Publicerat
Kategori: Novell

Som att ha ett barn

Att ha ett förhållande är ungefär som att ha ett barn.

Man ingår ett förhållande många gånger utan att veta vad man ger sin in på. Man avlar ett barn många gånger utan att inse vad man ger sig in på.

Det krävs två för att skapa ett förhållande. Det krävs två för att skapa ett barn. Det krävs kärlek för att skapa ett barn och det krävs kärlek för att skapa ett förhållande.

Precis som barnet behöver förhållandet tid och omsorg för att växa och utvecklas, mogna.

Precis som barnet behöver förhållandet en atmosfär av kärlek blandad med disciplin, krav. Man kan inte släppa barnet fullt fritt och låta det gå som det vill, till det är barnet för omoget och oförstående. Man kan inte heller släppa ett förhållande helt fritt utan att det leder till problem.

Samtidigt lider barnet av för mycket krav och för lite frihet, detsamma gäller förhållandet. Det måste få testa sina vingar, sin egen bärkraft.

Barnet behöver trygghet för att utvecklas åt rätt håll. Det gäller även förhållandet, utan trygghet går mycket på tok.

Ett barn behöver respekteras för vem det är, trots sin litenhet. Detsamma gäller förhållandet.

Barnet kräver saker såsom näring, närhet till föräldrar. Förhållandet kräver också näring (kärlek) och närhet (mellan de två som utgör paret i ett förhållande)

Ett barn som inte får närhet, näring, trygghet, frihet, disciplin, omsorg, tid och tålamod och kärlek… kan inte utvecklas normalt. Ett sådant barn växer upp med en knepig inställning till världen och tillvaron, livet självt. Ett sådant barn kan bli aggressivt och hotfullt mot både andra och sig självt. Ett sådant barn kan bli underutveckla både motoriskt och känslomässigt och språkmässigt för att det inte vågar lita på någon eller något.

Detsamma kan sägas gälla ett förhållande. Ett förhållande som inte får närhet, näring, trygghet, frihet, disciplin, omsorg, tid, tålamod och kärlek kan inte utvecklas normalt. Ett sådant förhållande visar upp en bristande tillit och tro på världen och tillvaron, livet självt. Ett sådant förhållande kan bli aggressivt och hotfullt. Ett sådant förhållande kan bli underutvecklat, ja det kan rentav förtvina helt och dö bort.

Så lyft upp ditt barn/ditt förhållande, ge det din fulla kärlek, din omsorg, din närhet, din tid och din uppmärksamhet. Du vet inom dig att du vill se ditt barn växa med trygghet inom sig. Och säkerligen vill du detsamma när det gäller ditt förhållande.

Båda förtjänar att få sina mest grundläggande behov tillgodosedda, och båda ger tusenfalt tillbaka till den som ger den kärleken.

Skriven av: Anne-Sofie Thorsson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren