Publicerat
Kategori: Relationer noveller

Saker man inte kan rå för

Saras kille är mycket snyggare än Sara. Det vet båda två men ingen säger något. Sara tycker det är lite jobbigt för när hon går på stan ser hon allt som oftast par som är någorlunda i samma "division". Sara har aldrig varit tillsammans med någon annan än Tommy. Det var han som började ta kontakt med henne efter att de jobbat på samma arbetsplats i över ett år. Sara trodde först att det var ett skämt från hans sida för det har hon faktiskt varit med om förut, dock i småskolan men det kommer hon aldrig att glömma.

Sara är ingen underlägsen person, det har hon aldrig varit, men hon känner sig underlägsen i förhållandet väldigt ofta. Då och då känner hon sig lyckad eftersom Tommy vill ha just henne. Men oftast underlägsen. Svartsjuka har också varit ett stort problem för henne, det blir lätt så när man har en pojkvän som ser mycket bättre ut än en själv. Hur som helst känner hon att hon måste bekräfta sig gentemot Tommy på något sätt och hennes vapen har blivit hennes intellekt. Hon är nämligen nämnvärt skarpare än Tommy på den fronten. Sara trodde att detta skulle göra att förhållandet skulle kännas mer jämnlikt och bra, att hon skulle känna att Tommy och hon tog ut varandra, men så blev det verkligen inte.

När hon började spela ut sin intellektuella fördel mot Tommy kändes allt plötsligt mycket bättre, hon kunde få Tommy förvånad, stum och hon kunde få honom att känna sig lite dum. Sara älskar Tommy, det är inte det, men det måste bli jämnvikt i förhållandet. Annars kommer hon inte stå ut i längden och det vill hon ju eftersom hon älskar Tommy. Efter ett tag var det försent. Hon hade utan att märka det tagit en roll som hon inte alls ville ha. Rollen hade hon nu inte längre bara inför Tommy utan också inför hans vänner och några av sina egna också för den delen, för det är faktiskt väldigt svårt att bara ställa om hur man är från den ena sekunden till den andra.

Sara har nu rollen som den sura flickvännen som hela tiden gör ner och är elak mot Tommy utan anledning. Både hemma, på fest och när de bara är ute och fikar med bekanta. Sara känner sig maktlös. Ibland känner hon sig inmålad i ett hörn där hon helt och hållet fastnat. Hon mår dåligt över det. Hon tycker synd om Tommy samtidigt som hon inte vet vad hon annars ska ta sig till? Bara vara den fula flickvännen? Då är det väl bättre att vara den fula, men smarta flickvännen?

"Är du klar?" ropar Tommy från köket.
"Snart!" Ropar Sara tillbaka aningen irriterat.
Sara ångrar tonen i sitt svar men hon blir arg när han inte låter henne fixa till sig klart, hon gör ju sitt bästa för att se bra ut.

De ska på fest och Sara har bestämmt sig för att göra sitt bästa för att uppföra sig och lämna sitt elaka jag bakom sig.

De ger sig iväg mot förfesten och det är kallt ute.

"Här tror jag det är faktiskt." säger Tommy lite osäkert.
"okej, ska vi prova att ringa på då" säger Sara så snällt och gulligt hon bara kan.
Hon märker att Tommy är på gott humör. Han kanske redan märkt av en förändring! Sara tänker på hur dum och barnslig hon varit senaste året, att hon verkligen skäms men att det samtidigt inte är försent för en förändring.

"Hej!!" Ropar Linda glatt när hon öppnar dörren samtidigt som hon tittar rakt in i ögonen på Tommy.
Saras kinder börjar blossa.
"Lugn nu, du inbillar dig bara, var nu inte så fruktansvärt barnslig, du är ju en trevligt tolerant flickvän från och med ikväll." tänker Sara medan hon försöker lugna sig.
"Hej Linda! Kul att se dig" svarar Tommy artigt tillbaka.
En sak med Tommy som Sara tänkt på är att han är så fruktansvärt trevlig mot alla hela tiden. Han är en sån person som inte har några fel. Han är snygg, trevlig och tror alltid det bästa om folk. Ibland hatar Sara det.
"Hej Linda, vad fint ni har!" utbrister Sara i ett försök att synas och för att bryta sig in i konversationen.
Hon känner direkt att det blev fel. De har ju faktiskt inte ens kommit innanför dörren än. Har hon glömt bort hur man är artigt trevlig? Tanken skrämmer henne.

Väl inne i lägenheten är det varmt och kvavt. Sara känner igen många ansikten men känner få av de personer som är på festen. Tommy har alltid haft fler vänner än Sara och hälsar glatt på alla. Sara går efter och tar i hand och anstränger sig för att bli gillad och gilla tillbaka. Att gilla folk utan anledning vill Sara lära sig, Tommy kan det och kunde hon det också skulle det kännas mycket bättre.

Tommy slår sig ner i soffan brevid en kompis han haft sedan de gick i skolan tillsammans. Han är på gott humör och han känner att allt är perfekt just nu. Sara verkar på ovanligt gott humör och det är alltid skönt, allt blir mycket enklare då. Han ägnar Sara en snabb blick och tycker att hon är väldigt söt ikväll. Tommy gillar också tanken på att Linda verkar intresserad av honom. Han skulle absolut aldrig vara otrogen på något sätt mot Sara men alla mår ju bra av lite bekräftelse. Hoppas bara inte Sara märker av Lindas intresse. Tommy vet att Sara är väldigt svartsjuk, men det är någonting som de aldrig pratat om.

Tommy håller sin hand på Saras lår medan alla för en gemensam konversation med varandra runt bordet i vilken han är ganska delaktig i, han skämtar och skrattar. Tommy känner att han mår bra av gemenskap och när folk runt omkring honom skrattar.

Sara tycker att allt börjar kännas bättre och enklare. Hon känner tillit till Tommy samtidigt som hon faktiskt tycker det är trevligare att vara på fest med Tommy än någonsin tidigare. Hon tänker för sig själv att Tommy älskar henne för den hon är, och att utseendet faktiskt inte är allt, dessutom kanske Tommy tycker att hon är jätte-snygg.

Kvällen rullar på och Sara har faktiskt riktigt kul. Hon har till och med varit ute och rökt med en tjej-kompis till Tommy som bara träffat några gånger förut, och de hade riktigt trevligt ute på balkongen.

Stämningen börjar tillta och folk börjar bli mer och mer berusade. Klockan är halv-tolv och Sara känner att hon också börjar bli dragen. Mer och mer börjar hon fundera på Linda. Hon pratar mycket med Tommy och även om Sara är en annan människa från och med ikväll så tycker hon inte att det är normalt. Hon tycker att Linda pratar för mycket med Tommy helt enkelt och för att få reda på vad som kan vara så intressant att prata om bestämmer hon sig för att gå fram till dem. De står lutade mot köksbänken och kollar i någon tidning med bilder av kändisar i. De pekar och skrattar och verkar ha roligt. Sara ställer sig bredvid men säger inget.

"Kolla här Sara!" Ropar Tommy som blivit ganska full.
"Vaddå?" Svarar Sara.
"Rolf Lassgård liknar ju han som städar på jobbet på den här bilden ju!" Fnissar Tommy.
"Ja, lite kanske" svarar Sara och låtsas tycka det är lite roligt.
"Jag tycker faktiskt du är ganska lik David Beckham, på den bilden vi tittade på förut du vet" Säger Linda och tittar på Tommy.
Det isar till i Sara.
"Då är han nog mer lik Rolf Lassgård skulle jag tro, men det är klart, både Beckham och Lassgård är ju blonda så det är kanske det som gör mig förvirrad" Säger Sara glatt och hoppas för guds skull att de fattar ironin i det hon sa.

Sara går igenom det hon sagt blixtsnabbt i huvudet.

Det var inget skämt.

Det fanns ingen poäng eller något värt att skratta åt i det hon sa.

Hon ångrar sig.

Hon har gjort det igen. Vad fan skulle hon ha gjort då? Hur skulle någon annan gjort?

"Tack Sara, då vet jag varför du gillar "under solen"." säger Tommy i ett försök att skämta tillbaka.
Eftersom det inte fanns någon poäng i Tommys svar är det ingen som skrattar förutom Tommy som gör sitt bästa för att få fram något som liknar ett skratt.
Sara märker att Tommy blev ledsen och besviken. Hon känner likadant.

Stämningen sjunker märkbart men de fortsätter ändå att titta lite till i tidningen men slutar när Linda går på toaletten.

Saras kväll dog där.

I köket på förfesten.

Tommy och Sara följer inte med de andra ut för Sara ville gå hem då hon kände sig trött och var tydligen tvungen att gå upp tidigt imorgon för att lördagsstäda lägenheten.

På vägen hem säger de inte mycket till varandra. Sara känner sig fången i hennes egen osäkerhet. Tommy känner sig fången hos Sara.

När de krupit ner lägger sig Tommy tätt intill Sara och börjar kyssa henne i nacken. Han vill att allt ska bli bra. Han vill visa att han älskar henne och förlåter henne.
Sara ligger med ryggen vänd och har tårar i ögonen. Hon känner sig ful och värdelös och vill absolut inte gosa eller ha sex.

Hon vet att han tänker på Linda under tiden.

Det fick hon klart för sig ikväll.

Imorgon lämnar hon Tommy och hittar någon i sin egen division.

Skriven av: ökänd

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren