Publicerat
Kategori: Novell

Sälen


Sälen

- Det här ska väl bli jätteroligt, gormar pappa till mig och min lillasyster som sitter och trängs i baksätet.
- A, jätte, skriker vi tillbaka.
Vi är på väg till Sälen för första gången och det är väl måttligt kul, för så här ligger det till: Jag har åkt skidor en gång förut och suger. Min lillasyster har också bara åkt en gång förut och är typ i stil med Ingemar Stenmark. Min mamma är helt OK och min pappa tror att han är jättebra.
När vi äntligen var framme var det dags att hyra skidor, och med en vanlig pappa skulle det nog gått väldigt bra och smidigt men nu när man har en pappa som tror att han är expert i allt så går det inte alltid lika smärtfritt.
- Då var det vår tur då, ja dom här ska bara ha vanliga skidor och pjäxor, men jag ska ha 1500xzy eller vad ni nu kallar dom där nya fräcka offpist-skidorna som jag läste om i ”Extremsportens värld”, säger pappa och försöker låta urhäftig men misslyckas totalt och låter mer som Ole Bramserud i Sällskapsresan 2.
- 1500zyx heter dom faktiskt, och för att få hyra ut dom måste man ha intyg där det står att du kan åka med dom här skidorna, svarar uthyraren och tittar (skeptiskt) på pappa.
- Ehe, jaha behöver man det, det lämnade jag ju hemma, stammar pappa osäkert.

När vi kommer ut ur uthyrningen har mamma och min lillasyster Sofi ascoola skidor och jag och pappa har varsitt par skitfula nybörjarskidor, och redan i liften börjar pappa skämma ut sig genom att ramla av efter bara fem meter.
Men efter många om och men var vi äntligen uppe i backen och det var dags att slänga sig ner och känna vinden fläkta i ansiktet i den otroligt långa och branta ”Myrstigen” och det första som händer är så klart att jag och pappa kör in i varandra och ramlar ner för hela av backen. Men efter ett tag började jag bli bättre och lämnade pappa i ”Myrstigen” för att utmana ödet i den otroligt svåra och aningens brantare ”Tomtebobanan”.
Vid lunch vad det dags att sammanstråla med resten av familjen. Mamma och Sofi sitter redan på den fullsatta uteserveringen och väntar. På pappa får vi fortsätta att vänta på en bra stund, och efter tjugo minuter hörs ett oväsen bort i från en av dom svarta backarna.
- Undrar vad som har hänt? Säger mamma lite ointresserat och fortsätter äta på salladen när hennes mobil ringer.
- Karin Nilsson, aha, okej, a, vi kommer direkt, oj, Länssjukhuset i Falun så långt, a, men vi kommer direkt, tack för att du ringde, hej då, säger mamma och tittar på oss med en orolig men ändå road blick.
- Pappa är på väg till Länssjukhuset i Falun i helikopter. Han har brutit benet när han åkte i den svarta backen.
- Jag visste att något sådant här skulle hända, varför skulle han med överhuvudtaget? gnäller Sofi och jag nickar och säger:
- Ja, jag och pappa kunde ju åkt till Kanarieöarna istället för att åka hit och skämma ut oss.

Skriven av: vilma Persson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren