Publicerat
Kategori: Novell

Sommaren med Zazz, Tornardo och Bonita

del 1- Zazz dyker upp

Jag hade längtat till sommarlovet. För att jag och min bästis Lisa skulle åka på läger tillsammans. Vi hade planerat allt, platser var bokade och det var bara att åka.

När jag stod och packade mina väskor pep min mobil till. Jag hade fått ett sms från Lisa.
”Tja! Har blivit sjuk, kan inte åka på lägret, kram”. All min glädje bara försvann, tre veckor utan Lisa på läger, med människor jag inte kände. Nu var hela sommaren förstörd, trodde jag.
Jag sa ifrån att åka till lägret och i stället skulle mamma och jag åka till mormor och morfar som bodde mitt ute i skogen.

– Älsklingar välkommen, säjer mormor och kramar om mig och mamma.
Jag älskar att vara här ute, i ladugården finns en box som gårdens arbetshäst stod en gång i tiden. I boxen just nu finns min käpphäst Tokan. Hon är ett brunt russ sto. I det ena hörnet har jag gjort i ordning med en soffa, mina ”rykt” saker, täcken, grimma och träns åt Tokan.

När jag var ute och ”red” på Tokan hörde jag en riktig häst. Snabbt gömde jag Tokan i buskarna och gick längs vägen. På vägen kom en ryttare med häst. Ryttaren var en ung tjej.

– Hej, vad roligt att se lite folk, tjejen såg på mig. – Jag bor hos min mormor och morfar på Kattgården, oj, jag heter Lena Svensson, vad heter du? Frågade jag tjejen. – Zazz Ekberg och det här är Tornado, min nya häst, – Din nya häst? Jag såg konstigt på tjejen. – Jag har ett sto hemma som heter Bonita, jag har växt ur henne.
Tänk att få en ny häst bara för att den gamla är för liten, tänkte jag.
– Bonita är en korsning mellan New Forest och Connemaraponny, en rätt så lugn häst, kan du rida? Frågade Zazz helt plötsligt. – Jag har ridit på ridskola i tre år, svarade jag. – Bra då ses vi hos mig i morgon klockan åtta, jag bor på Lilla hästgården, du vet var det ligger. Till svar nickade jag.
När Zazz hade ridit i väg och jag inte såg henne längre hämtade jag Tokan och gick hem.

– Mamma, jag mötte en tjej på vägen och hon har två hästar och jag ska var hos henne klock-an åtta i morgon bitti. Jag pratade på men mamma fattade ingenting. När jag förklarade för henne blev hon orolig.
– Ska du rida en okänd häst, med sällskap med en okänd tjej, det kan du glömma fröken.
– Men mamma, morfar vet säkert vem dom är, och vet han inte det så går jag inte ditt i morgon.
Jag hade tur morfar visste vilka de va, så i morgon klockan åtta skulle jag var hos Zazz.

Klockan åtta nästa dag.

– Hej Lena, vart har du ridkläderna, hon såg på mig upp och ned granskade mina kläder väl.
– Jag har inte några med mig, svarade jag. – Det gör inget, jag har ett par du kan låna, följ bara med.
Huset var underbart, det var enkelt, litet och så mysigt. Zazz hade vinden för sig själv. Bara genom att kliva in i rummet berättade en hel del om Zazz.
Hon hade lime gröna tapeter, gula gardiner, fyra jättegarderober, en dubbelsäng, ett skrivbord med data och massor av annat. Men jag la speciellt märket till ett foto som hängde på vägen.

– Det är jag, mamma och Harry, berättade hon. – Mamma är polis, det är Harry också, när vi flyttade från Kalmar upp till Stockholm, blev vi granne med honom och mamma arbetskollega, de började träffas en hel del på fri tiden, det där kortet är taget på deras chefs familjedag för anställda.
Det märktes på Zazz att de inte träffades längre. Men med ett par slitna mörk gröna ridbyxor på mig gick jag tillsammans med Zazz till stallet där Bonita och Tornado stod.

– Bonitas saker är gröna, hon har en vanlig allroundsadel, tränset är svart och betet är tre delat, Zazz står i sadelkammaren och berättar allt om Bonita och hennes utrustning.
– Ska hon ha några ben skydd? Frågar jag när Zazz pratat klart. – Oj det glömde jag, hon ska ha senskydd fram och lindor på bakbena, jag kan linda om du vill.

Äntligen var det dags att hämta hästarna från hagen. När Zazz ropar på dom kommer först Tornado, den svarat hästen mot oss och efter kommer den bruna Bonita. Bonita har en jämn tjock bläs och fyra halvstrumpor. Hon är klart en häst man drömmer om.
I stallet binder vi upp hästarna i stall gången innan vi börjar rykta dom. Medens Tornado dansar runt står Bonita snällt stilla. Jag märkte fort att Zazz hade haft Bonita länge när jag plockade upp ryktborsten som var sliten och ryktskrapan som var fylld av gammalt stöv.
Men gud vad jag gillade Bonita och ridningen blev en dröm.
Vi red på landsvägarna och när vi kom till ett stort fällt fattade vi galopp och lätt hästarna bara springa.

– Gud, vad härligt det var, sa jag till Zazz när vi saktade av till trav. – Jag brukar låta hästarna springa här, svarade hon och samlade Tornado så att han gick på tygel. Jag såg avundssjukt på när Tornado och Zazz samspelade så bra, jag tänkte att så duktig skulle jag aldrig bli.
Sakta skrittade vi tillbaka till stallet. Där stod en bil parkerad.

– Hej, Zazz hade du trevligt, frågade en mann som hade mörkbrunt hår och vältrimmat skägg Zazz. – Det ska du skita i, svarade Zazz. Vi satt av och lede hästarna till stallet. I stallet berättad Zazz vem mannen var.
– Det är mammas nya Lars Enbär, han är ett svin, det enda han tänker på är sig själv. – Han tror att jag gillar honom för att han kommer springande med dyra saker hit och dit till mig.
– Men du hatar honom, fast står ut för din mammas skull? Frågade jag, – Du vet hur det är, svarad Zazz.

När jag kom hem från stallet skrev jag ett brev till Lisa.

Hej på dej!
Hur har du det? Här är allting bra. Jag har träffat en tjej som heter Zazz Ekberg. Hon har två hästar, Tornado och Bonita. Jag har Bonita som min egen häst i sommar (nästan i alle fall). Zazz är jätte trevlig. Hon är fyra år äldre en dig och mig (16år alltså). Mamma och mormor är mest i trädgården. Morfar är i skogen och gör lite allt möjligt. Det är synd att vi inte kunde åka på lägret, men det kanske vi kan göra nästa år! Jag saknar dig jätte mycket. Hopas att du blir bättre snart. 1000 kramar från Lena.

Gud vad jag längtade hem efter att ha skrivit brevet. Men jag hade ju Bonita hela sommaren. Sent på kvällen gick jag och la mig. Gud vad jag längtade tills i morgon.
Klockan sex nästa dag var jag vaken. Snabbt tog jag på mig stall kläderna och gick ner för trappen. Nere i köket satt mormor. Hon hade bryggt kaffe åt sig. Det lukade så gott, nu på morgonen och jag som annars hatar kaffe.

– God morgon, är du redan vaken? Frågade mormor när hon fick syn på mig. – Jag ska till stallet, jag ska vara där klockan åtta, så jag ville vara vaken i god tid, svarade jag och mormor log. – Din mor var lika dan som du, när hon var i din ålder. – Vad menar du? Frågade jag.
– Hon var alltid, tidigt uppe för att kunna ta hand om sin häst. – Hade mamma en häst? – Ja, ett litet gotlandsruss som hette Pelle, gud vad hon borstade och red på den stakaren. Mormor log mera.

Jag kasade i hopp lite mackor att ha under dan. Efter det kastade jag mig på cykeln och styrde mot Lilla hästgården. När jag kom till stallet var ingen där.

– Hallå, någon här! Ropade jag flera gånger tills att stall dörren öppnade sig. – Hej är du redan här, Zazz såg förvånat på mig. – Ja, klockan är kvart över åtta, svarade jag. Och båda började skratta. Vi gick och hämmade var sin skottkärra och var sin grep. Efter att vi mockat klart cyklade vi till lanthandeln.

– Mjölk, snabb mos, lädertvål och popcorn, läste Zazz på en lista.
När vi hade hittat allt och betalat cyklade vi hem till Zazz. Mitt på vägen stod en svart Saab med mörka rutor. Men igen satt i bilen.
– Det är inget farligt, det är säkert bara någon som plockar svamp eller liknande. Zazz försökte lugna ner mig. – Det är det inte, jag känner det på mig, sa jag. Men vi cyklade vidare och pratade om helt andra saker.

Men när vi kom hem till Zazz väntade andra saker.


del 2- En mördare är lös

Över allt stod polisbilar och poliser. Mitt i smeten stod Zazz mamma, som jag kände igen från fotona i Zazz rum och Lars.
– Tjejer kom hit fort, ropade Zazz mamma till oss och vi sprang ditt. – Ni måste in i huset och det är bråttom, en polis kommer snart hit och pratar med er. – Vad i helvete har hänt, Zazz ser sig förvirrat om kring. – Zazz lugna ner dig. Zazz tittar upp och ser något som gör henne glad. – Harry vad gör du här, hon ger vem det nu är en kram. – Harry det här är Lena, Lena det här är Harry. Vi hälsar på varandra innan han börjar ställa massor av frågor. Efter ett tag frågade han om vi sett något ovanligt.
– Ja när vi cyklade hit stod en svart Saab parkerad mitt på vägen, svarade jag. – Vilken färg hade den. – Svart, svarade Zazz och jag i munnen på varandra. – Vet ni vad resterings nummet är. – Nej, svarade Zazz. Harry lutade sig bakåt och suckade.

Efter ”förhöret” var jag körd hem av en polisbil. Väl hemma undrade mamma varför jag kom hem i en polisbil. När jag berättade för mamma vad som hade hänt, fick hon en chock.
– Så den finns en mördare lös här och ingen vet något om det ännu. – De ska berätta det på lokal radion om bara några minuter. – Men vad ska hända med hos, ska man våga gå ut eller bli vi dödade då, det var vad mamma han att säja innan hon började gråta.
På radion sa dom att man inte skulle gå ut mer än nödvändigt. Men det brydde sig inte Zazz och jag oss om. Vi var ute och red som vanligt varje dag.

– Hörde du på radion i morse, en mördare är lös i de småländska skogarna, polisen uppmanar alla att inte gå ut i onödan, så lås alla dörrar och fönster tills att mördaren är fast, Zazz härmade kvinnan på radion. Vi båda började att skratta tills vi möttes av en bil.
– Där är ni, era mammor är oroliga, de trodde att ni hade blivit, ja ni vet vad, det var en civil polisbil vi hade mött. – Nej, vi vet inte vad, svarade Zazz. – Jätte rolig Zazz, sa polisen.
Polisen tvingade oss att rida hem, viket nu förstörde den fina dagen som det faktiskt va.

– Va har ni två varit, jag trodde att något hade hänt, Zazz mamma kokade nästan av ilska.
– Lenas mamma ringde hit och frågade efter henne, du vet att hon bara är tolv och du bara är sexton år, nu såg hon inte lika arg ut längre. – Lena du ska hem med det samma och du
Zandra vi ska prata efter att ni två gjort i ordning hästarna.
På vägen till stallet frågade jag Zazz varför hennes mamma sagt Zandra och inte Zazz.
– Du förstår att när mamma är arg på mig säjer hon Zazz, när hon är ännu argare säjer hon Zazza och när hon är riktigt arg säjer hon Zandra, så jag ligger risigt till nu, sa hon och skrattade. När vi var klara i stallet cyklade jag hem.

Hemma låg ett brev till mig från Lisa.

Hejsan svejsan!
Jag mår bra men vad läskigt med mördaren där i ute i skogarna. Kul att du har en kompis över sommaren. Själv mår jag bra och ska åka till Danmark med hela familjen. Nästa gång du skriver får du berätta mer om Bonita och den andra hästen. Det har flyttat in en ny familj i Sko villan. De har tvillingar på femår, de är så söta. Ridskolan har köpt en ny häst ett Connemaraponny sto, jag vet inte vad hon heter ännu. Se upp för alla mördare nu.
1001 kramar och pussar från lilla Lisa.
Jag hatar när Lisa skojar om allvarliga saker. Men det är typiskt henne. Mamma skulle inte tycka det var roligt, men hon är född sådan. Nu var ju mamma, mormor och morfar mina enda vänner när jag inte fick vara hos Zazz längre. Fast det kunde ju också bli roligt.

– Lena telefon till dig, ropade mormor dagen efter att Zazz och jag hade hittas av polisen när vi var ute och red.
– Hej det är Lena.
– Hej Lena, Zazz här, hur är det?
– Skit trist i morse fick jag hjälpa mormor och mamma med att baka.
– Det är inte bättre här, tänkt dig mamma, Lars, Harry och massor av poliser i samma hus.
– Bor alla poliser hos er?
– Ja, de sover på madrasser i alla rummen, till och med i mitt rum finns dom!
– Låter jätte roligt, jag måste lägga på nu, vi hörs senare.
– Det gör vi.
Sen la vi på. Det kändes skönt att ha pratat med Zazz. Men nu hade jag all tid i världen att skriva till Lisa.

Hej!
Du ville att jag skulle berätta mer om Bonita. Bonita är en brun korsnings ponny på 17 år. Hon är brun med bläs och fyra vita halvstrumpor. Hon har jätte fina steg och Zazz säjer att hon är en badare på att hoppa. Men i det läge vi har nu så kan jag inte träffa Zazz och Bonita. Vet du något mer om den nya hästen på ridskolan? Oj, Tornado är ett svart engelskt fullblod utan några tecken, han har ett livligt temperament och Zazz hoppas på att kunna börja tävla i hoppning med honom nästa år, han är bara fem år gammal. Ses senare i sommar ha det skönt i Danmark.
1002 kramar från lilla Lena i skogen.

Bara minuterna efter att jag skrivit klart till Lisa, sa dom på radion att polisen hade gripit mördaren och alla kunde åter gå till det normala.
Snabbt sprang jag upp och tog på mig stallkläderna och gick till Zazz (min cykel stod kvar där). Jag sjöng på Idas sommar visa medens jag gick längs vägen. Då fick jag se den igen, den svarta Saaben och den körde rakt i mot mig.

– Zazz, jag tror att dom hade tagit mördaren, sa jag till Zazz när jag kom till stallet. – Det har dom också, svarade Zazz hon såg konstigt på mig. – Men jag såg den svarta Saaben igen, Zazz hoppade till. – De har tagit fel person, var körde den. – Den körde mot kvarnen med den är ju ner lagd och öde, svarade jag. – Sadla hästarna fort, jag ska in och hämta min mobil.
Jag sadlade båda hästarna så fort jag kunde och jag han lagom tills Zazz kom ut. När hästarna hade tränsen på satt vi upp och red mot öde kvarnen.


del 3- Öde kvarnen

Det tog runt en halv timme innan vi var framme vid kvarnen.

– Håll hästarna och stå kavar här bland buskarna, ingen kan se dig här.
Zazz gav Tornados tyglar till mig och gick nästan ljud lös mot kvarnen. När hon var framme tittade hon genom den ena fönstret. Efter att ha väntat ett tag kom hon tillbaka.
– De har fyra personer där inne, den ena är fast bunden i en stol och en annan står med en pistol mot hans huvud. – Ring din mamma fort, se till att hon har några poliser med sig. – Vet du vem som är där inne också? – Nej, vem? – Lars.
Zazz såg oroligt på mig. Hennes mamma hade varit ihop med en mördare. Hon tog upp mobilen och ringde först till polisen och sedan till sin mamma. Hon berättade vad hon hade sätt.
– Polisen är på väg hitt, jag berättade inte för mamma att Lars var där inne, hon får se själv vilket svin hon har varit i hopp med. – Trodde de på dig? – Jag, den person en de hade tagit in hade alibi, bara de kommer i tid.
Då hände det som inte fick hända Tornado blev rädd och gnäggade till. Lars och en annan man sprang ut ur huset mot oss.
– Zazz, vad gör du här, det är farligt här och för din vän också, det var Lars som såg oss. – Jag vet vad du är din, mördare polisen är på väg hitt jag så er genom fönstret som ni inte hade satt plankor för. – Vad säjer du Zazz kallar du mig för mördare, de har ju den personen inne nu.
– Han hade alibi, så det måste vara du och dina vänner, tänker du skjuta personen vid stolen också. – Nej, men du kan bli näst offer om du inte håller tyst. Lars tog tag i Zazz. – Lena rid iväg lämna Tornado kvar här. Jag drev på Bonita och Lars förde in Zazz i huset.
På vägen kom polisen.
– Lena vart är Zazz, det var Zazz mamma i polis bilen. – De tog med henne in i kvarnen som gissla. – Rid hem med Bonita till stallet, vi ser till att Zazz kommer ut ur huset. – De är en till person där inne en man. – Hur vet du det, det var Harry som kom. – Zazz smög upp till huset och ringde till er innan Tornado gnäggade och avslöja oss. – Bra, rid till stallet nu.

Jag var flera timmar i stallet, jag väntade och väntade. När jag började gå mot min cykel kom en polisbil och Zazz klev ur bilen.
– Hej Lena jag mår bra, ta hand om Tornado han kommer snart mamma rider hit honom och kom in sen så ska jag berätta vad som hände.
Mycket riktigt kom Zazz mamma på Tornado. Hästen var inte så svettig som jag hade trott. Det gick snabbt att borsta av och fodra honom.

Inne i huset satt Zazz, Zazz mamma och två poliser som jag inte visste namnet på.


del 4- Vad som hände och kvarnens hemlighet

– Hej, sätt dig jag ska berätta vad som hände, Zazz glödde av energi. Jag satt mig försiktigt ner i soffan jämte Zazz. Och Zazz började berätta.

– Lars förde in mig i huset och band mig jämte mannen vi såg, Lars berättade varför han hade mördat personen de hittade och varför mannen jag satt jämte satt där. Zazz tog en kort paus. – Jag var livrädd när dom förde pistolen mot mitt huvud i stället för personen jämte mig, men då hörde jag mammas röst och Harrys efter, de sa att Lars skulle ge upp och kom-ma ut. Där blev Zazz av bruten av sin mamma. – Men han vägrade att ge upp i stället gick han ut med Zazz och hade en pistol mot hennes huvud. Nu började Zazz prata. – Jag märkte att pistolen inte var laddad, så jag kastade mig på backen och poliserna grep honom och hans två medarbetare.
– Vem var den andra mannen, han som var fast bunden?
– Jo, det var han som skulle leda dom till någon skatt som skulle finnas i kvarnen, de sa att den var värld miljoner. Då hoppade Zazz mamma in. – Det var där Lars blev ihop med mig, han fick höra att mina föräldrar ägde en gård nära kvarnen. – Men varför mördare de den där personen. – Han fick se dom vid kvarnen en dag och de ville inte ta några risker, så de skött honom.

Nu var livet lugnt igen.
Lars och de andra två vet jag inte hur det gick för. Zazz mamma gjorde självklart slut med Lars och blev ihop med Harry igen. Zazz repade sig snabbt efter att varit gissla. Mannen som skulle leda dom till skatten var hemma hos sin familj igen. Men själv kunde jag inte sluta tänka på skatten i kvarnen.

Veckan innan både jag och Zazz skulle åka hem red vi till kvarnen och började leta efter skatten.

– Lena kom jag har hittat något. Zazz visade en låda i trä med vackra utsmyckningar på. Försiktigt öppnade hon lådan och där låg något litet skyddat av tyg. Jag lyfte upp tyget och fick fram…
– Zazz det är den, jag var utom mig av lycka. – Vadå? Zazz förstod ingenting. – Morfar berättade för mig om kvarnens beskyddare och det var en vit häst, det måste vara den, i över 100 år har den skyddat kvarnen.
Det jag hade fått fram var en litet vacker häst i troligen vitt guld. Det var det vackraste jag sett på mycket, mycket länge. Zazz tog hästen ifrån mig och svepte in den i tyget igen.
- Då får den väl skydda kvarnen hundra år till.
Vi la tillbaka den där vi hitta den och red till stallet igen.

– Lova att du skriver nu, Zazz skrev ner sin adress på en bit papper. – Om du lovar att skriva till mig, svarade jag och gav Zazz min adress.
I transporten stod Tornado och Bonita, jag visste att jag skulle få se dom igen. Zazz sa ju att jag kunde få komma till henne på jullovet i en vecka, men urs vad jag skulle sakna deras trion, Zazz, Tornado och Bonita.
Innan jag själv åkte hem borstade jag av Tokan, lade på henne ett täcke och sa hej då.


Skolan hade börjat igen.
– Hej jag hoppas att alla har haft det bra, vissa har haft riktiga äventyr med poliser och allt.
Jag visste att hon syftade på mig. Alla har ju inte varit med om det jag har under ett sommarlov. – Nu vill jag att alla ska skriva en uppsats om er sommar lov ni får varsitt papper att börja med titeln får ni välja själva, var så goda att börja.
Jag hämtade ett papper men jag visste att min uppsats skulle bli lång.

Efter skolan cyklade jag snabbt hem och byte om till stallkläder.
På ridskolan stod alla utanför den nya hästens box. När jag såg Connemaraponnyn kände jag igen henne. Hon var alldeles vit och otroligt vacker. Hennes namn var Princess of Love.
Det blev jag som red henne första ridlektionen och det var min tur att bli skötare, för jag stod först på listan.

Tjena Zazz!
Hur mår du? Jag mår jätte bra. Minns du hästen vi hittade i öde kvarnen i sommars, vi har en ny häst på ridskolan som är vit, jag törs inte skriva vad jag tror men jag tror att du vet vad jag tror. Hur mår Bonita och Tornado? Är din mamma fort farande i hopp med polisen vad han nu hete?
Ibland har jag mardrömmar om det som hände den där dagen vi kvarnen. Får du?
Hoppas vi ses på jullovet men lova mig en sak. Att vi ses nästa sommar med eller utan mördare och andra hemska saker.
Från Lena.

Det tog inte många dagar innan jag fick svar från Zazz.

Hej Lena!
Jag mår bra. Jag tror på det du tror. Roligt att du har en sköthäst. Mamma och Harry är ihop. Båda hästarna mår bra. Jag får också mardrömmar ibland, mamma säker att det är normalt. Vi kommer att ses på jullovet bara att du får komma hit till Stockholm för din mamma. Vi kommer att ses nästa sommar men det sista kan jag inte lova.
Din Zazz.

Men nu måste jag skriva klart min uppsats, ”Sommaren med Zazz, Tornado och Bonita”

Skriven av: I.Gunnarsson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren