Publicerat
Kategori: Spänning noveller

Sleepover

Sleepover

Lisa ska sova över hos Lilly i dag. Lilly tar på sig en orange tröja och blå jeans. Hon sätter sig på sin säng och kollar om allting är som det ska vara innan Lisa kommer. Klockan 18:00 ringer någon på dörren. Lilly springer ner och öppnar dörren. När hon öppnar står Lisa där nästan genomblöt med sin mamma.

-Kom in så kan du ta på dig rena och torra kläder sen kan vi kolla på film och äta pizza, sa Lilly.
- Ska vi gå och köpa pizza eller ska vi beställa en? frågar Lisa.
-Vi borde gå för att om man ska beställa en pizza så tar det 30 minuter för dom att gå med pizzan hit, men om vi går så tar det bara ungefär 10 minuter.

Lisa tog på sig torra och rena kläder och sen gick dom ut i rengnet.

-Ska vi ta genvägen genom kyrkogården? Det tar inte lika lång tid att gå, sa Lilly.
-Jaaaa jag vet inte jag har hört många läskiga berättelser som har hänt på kyrkogårdar.
-Snälla det är så blött och kallt ute. Så kan vi snabbare komma hem och kolla på film och äta pizza.
-Ok men då får du inte gå utan mig för jag tycker att det är väldigt läskigt.
- Jaja jag kan vara bredvid dig hela tiden, jag lovar.
- Ok kan vi skynda oss lite det börjar bli mörkt.

Det har börjat regna och dom har redan blivit nästan genomblöta. När de har kommit till mitten av gården ser dom något konstigt.

-Kolla, det är människor där borta bakom trädet. Alla dom har på sig helt svarta kläder, säger Lilly.
-Sluta skämta det är inte roligt Lilly, säger Lisa.
- Men det är sant kolla där borta, säger Lilly och pekar åt deras håll.
-Sluta jag ser inget, säger Lisa och låter orolig i rösten. Vänta jag ser dom, dom kollar på oss. Kan vi inte bara gå tillbaka och ta den längre vägen? Det är inte så kallt ute.
- Nej snälla vi har ju kommit så långt.
- Människorna kommer åt vårt håll Lilly, borde vi inte springa nu?
-Nej, det ser ut som att dom försöker säga något, kom vi gå närmare?
- Jag tror att jag stannar här. Du kan gå och prata med dom om du vill.
-Ok men du får vänta här.

Lilly går närmare dom och ser att dom är helt bleka i ansiktet. Ena kvinnan tar sig i sitt långa svarta hår och säger,
-Kom närmare vi ska inte göra något.
Lilly tycker att dom beter sig konstigt för att dom går bara rakt fram och stirrar på henne. Hon blir lite rädd och funderar på att springa i väg men hon vågar inte riktigt röra på sig det känns som om hon är klistrad fast i marken. Människorna kommer närmare och närmare. Ena mannen går lite snabbare än dom andra. Han tar tar av sig sin svarta hatt och säger;
Kom vi ska inte göra någonting.

Sen börjar dom alla skratta.
Lilly känner att håren på armarna ryser och plötsligt tycker hon att det börjar blåsa mer och det blir kallare ute. Hon går ett steg bakåt men säger inget.
Hon börjar bli riktigt rädd för att vuxna människor brukar inte bete sig så konstigt.
När hon börjar gå bakåt säger en annan kvinna;
-Kom nu vi kan inte vänta hela dagen Lilly.
Nu blir hon riktigt rädd och börjar springa så snabbt hon bara kan.
Hundratals tankar flög i hennes huvud.
Varför ville dom att jag skulle komma? vad skulle dom ha gjort om jag skulle ha kommit närmare? Hur visste dom hennes namn?!

-SPRING LISA! skrek Lilly.

Lisa visste inte varför hon skulle spring men hon kände på sig att det var på grund av människorna. Hon blev rädd när hon såg på Lilly att det inte var ett skämt utan det var på allvar så hon började också springa.
När dom hade sprungit nästan hela vägen hem igen stannade dom.

-Vad hände? frågade Lisa.
-Först sa dom där människorna bara att jag skulle komma närmare men sen så var det en kvinna med svart hår och i en svart klänning som sa, kom nu vi kan inte vänta hela dagen Lilly. Hon visste mitt namn! Jag har aldrig sett dom förut.
-Ska vi inte berätta det för dina föräldrar, frågar Lisa.
-Jag vet inte. Dom kommer säkert inte tro mig.
-Ok men om det händer igen måste du faktiskt berätta det för dina föräldrar.
-Nu går vi hem och beställer en pizza istället och kollar på en film, säger Lilly.

När dom har beställt en pizza ska dom välja en film.

-Vilken film ska vi titta på, frågar Lisa.
-Jag vet inte, kanske något läskigt ,säger Lilly
- Det beror på vilken. Kan vi kolla på den, säger Lisa och pekar på skärmen.
-Ja den kan vi kolla på, säger Lilly.

Hela tiden som dom kollade på filmen och åt pizza tyckte dom båda två att det var som att någon tittar på dom.

-Oj klockan är elva nu vi borde kanske gå och lägga oss nu, säger Lilly.
-Ja. Tycker du att det har känts som att någon kollat på oss nu.
- Ja lite, men ska vi inte gå och borsta tänderna?

När dom har borstat tänderna tycker dom fortfarande att det är någon eller några som kollar på dom. När dom har kommit in på Lillys rum ser dom en svart skugga utanför Lillys fönster. Det ser ut som att skuggorna är flera stycken.

-Kolla på skuggorna som är där ute dom ser ut som människor som springer runt, säger Lisa.
-Ja...tror du att det är människorna från kyrkogården? undrar Lilly.
-Nej det tror jag inte det är säkert bara träden där utanför.
-Men det finns inga träd utanför mitt fönster.

Freyja Styrmisdóttir 11/10

Skriven av: Freyja

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren