Publicerat
Kategori: Novell

Sjuk kärlek

Thomas var just på väg hem från kontoret. Han traskade nerför gatan. Det var en mycket grå och trist dag i November. Han hade just fått sparken. Han tänkte att han skulle trösta sig lite med en kopp kaffe och möjligen någon god kaka till. Han kände sig desstuom så ensam. Han gick in på Almas cafe som låg runt hörnet. Han beställde en färsk brownie och en kopp cappucino. Sedan satte han sig vid ett litet runt och ensamt bord i ett hörn. Efter en liten stund kom en liten söt flicka till honom med en bricka med sakerna han hade beställt. Flickan kunde väl inte vara mer än elva- tolv. Men fruktansvärt söt var hon, med sina djupa smilgropar och sitt långa, röda hår i en lång fläta längs ryggen. Hennes gröna ögon glittrade. Hon var mycket liten och tunn förstås. Ansiktet var fullt av fräknar. Hon log mot honom och hennes vita tänder glänsde.
- Varsågod. Det blir 29 kronor, tack, sa hon. Han kunde inte slita blicken från henne och fick inte fram ett ord. Han bara satt där och kände sig fånig och log som en tok.
- Har Ni 29 kr? Äh, vet du vad, huset bjuder. Har Ni något emot lite sällskap? frågade hon och slog sig ned på en stol brevid.
- Jag förstår att du beställde den där, fortsatte hon och hnickade mot brownien, för den är den godaste i stan. Det vet jag, tro mig.
- Du, du.. Du kan ffå den, om du vill, sa Thomas lite stamande.
- Nej tack, jag får inte, du förstår jag-... Sedan hejdade sig och blev tyst.
- Men dom är som sagt väldigt goda.
- Det tror jag säkert, sa Thomas och tog en stor tugga av den.
- Du har fått sparken, va? frågade flickan lite försiktigt.
- Hur visste du det?
FORTSÄTTNING FÖLJER

Skriven av: Anna

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren