Publicerat
Kategori: Novell

Sommar-jobbet

Sommarjobbet
Det var en tidig juni morgon. Solen sken in genom en glipa i persiennen.
Det skulle bli en varm dag. Jag funderade på om jag skulle ta och ringa Julia.
Vi kanske skulle kunna gå ner till stranden. Bada var nästan ett måste i juni.
Jag klev sakta upp ur sängen och drog åt mig dom gröna shortsen och det vita linnet som hängde på stolen. Sedan gick jag ner för att ta något att äta. Jag brukar oftast inte vara så hungrig på mornarna men idag skrek magen ordentligt. I kylen fanns i princip inte mycket mer än en skvätt fil och en tetra med juice. Jag hämtade en tallrik ur skåpet och hällde i de lilla som fanns kvar av filen. Just som jag skulle slå mig ner vid bordet ringde telefonen.
Det var Julia!
– jag har värsta nyheten att berätta!
– vadå? Berätta!
– Vi fick sommar jobbet!
– På caféet? utbrast jag!
– Ja! visst är det toppen?
– Ja jätte bra, jag är jätte förvånad, trodde aldrig vi skulle få det!
– Men kan vi ses där nere klockan ett?
– Visst, svarade jag glatt!
Jag satte mig vid bordet och proppade i mig filen. Nu skulle jag äntligen ha råd med den där nya digitalkameran. Jag hade försökt att spara i nästan ett år nu men till ingen nytta.
Mamma hade ju precis så att det räckte till hyran och sånt, henne kunde man ju inte låna pengar av. Stackars mamma det är inte lätt att vara en ensamstående mamma med en 14 årig dotter att försörja. Att tjäna så dåligt att man var tvungen att jobba extra för att få ihop till hyran.
Nej nu var det bråttom, om en halvtimme skulle hon vara nere vid caféet.
Hon gick in på toan och gjorde i ordning sig. Sedan tog hon cykeln ner till centrum.
Hon ställde cykeln i cykelstället utanför caféet. Precis när hon låst cykeln kom Julia gående på gång vägen.
-Tjenare
- Tja ,ska vi gå in?
- Visst
När vi kom in till caféet insåg vi båda att här skull vi trivas. Det var litet, mysigt och det såg väldigt fräscht ut! På radion hördes en av dom många sommarhitsen.
Vi gick fram till kassan. Där stod en kille som såg ut att vara i 17 års åldern.
-Hej det är vi som ska sommar jobba här, började jag.
Killen tittade upp och log mot oss.
– hej! va bra att ni kunde komma direkt!
– Men det är klart! Det är ju värsta drömjobbet ju! Fyllde Julia i
– Jag heter David
– Okej. Jag heter Linn och det här är Julia.
– Okej. Jag tänkte börja med att visa er runt.
– Visst, svarade vi med en mun.
Visningen tog inte lång tid och snart var vi i gång med arbetet.
Jag började att jobba bakom disken medans Julia torkade och städade bland borden.
David skulle gå ett ärende på andra sidan gatan, men han lovade att vara tillbaka inom en halvtimme.
Det var mycket folk och jag hade fullt upp med alla beställningar.
- Hej jag skulle vilja beställa en kaffe och en morotskaka.
- Det blir 15 kronor, var det bra så?
- Ja tack
- Så fortsatte det hela dagen.
När klockan var 3 och vi skulle sluta för dagen frågade David:
- har ni något för er ikväll?
Det blev tyst ett tag. Vi såg på varandra.
- Ne inget särskilt, svarade Julia tillslut.
- Nej för jag tänkte om ni hade lust att hitta på nått med mig och Oscar!
Det blev tyst igen.
- Ja det skulle vara kul, men vem är Oscar? sa jag
- Han är en polare till mig, riktigt schysst faktiskt, log David
- Okej, svarade jag glatt.
- Men då ses vi ikväll!
- Hej då!
På hemvägen sade vi inte så mycket. Vi båda var helt spända inför kvällen och trötta efter arbetsdagen.
- När ska jag komma till dig då, frågade Julia
- Kom vid 6 tiden
- Okej! Vi ses!
- Ja , hej då!
Jag gick upp mot ingången och öppnade dörren.
Men det var en stor fråga kvar:
Vad skulle jag ha på mig?
Fortsättning kommer inom kort!

Skriven av: Anni

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren