Publicerat
Kategori: Novell

Semestern

Semestern

Pojken som heter Per rusar ut på bryggan och dyker ner i det svala vattnet. Plask!
Flickan som heter Lotta följer efter men stannar på bryggan. De är ensamma på stranden.
Hon står där i sitt badlakan, och ser ut att frysa ihjäl trots att det är tjugo grader i luften och nästan lika varmt i vattnet. Hon står där och tittar på Per som simmar fram och tillbaka nedanför henne, då och då tittar han upp mot henne.
- Kom i då. Det är jätteskönt, säger han och skvätter lite vatten på henne.
- Sluta! klagar hon.
- Inte förrän du kommer i.
- Det är för kallt, protesterar hon.
- Vaddå för kallt? Det är ju säkert nitton grader.
Han börjar simma mot stegen. När han kommer upp så ställer han sig bredvid henne och tittar på den nedåtgående solen som reflekteras i vattnet
- Okej, säger han, Om du inte vill gå i själv så får jag väl kasta i dig! utbrister han.
Innan hon hinner reagera så har han fått av henne handduken och kopplat ett stadigt grepp om hennes midja, bakifrån. Där stannar han ett ögonblick och andas in doften av hennes hår.
- Vad håller du på med… börjar hon.
Då vaknar han och börjar dra henne baklänges mot kanten på bryggan. Hon spjärnar emot och lyckas få dem båda att ramla framlänges så att han nästan hamnar ovanpå henne.
Han tar emot sig med händerna, men sänker sig sakta ned och andas återigen in doften av hennes hår. Han låter sin näsa snudda vid hennes rygg.
Han reser sig sakta när hon vänder sig på rygg och sätter sig upp. Hon gnuggar sig på knät och grimaserar lite.
- Förlåt, säger han förläget och hjälper henne upp.
- Aaoo! utbrister hon och tar stöd mot Per.
En våg av värme sprider sig genom hans kropp.
- Jag kan inte stödja på knät.
- Förlåt, säger han igen. Kom så går vi hem, du kan stödja dig på mig, erbjuder han sig.
Så går de hem, han med hennes arm om sina axlar, och med sin arm om hennes midja.
De går sakta genom sommarnatten. Han känner hennes mjuka hår mot sin skuldra.

När de kommer fram till stugan är det ingen där. Han hjälper henne att lägga sig på soffan och säger:
- Låt mig titta på ditt knä. Han klämmer försiktigt på det.
- Det här är ganska svullet, konstaterar han.
- Aj!! utstöter hon när han råkar klämma lite för hårt.
- Förlåt. Du ska få lite is att lägga på det där.
Han går ut i köket och tar en plastpåse ur nedersta lådan. Sedan tar han några isbitar ur frysen och lägger i påsen. Till sist lindar han en handduk runt påsen och går ut med den till Lotta som har satt sig upp på soffan.
- Här, lägg det här på knät, säger han och ger henne ispåsen. Hon lägger den på knät
- Sjung något för mig, ber hon.
- Okay, säger han.
Han sträcker sig efter gitarren som står lutad mot fönstret och sätter sig bredvid henne på soffan. Han kollar att gitarren är stämd. Sedan börjar han spela, en mjuk och finstämd ballad om vad som kan hända när man går på logdans. Han fortsätter spela hela kvällen och hon flyttar sig hela tiden närmare och närmare.
När han har slut på fina ballader så spelar han vaggvisan om när trollmor lägger sina elva barn. När han slutar spela har hon somnat, med huvudet mot hans axel.
Han ställer försiktigt ifrån sig gitarren och lägger en kudde under hennes huvud. Han hämtar en filt och lägger över henne. Sedan går han in på sitt rum och lägger sig.

När han kommer upp nästa morgon så sitter hon redan och äter frukost. Då han stiger in i vardagsrummet ler hon varmt mot honom och han känner hur han återigen blir alldeles varm.
- Tack, säger hon tyst, och ler igen.

Daniel S H

Skriven av: Daniel S Holmberg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren