Publicerat
Kategori: Novell

Skoterligan


Hans nedsmutsade, stora byxor, vek sig som ett gällivarehäng. Hans ansikte fick en röd uppblåst ton, av rosenrött och svetten rann ymnigt nerför pannan.

Hans stora tunga steg lät som en elefanthjord , då han äntrade trappan till den lilla butiken, i en gudsförgäten håla, långt uppe i norr.

Hans stora ludvikamössa satt som en sten på hjässan och snoret rann. Ham masade sig fram mot lanthandelns disk. Tog upp en pris snus och skruvade in den djupt, bakom dom redan hårt sargade tänderna,som han fick till låns av sin farmor innan hon gick hädan.

Han passade på att lägga en brakare innan han öppnade munnen på vid gavel.
'veeeem...faeen..har rört min skoter..!??

Fjompa som stod bakom disken blev nu lite nervös.
Att röra någons skoter, där långt uppe, långt bortom fjärran..det gör man bara inte.

I den lilla gudsförgätna hålan, hade det hänt mycket genom åren.Som gav stora rubriker på dalaposten. Det senaste var att fjärdingsman, som hade funnit tio liter hembrännt på en av hålans festlokaler. Och en annan gång hade det varit helt vilt med björn, som hade gått bärsärk på en av hundgårdarna i bygden. Den gången kom dagens eko upp , och tillät svenska folket få höra om detta skräckinjagande beteènde.

Men det var bara en axelryckning. Man tog det lugnt. Man skakade bara på huvet och livet gick vidare. Det var så det var bara.

Men om någon rörde någon annans skoter..då blev det liv i helvete.

Fjompa visste nu vart det var på väg. Han kände Ullstrumpan. Ullstrumpan som hade sparat och levt för sina skotrar. Ullstrumpan var känd för sina skoterrace i bygden.

Han hade en verkstad som bara meckades med skotrar. Ullstrumpan och hans vänner hade också en skoterförening. Alla visste vad det skulle innebära om man rörde Ullstrumpans skoter. Då går faen lös i bygda!

Fjompa skruvade på sig nervöst.
'nej..jag vet ingenting om din skoter..vad har hänt då ullstrumpan?

Ullstrumpans ögon blev alltmer smala och fick en svart blick. Den röda färgen i ansiktet blossade nu upp och han öppnade läpparna sakta. Snuset rann och han såg ut som en tillplattad bebis i ansiktet, som både hade spillt jordgubbssylt och tuggade lakris samtidigt.

Precis när han skulle tala om fäör fjompa, vad som hade hänt med skotern, klingar affärsdörren till och en hög röst ekar genom mjölk tvättmedel

'veeem faeen har rört min skotra!? dom kan spark mine hundar..dom kan pök min kärringa..bränn ner min stuge..men rör inte min skotra!!

Både fjompa och ullstrumpan vänder sig om och ser Stuvalasse i sammanbrott...



Del 2 kommer inom kort

Skriven av: Fredrik reimarker

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren