Publicerat
Kategori: Novell

Sekten

En liten extrem sekt med hjärntvättade medlemmar konfronterar den etablerade sanningen och frågan uppstår – är vi alla
hjärntvättade?



– Jag är väl som alla andra - helt unik, är det enda svar journalisterna får på alla sina frågor av sektledaren Set på vem och hur han är när han under dramatiska former förs in i den lilla gotiska kyrkan.
*
Set hade dagarna innan häktats för en rad förseelser: hets mot folkgrupp, ringaktning av religiös grupp, brott mot yttrandefriheten och skändligt beteende.
Den lilla skaran medlemmar i den obskyra sekten hade knappast uppmärksammats i media och betraktades bara som en samling hjärntvättade galningar styrda av ledaren Set som ska ha härskat med järnhand.
De få uppgifter som framkom om sektens förehavanden kom uteslutande från avhoppare, vilka vittnade om raffinerad indoktrinering av den demoniske och karismatiske Set.
Det finns många sådana sekter och ingen hade tagit någon större notis om denna heller om det hela inte tagit en dramatisk vändning.
Sekten har ockuperat en kyrka och tagit den kvinnliga prästen Sara, kyrkovaktmästaren Isak och några få församlingsmedlemmar som gisslan. De kräver att få dit deras ledare, den häktade Set.
Efter lönlösa förhandlingar via mobil mellan polisen och prästen, som anser att det är bättre att Set får komma dit så hon kan lösa det hela fredligt, ger polisen med sig.
Men det är inte vilken harmlös toksekt som helst utan orden Terementen som dyrkar Satan och hatar Gud vars ledare nu prästen Sara välkomnat in i kyrkorummet.
Sara är en modern präst som oskuldsfullt tror sig kunna kommunicera med de flesta och är öppen för att se på det uråldriga kristna budskapet på ett nytt sätt, till den gamle kyrkovaktmästaren Isaks förfäran.
Egentligen hatar Isak den kvinnliga prästen av anledningen att kvinnor och prästerskap inte passar sig, enligt hans gammaltestamentliga livsåskådning. Men han biter ihop och gnisslar inombords mot förfallet inom den kyrka han tjänat under fyrtio år. ”Kvinnan ska tiga i församlingen”, och helst annorstädes med, tycker Isak.
Nu måste i alla fall det gamla och nya försöka hålla ihop och samarbeta mot det mörka som väntade.
– Vansinne att släpa in honom i Guds hus, väser en polis till polischefen utanför kyrkan som nu är omringad.
– Vad har jag för val? svarar polischefen. De hotar ju dem därinne.
Med rakat huvud och långkappa går Set långsamt in genom kyrkoporten som gläntas snabbt av en trosfrände precis så han kan slinka in. Nu finns ingen återvändo för polisen därute.
Sara kan inte svika sin församling, Set måste visa sig stark inför sina medlemmar och polisen kommer att göra allt för att lyckas, och ingen kan backa.
I kontrast till uppståndelsen utanför råder en kuslig andlig tysthet i kyrkan när Set långsamt vandrar fram mot koret, inga välkomnande rop från medlemmarna. Bara spänd tystnad när ljusets och mörkrets krafter möts.
Isak och Sara står skräckslagna och åser Set komma fram till dem och ryggar lätt bakåt när han ställer sig ansikte mot ansikte med Sara.
– Pleased to meet you, hope you guess my name, halvsjunger Set skrattande.
– Djävulen har besatt min kyrka! utropar Isak.
– Det ska du bara vara glad för, avdramatiserar Set. Här brukar väl inte vara en jävel annars.
– Vad vill du? piper Sara medan medlemmarna i Terementen flinar roat.
– Vill? frågar sig Set och höjer på ögonbrynen. Jag vill vara fri, men det vill inte de därute.
– Men vad vill du med detta? frågar hon.
– Inte vet jag? Det är polisen som tvingat mig hit. Jag brukar inte vara så flitig besökare här.
Utanför rådde en gastkramande spänning när den just anlända insatsstyrkan gjorde sig beredda för att storma kyrkan om prästen inte lyckades lugna sekten och dess ledare.
– Jo, jag ska säga vad jag vill! ljuder Set till den lilla skräckslagna församlingen och till prästen Sara och den grinige vaktmästaren Isak. Jag vill vara fri! Fri från er tyranniske Gud.
– Ut ur Herrens hus! morrar Isak medan Sara försöker lugna honom då det bara kan göra saken värre.
Set går fram till Isak och tittar honom i ögonen.
– Är vi inte välkomna? Har vi inte religionsfrihet här i landet. Vi har bara en annan syn.
– Men ni har inte rätt att ockupera kyrkan, försöker Sara.
– Ockupera? avbryter Set. Är inte kyrkan en allmän plats?
– Vad tror ni på? frågar Sara för att lugna ner situationen.
– Samma som ni, svarar Set. Gud och Satan… Fast den ni älskar, hatar vi och vice versa.
Utanför råder en febril aktivitet och media rapporterar om en satanssekt med en galen ledare som håller församlingen med dess präst som gisslan.
Isak frågar uppbragt hur de kan ha mage att bekänna sig till Satan i Herrens hus.
– Tål din Gud inte konkurrens, skrattar Set. Vad skulle Gud varit utan Satan?
– Ni är bara en liten sekt som tror på en galenskap, muttrar Isak.
– Och ni är en större sekt som tror på en galenskap. Men blir dårskapen ursäktad om den omfattas av många? Är det förnuftigt att tro på en snubbe som traskade omkring på vatten?
– Jag vill inte höra mer! säger Isak.
– Är din tro så svag att den inte tål motargument, rasar den då? Och är din Gud inte starkare än han kan motstå kritik?
Det ringer i Saras mobil, det är journalisten Peter Lorin som frågar om ”är de beväpnade?”
– Ja, vi är tungt beväpnade - med argument! skriker Set i Saras telefon.
Polischefen, som lyssnar på konversationen hinner inte uppfatta de sista orden ”med argument”, vrålar till sina underordnade att ”han bekräftar att de är tung beväpnade”
– Nej! Han sa ”med argument”, skriker Peter Lorin.
– Skitsnack, jag hörde själv: ”Tung beväpnade” och vi kan inte ta några risker.
– Var inte oroliga, säger Set. Er Gud kommer med hjälp av dem därute att döda mig. Som han alltid gjort med de som ifrågasätter hans enväldiga diktatur.
– Men hur kan ni tro på det onda? frågar prästen Sara.
– Är du alldeles säker på att Satan är det onda? Att det inte kan vara tvärtom?
– Han är ju symbolen för det onda…
– Ja, och vem har bestämt symboliken? Den som har makten – Gud.
– Menar du verkligen att Satan är god?
Set går sakta upp i predikstolen för att tala till församlingen då Isak skriker upprört:
– Din lögnens apostel, du får inte tala från predikstolen!
– Vadå, här har ju stått politiker och svamlat? säger Set lugnt. Jag ska bara förklara hur det ligger till. Varför ni missuppfattat allt, oss, religionen och vem som är ond.
Stämningen har lugnat ner sig och församlingen blir nyfikna på den annorlunda predikanten som inte verkar så farlig. Snarare börjar Sets respektlösa uppsluppenhet smitta av sig på folket som inte kan låta bli att fnissa åt hans kommentarer och drift med den högkyrklige Isak. Till och med prästen Sara, som borde förhålla sig återhållsam, blir omedvetet och motvilligt påverkad av Sets oborstade charm och genomtänkta retorik.
– Satan är ju ondskan personifierad och står för det onda i världen? säger Sara.
– Hur många krig har startats i Satans namn? returnerar Set.
– Menar du verkligen att Satan står för det goda?
– Gud är allsmäktig, inte sant? frågar Set.
– Ja.
– Och världen är allt annat än god, inte sant?
– Det eviga teodicéproblemet…
– Ja, som endast vi har löst!
– Hur då? frågar Sara som får en iskall blick av Isak.
– Gud är allsmäktig, annars hade han inte varit en gud. Världen är ond och därmed måste Gud vara ond som skapat och härskar över denna skapelse. Vem gör uppror mot denna…
*
– Är det kyrkoherden Sara jag pratar med? säger polischefen när han utanför ringer upp henne. Säg till honom, ledaren alltså, att detta är vårt sista ultimatum innan vi stormar.
– Nej, nej. De är inte våldsamma…
– Han ska släppa ut gisslan nu! Annars går vi in och då jäv… eller…
Sara stänger av telefonen efter att ha upprepat att de inte ska gå in.
– Gå ni ut bara, säger Set. Vi tvingar inte er att vara här till skillnad mot vad kyrkan gjort.
Alla tittar på varandra och vet inte vad de ska göra medan Set går ner för predikstolen.
– Visst, bara gå ni, upprepar han. Vill ni inte höra sanningen om den gud som låter mörda oskyldiga barn och som ni ärar, så; men jag tror det är farligare att vandra ut till dem därute.
– Nu gör vi så här, säger Sara i ett försök att vara sammanbiten. Alla som vill gå ut, går nu och jag försöker ringa ut att ni kommer ut. Jag stannar!
Set undrar om hon tänker spela hjälte eller om hon är nyfiken. Men nu är det bara de två.
Sporrad av sin framgång att ha fått ut alla inklusive medlemmarna i sekten ifrågasätter Sara sekten och dess syn på världen utan fruktan för ledaren:
– Inser ni inte att ni bara är hjärntvättade?
– Jo, visst inser vi det. Men ni inser inte att ni också är det, och det är den stora skillnaden.
– Nu förstår jag inte.
– Vi är alla hjärntvättade av det sociala och kulturella trycket, vare sig vi vill eller inte.
*
– Den sataniska ledaren håller ensam Sara som gisslan nu! flåsar Isak till polischefen när han kommit ut, och Gud vet vad han tänker göra med henne.
– Förbered er för att gå in! ropar polischefen till sina mannar.
– Driv ut Satan ur templet! klagar Isak till polisen och bemöts med det kanske inte helt lämpliga ordvalet:
– Det kan du ge dig fan på!
*
– Varför går du inte också ut? frågar Set. Du vet ju att de kommer snart instormande för att döda mig. Gud har skjutet bredvid målet för?
– Jag måste ha svar på varför du tror mer på Satan än Gud.
– Hela världen lever sataniskt! Men ni förnekar det, ljuger för er själva. Vi hyllar egoismen och skäms inte för det. Ni lever likadant men förnekar det. Vi bejakar sex och lust, sataniska dygder enligt Bibeln. Men ni ångar av lustar precis lika mycket. De sataniska synderna har folk börjat leva efter alltmer. Ingen väntar tills bröllopsnatten längre, inte ens du, va?
Sara vet inte vad hon ska säga efter Sets utläggning.
– Du vet nu, säger Set, att det är ni som är de mest hjärntvättade - om du tänker efter logiskt.
Uppifrån orgeln avlossar en av polisens krypskyttar ett välriktat skott mot Set vilken signar ner i armarna på Sara som skriker rätt ut ett: ”Nej!” Poliser och Isak stormar in till paret.
– Du får inte dö, gråter Sara. Kan du inte be Gud om förlåtelse, snälla.
– Ska jag be om förlåtelse för att han lät döda mig. Han borde be människan om förlåtelse.
– Hädare, väser Isak. Rätt åt dig, hädare. Gud straffar sådana som du!
– Fattar du nu, säger Set med en blick till Sara innan han somnar in, vilken gud ni tillber?

Skriven av: Bill Persson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren