäggande tigrar och myror – stora som hus!
Plötsligt kom en trollkarl in i rummet och sa:
- Rupert! Så roligt att se dig!
Han tror att jag är någon Rupert, tänkte Saga.
- Ja hej gamle vän!
Saga lät faktiskt precis som en Rupert.
- Kom in och hjälp mig med grytan, ta trollkarlen.
- okay, svarade Saga (Rupert)
Grytan var sju meter hög, och det gick en stege upp till den.
Saga fick en idé.
- Gå upp och kolla om soppan är klar, sa hon.
Trollkarlen gick upp och efter gick Saga (Rupert).
När han kommit ända upp gav Saga honom en rejäl knuff så han trillade ner i grytan och dog!
- HURRA !!! skrek Saga och sprang hela vägen tillbaka.
Pojken levde!
Han och Saga gifte sig och levde lyckligt i alla sina dagar.

Snipp Snapp Snut. Nu är sagan slut!!






































































Skriven av: Anna

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren