Publicerat
Kategori: Novell

Sluta bry sig om

Tänk vilken liten sagovärld man levde i. Tänk när ens döttrar kämpade om den starkaste handen och ständigt ville höra ett kapitel till i boken. Tänk när man brottades på bus med dem och de till slut med gemensamma krafter försökte hålla ner ens armar ända till man visade att man var starkast och gav dem en stor gemensamma kram. De glada skratten som värmde en långt ner i själen.

Det var härligt att ordna saker med dem. Vi gjorde egna girlanger och målade och klippte och tejpade/klistrade i rasande tempo. En dotter blev stressad när det närmade sig festen och behövde en lång kram för att förstå att det inte är hela världen om inte riktigt allt blir perfekt. Sen arbetade pappa som en slav och det blev många girlanger häftigt och härligt. De skämtade och busade och skrattade åt och med en pappa som kanske var för snäll. Han införde regler och diskuterade om än det ena och än det andra och rätt vad det var så var tjejerna minst lika noggranna på att hålla på vad som var rätt.

De bakade bullar, kakor och allt möjligt gott och ofta var förstås pappa där och räddade en deg som hade blivit ”lite” fel. De bjöd pappa på frukost och de tog initiativ till att stryka hans skjortor. De tyckte det var så roligt och även om strykhögen fortfarande var ganska stor så var pappa i sjunde himlen. De gjorde en sång för att berätta att de tyckte om honom.

En dag så plötsligt är man inte ens värd ett riktigt hej. Man pratar med någon som är som en vägg där allting rinner av. Man ger en kram till någon som är stel som en pinne. Det är fullt med löjliga ursäkter för att inte komma.

Det finns en pappa som sväljer och sväljer när han känner sig sårad. När det en gång brister och han säger att han blir ledsen av att nästan aldrig få besök så straffas han med ännu mindre. Han sväljer desperat så strupen blir alldeles torr. Ont i bröstet har blivit konstant. Har hon slutat bry sig om? Är pappa inte värd någon lojalitet? Kan man ljuga om honom och det är alldeles rätt. Finns det inget som gör att han är värd att bry sig om. Är allt annat så mycket mer värt?

Hur länge kan man leva ett liv där man bara ger av sin kärlek utan att sluta? När ska man skapa sig ett nytt liv med någon som man tror kan vara lojal. En dotter är fortfarande go och rar. Sviker man henne om man säger till storasyster att nu orkar jag inte mer. Vad händer om man säger till dottern som drar sig bort: Nu har jag tröttnat på att bli behandlad som skit. Kommer den lilla lojala pressas ännu hårdare? Kan hon stå emot rösten där hemma som ständigt manar ”Ta ditt förnuft till fånga, bry dig inte om pappa”. Vad händer med dig en dag om hon skulle svika dig också? Kommer du ha hittat något att leva för eller går du under?

En dag brister det! Man kan inte leva som någon som ständig blir sparkad. En dag struntar du i dem och mamman ropar triumferande vad var det jag sa. ”Se han bryr sig inte om er?”. Du tänker på historien om pappan som inte skickade några julklappar. Vilken skitstövel hade du tänkt. Den dag sonen sökte upp honom fanns bostad, jobb och julklappar där. Han hade bara inte velat skicka presenterna till den kvinna som hade lagt all sin kraft på att mota bort honom från barnen.

Ibland så bryter solen genom molnen och plötsligt står vägen klar. Nog kan det brista och du visar din ilska över att bli behandlad illa. Det blir många tonårsföräldrar ska du veta. De ger och ger och till ett barn som vid tonårs åldern lägger enorm kraft och skicklighet på att göra ner dem. De vet att många barn behöver göra det och att föräldrar oftast ska ge och ge. Det gäller dig med. Du är inte ensam många drabbas med dig, ja faktiskt många som hittat en kvinna som är förståndig och bra också. Man kan inte vara nöjd jämnt och nog ska man bli alldeles heligt förbannad ibland bara man inte försöker ge igen. Barnen ska mötas av motstånd när de gör fel och kärlek alltid. Receptet gäller alla föräldrar så nog ska du kunna klara det. Ditt barn behöver dig precis som när du sjöng det till sömns när det var nyfött. Kom ihåg fyra nätter utan sömn och samla kraft i vad du har klarat förr.

En pappa är på sommarstället med sin ena dotter. De njuter av morgonchokladen tillsammans och de njuter av solen på platsen där pappans farmor brukade sitta. Flickans kusiner är också där och de badas, byggs kojor och viskas spännande hemligheter i små mysiga rum. En pappa behöver inte vara för gammal för att skura windsurfing-brädan och ge sig ut. Tänk han kan starta en ny bana som lärare i framtidens skola. Där kan han vara en av de som ser möjligheterna när många tappar modet. Livet är ett oändligt äventyr och vilar du ut med en kopp choklad i en solig skogsbacke så har du kraften att ständigt lära nytt.

En pappa är på ett sommarställe och slår sig på tummen och springer runt med stora tjut. En dotter kommer med plåster fastän det knappast behövs.

Skriven av: Richard Lenander

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren