Publicerat
Kategori: Novell

Sammy

Sammy sitter och leker med ljusen fastän hans mamma alltid säger åt honom att inte göra de. Hans pappa kommer upp bakom Sammy och skrämmer honom och skrattar samtidigt. Sammy blir så rädd att han råkar slå till ljuset som nu har tänt eld på duken och letar sin väg efter andra saker att sluka. Sammys pappa hämtar en handduk att slänga på elden men de funkar inte elden slukar den med. Nu har elden spridit sig så mycket att de brinner på väggen bredvid bordet och har börjat på stolen också, Sammys pappa tar tag i honom och springer ut ur det lilla huset och lägger honom på marken, med andan i nöd springer han in igen och letar efter Sammys mamma. Det dröjer inte så länge innan taket rasar in på det lilla huset. Sammy blir rädd och springer fram men inte för nära och kollar om han kan se något röra sig, han ser inget. Han hör sirener komma närmare och närmare. Han blir rädd och förvirrad.
De kommer en kvinna springandes fram mot honom och tar honom i sin famn och frågar om han mår bra, Sammy är så rädd att han inte kan få fram ett ljud. Han hänger med på en lång resa i en bil. Tillslut stannar dom och han undrar vart han är, Sammy får fram:
– Vart är vi?
Kvinnan kollar på honom och sen öppnar hon munnen, men stänger den direkt efter hon tar tag i Sammys hand och Sammy följer efter henne in i en stor dörr. När dom kommit in genom den stora dörren får han snabbt en stark stickande lukt av mat, han blir genast hungrig och hör hur magen knorrar. Just då märker Sammy att han har varit hungrig hela bilfärden. Genom en av dörrarna i hallen dom står i kommer en liten tant fram ur, hon är väldigt glad och hälsar på kvinnan som Sammy håller i handen. Hon kollar nu på Sammy:
– Hej, de är jag som är Berit. Och jag förmodar att du är Sammy? Hon ler tryggt mot honom. Sammy känner sig inte så rädd längre och säger:
– Hej, vart är jag?
– Du är på ett barnhem, dina föräldrar dog i en brand, en hemsk olycka men nu ska vi inte prata om det! Du kom perfekt till middagen, du är nog lite hungrig tror jag, kom ska vi hälsa på dom andra. Säger Berit och tar Sammy i handen och drar in honom i den dörren som hon kom ifrån.
Lukten av mat blir nu starkare, och Sammy känner sig lite tryggare.
Dom båda går igenom en dörr och han får se två små bord som de sitter andra barn vid:
– Så nu var vi framme, du kan sätta dig vid bordet vid fönstret så kommer jag snart med en tallrik med mat till dig, säger Berit.
Sammy sätter sig ner vid bordet och dom andra barnen som sitter där ser lite äldre ut och kollar på honom, den största av dom sträcker fram en hand och presenterar sig:
– Tja! Jag heter Konrad, säger han med mörk röst
Dom andra sitter helt tyst och kollar på honom, Konrad säger till dom andra att hälsa på Sammy som är ny på barnhemmet:
– Chena, jag heter Ernst, säger han som sitter bredvid Konrad
– Hej, jag heter Morgan, säger den näst sista personen vid bordet
– Mm hej på dig, jag heter Johan, varför har du kommit hit? frågar han
– Jag vet inte, säger Sammy lite tyst.
– Men vafan nu äter vi! Säger Konrad med lite högre ton.
När dom alla har ätit klart kommer kvinnan fram till Sammy:
– Som du kanske vet så dog dina föräldrar idag av en brand, du kommer att få bo här och adopteras av några andra "föräldrar" du kommer ha det mycket bra här, ditt arv efter dina föräldrar kommer Berit ta hand om.
– Okej, säger Sammy.

Åren går och Sammy lär känna dom andra killarna bättre och bättre.
Han delar rum med Johan, han har ett eget skrivbord och en egen säng.
En dag så kommer de två personer på besök, Sammy blir nyfiken och smyg lyssnar på när dom pratar med Berit.
Han får höra att dom vill adoptera en ung man på minst 14 år, Berit blir genast glad och ber dom följa efter henne. Sammy är ju 14 år, han blir genast glad och springer allt vad han kan tillbaka till sitt rum och lägger sig ner på sin säng och läser en bok för att låtsas att han inte har hört något.
Det knackar på dörren och Sammy går och öppnar, de är Berit:
– Hej Sammy! Jag har nya föräldrar till dig, vill du flytta härifrån direkt eller vill du prata med dom innan? Hon ler.
– Jag tror jag vill flytta direkt, säger Sammy.
– Okej, då får jag be dig packa dina saker, och jag ber dom vänta nere i hallen på dig.
Sammy packar ner alla sina böcker han har, han är intresserad av att läsa. Han packar ner de kläder han har fått. Sammy är jätte glad och uppspelt. Men så knackar de på dörren igen, Han går och öppnar:
– Hej igen, jo du dom sa att dom va tvungna att åka och fixa lite saker innan du kunde komma hem till dom. Så imorgon kommer dom tillbaka, en natt till här skadar inte, och då har du ju tid att säga adjö till alla här också, säger Berit och ler samtidigt.
– Aha okej, visst.
Sammy bäddar sin säng, städar på skrivbordet, och han har packat klart alla sina saker, nu går han och lägger sig. För imorgon är det dags.

Skriven av: kkungen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren