Publicerat
Kategori: Novell

Sommarkärlek

Sjön blänkte från stranden där Gemina satt och läste sin bok. Just nu låg hon på mage och hade utsikt över Beach-volley matchen med de snygga killarna. Dit sneglade hon lite grann mellan raderna.
Det var knappt att hon visste vad boken handlade om, så mycket som att det var kärlek mellan en chef och en ung sekreterarkvinna kunde hon räkna ut eftersom det stått på baksidan. Mer visste hon inte.
Trots det att hon bestämt sig att det inte skulle bli några mer killar i hennes liv kunde hon inte sluta att titta på dem. Det tyckte hon att hon kunde unna sig. Efter ett par rasande förhållanden kunde hon inte tåla att ha en kille nära sig. Inte så nära som pojkvänner och Gemina trodde inte heller på löslighet så skulle hon vänta upp med killar tills mannen som skulle föra henne till altaret skulle dyka upp i hennes liv.
Några oskyldiga flirtar och strul kunde hon böja sig till men inte mer. Killar var idioter trots att de var bra att ha till en viss del. Av de killar hon träffat och varit kompisar med var alla idioter. Killarna i hennes ålder var ganska omogna och Gemina väldigt mogen.
Just nu tittade hon in en lång mörk kille. Han hade breda axlar som fick hans midja att se smal ut. Han var vältränad och hade mörka ögon och mörkt hår. Med hans vita shorts såg hans hy väldigt solbränd.
Han hade de rätta proportionerna och såg ut att trivas bland dem som spelade. I hans lag var det två tjejer, en mörkhårig och en ljushårig, och två killar som båda var fejkblonda.
Den mörkhåriga tjejen såg ut att vara släkt med den mörka killen och den ljushåriga försökte hela tiden stjäla hans uppmärksamhet. Hon såg ut som den blyga typen som inte vågade mycket men som kunde tänka de våghalsigaste tankarna. Gemina hade själv varit där, sexton år, naiv och oskuld. Självklart hade det funnits någon där och tagit hennes oskuld. En kille, en kille hon hatade.
Fast hon fick skylla sig själv, tänkte hon.
Men nu, tre år äldre och mycket visare efter fyra spruckna förhållanden, var hon inte alls lika naiv.
Plötsligt blev hon blöt över hela ryggen så hon skrek till och vände sig om. Där stod hennes bästa väninna och hennes pojkvän, Jonna och Erik. De tog ansats och sprang mot vattnet igen. Gemina kom på fötter och sprang efter dem.
Från många strandbesökare vändes uppmärksamheten till dem för en stund. Gemina hade skaffat sig en baddräkt för att dölja sina kurvor lite mer men det fungerade inte bra. Hon kvittade hur många det var som såg på henne och som blev svartsjuka.
Gemina kastade vatten på Jonna och Erik som envist kastade tillbaka på henne.

Efter minuter och en massa vatten senare var Gemina blöt från topp till tå, hon hade envisats med att inte bada utan bara sola lite grann och läsa ur sin bok.
Erik och Jonna hade gått upp och Gemina simmade runt bryggan tills hon blev andfådd och skulle upp.
När hon gick upp kom Beach-volleyspelarna i och Gemina fångade den mörkes blick och han flirtade mot henne. Hennes leende försvann tydligt och hon gick upp och virade den stora handduken runt sig hårt.
Även om hon hade en vacker kropp så skämdes hon till viss del för den. Till en början hade hon tyckt om den eftersom hon fick makt över killarna. När hon sedan märkt att killarna enbart varit intresserad av hennes kropp och inte av HENNE, hatade hon den.
Modern som varit skådespelare en gång i tiden hade haft densamma vackra och kurviga kropp. Av hennes far visste hon inte exakt vad hon fått utav mer än lite av hans personliga stil. Till utseende var de olika. Han hade varit en mörk man med humor. Gemina måste ha bråtts på sin mor, av hennes vackra utseende. Det kvittade nu, de båda var döda sedan en tid tillbaka.
Jonna och Erik satt tätt tillsammans med en handduk omkring dem och huttrade. Trots det ville Jonna ha glass. Gemina gick iväg och köpte medan kärleksparet låg och värmde sig med varandra.
Erik hade Gemina känt nästan hela hennes liv och tre av hennes år hade han varit tillsammans med Jonna som varit Geminas bästa vän sedan gymnasietiden. Erik och hon hade bott på samma gata och han var ett år äldre än henne. När de varit små hade Gemina haft en massa förälskelser för honom som han hade avfärdat. Inte för att han inte tyckt om Gemina utan för att hon var som en lillasyster för honom. Han var den enda killen som tyckte om henne för vem hon var och inte för hur hon ser ut.
Det var kö upp till kiosken. Då hade hon tid att bestämma sig vad hon ville ha för något. Kärleksparet skulle ha sig en varsin sandwich och Gemina beslutade sig för att ta en isglass eftersom det var såpass varmt ute.
Fjortonåringen som stod i kiosken svalde varje dag Gemina med ögonen när hon köpte glass av honom. Hon drog handduken närmare och såg till att den dolde vad hon inte ville visa. Hon betalade och fick glassen. Hon tittade neråt och vände sig om och gick in i någon.
-Hoppsan, sa killen.
Med den fria handen drog hon bort håret från ansiktet och blickade upp. Där stod killen hon tittat på under tiden hon 'läst'.
Han höll sina händer på hennes axlar och tittade in i hennes ögon.
Gemina skakade av sin hans händer och började gå mot sina vänner. Hon kände att han inte lämnat henne utan han gick bredvid. Hon stannade och såg upp på honom.
- Vad är det? frågade hon.
Han log ett charmigt leende och visade upp en rad vita tänder.
- Jag tänkte fråga dig och dina vänner ifall ni är intresserade av en volleyboll match.
Gemina blev osäker och sa inget utan bara fortsatte att gå. När hon kom från separerade Jonna och Erik ifrån varandra och Gemina kastade glassen till dem och frågade samma fråga som den mörka killen frågat henne.
Erik och Jonna hoppade högt och skulle gärna följa med efter att de avslutat glassen.
- Kom över sen så kör vi, sa han och gick. Hans sista blick gick till Gemina som hade satt sig ner på sin andra handduk. Hon åt sin piggelin och tittade bort mot horisonten. Himlen avtecknade sig vackert i sjön och Gemina satt och vacklade beslutet fram och tillbaka.
Hon vill absolut gå eftersom den mörke främlingen var så intressant att titta på men hon kunde faktiskt titta på honom härifrån. Men om hon var där borta kunde hon kanske känna hans beröring men varför skulle hon vilja göra det. Var beslut hon tänkte på var det alltid något negativt med.
Erik drog upp Jonna på ben och räckte ut handen åt Gemina för att få upp henne men hon satt i sin drömvärld och tänkte på de olika besluten.
- Kom igen nu, Gem.
Gemina ställde sig upp och rotade fram ett par shorts ur väskan och satte på sig över baddräkten. Hon stoppade ner sakerna i väskan och tog med sig väskan, samma gjorde de andra två.
De gick över dit över den heta sanden som brände under fötterna.
De blev presenterade för varandra. Daniel hette den mörke killen, Sören och Henrik hette de blonda killarna och den mörka tjejen, som var syster med Daniel, hette Karin och den ljushåriga hette Petra.
Det var Daniel som var överhuvudet som styrde och bestämde. Han var också den som var äldst, Karin och Petra var de som var yngst, de var sjutton. Daniel var tjugoett, Sören och Henrik var lika gamla som Erik, tjugo, sedan var det Gemina och Jonna som var nitton.
Daniel delade in Jonna, Sören, Karin och Erik i ena laget och Gemina fick vara med Henrik, Daniel och Petra.
Petra sa inte ett ord till Gemina på grund av sin blygsel, Henrik försökte få Petras uppmärksamhet som hon i sin tur ville ha från Daniel men Daniel i sin tur ville bara se på Gemina.
De båda lagen fick en varsin boll att värma upp med och Daniel lärde Gemina hur hon bäst skulle hålla händerna när hon svingade dem. Det jobbet fick honom att röra mycket i henne precis som han ville.
Gemina pratade som vanligt med honom även om han var en riktig läckerbit. Han var mycket längre än henne, han var längst där. Gemina som var närmare en och sjuttio kände sig ganska kort emot honom.

De började spela efter en tid. När Gemina fick till bra skott fick hon en lätt klapp på axeln utav Daniel som var lika öppen och trevlig mot alla.
Gemina började undra om hon haft fel när hon trott att han bara varit ute efter hennes kropp eller om det verkligen var ett parti volley boll.
Kanske är det inte så bra att vara pessimistisk om allt, tänkte hon.
När de var klara hade det börjat bli lite senare. Solen var på väg ner men ännu inte på en timme. Strandbefolkningen hade börjat dra sig undan och det kom några stycken från campingen som låg lite längre bort, som ville ta sig ett kvällsdopp innan det blev för kallt.
Daniel bjöd dem att sätta sig vid dem och dricka öl. De hade brett ut en stor filt på gräset. Strax därpå kom Petras föräldrar och hämtade upp sjuttonåringarna.
Gemina satt till vänster om Jonna, bredvid Jonne satt Erik förstås, sedan Sören och Henrik och Daniel som satt bredvid Gemina. Sören och Henrik började prata om någon actionrulle som de nyligen sett medan Jonna och Erik satt och kysstes och pratade. Det lämnade Daniel och Gemina utanför och hon tittade sansat ut över badplatsen där det enbart var några stycken kvar. Sedan vände hon blicken mot Daniel som redan tittade på henne.
Hon blev något nervös av någon anledning som hon inte visste och tog därför en klunk av den beska, vattniga ölen.
- Är inte din pojkvän med? sa han och nickade mot Erik och Jonna.
- Nej, jag har ingen. Själv då?
- Nej, jag har inte heller någon pojkvän, sa han allvarligt.
Men när hon tittade på honom föll de båda in i ett klingande skratt.
- Ingen tjej då? frågade hon efter skrattet.
- Nepp, dåligt med det. Jag hade en för ett tag sen men det funkade helt enkelt inte, det är sånt som händer.
- Hade ni varit tillsammans länge?
Han såg sig runt. - Nja, inte särskilt, ett par månader. De blev inte särskilt seriöst om du förstår...
De båda var tysta en liten stund.
- Hur tar ni er hem? frågade han.
- Jonnas föräldrar har en liten stuga inte så långt borta härifrån. Så vi drar oss dit...
Sören ställde sig upp och drog av sig tröjan.
- Sisten i är en rutten skit! skrek han och sprang mot stranden.
Alla drog av sig sina överflödiga kläder och sprang mot stranden, Gemina drog av sig sina shorts och sprang mot stranden, hann förbi Henrik innan de mötte bryggan. Gemina gjorde ett fint hopp ner i vattnet och kom därmed inte sist i.
Henrik förbannade sig med sitt glada humör över det och skrattade. Gemina började trampa vatten och gnuggade sig i ögonen över sjövattnet som kommit i ögonen.
Plötsligt drar någon Gemina under vattnet och hon hugger tag i den som gör det och håller sig fast. När hon kommer upp över ytan, hostade och spottade hon vatten.
- Gör aldrig om det där! skrek hon mot killen, som hon kände mot baddräkten. Ögonen var fortfarande ihopknipna.
Gemina höll sig fast med ena armen medan hon med ena handen kned sig i ögonen. De hade börjat bli röda och antagligen hade hennes mediciner slutat ge sin effektivitet.
När hon öppnade ögonen kände hon hur det sved i dem och hur skepnaden av Daniel syntes framför hennes ansikte. Först hade hon trott att det varit Erik eftersom han ofta gjorde så med henne.
Nu hade hon ena armen runt hans hals, stötte med hela sin ena sida mot honom och var väldigt nära honom. Han hade sin ena arm runt hennes midja. Gemina drog sig undan hans famn och började simma mot strandkanten som låg närmast till deras ställe. Hon skulle gå upp, ta sina mediciner och sätta på sig kläderna innan någon kom upp.
Bakom hörde hon skratt och plask från de andra. Någon skrek efter Gemina men hon brydde sig inte.
Hon började gå upp mot stranden. Hon satte sig ner och började rota efter sina piller. Hon tog ett vitt litet piller, sköljde ner det med ölen hon lämnat kvar. Sedan lade hon sig på rygg och pustade ut.
Efter ett tag öppnade hon ögonen och satte sig upp. Framför sig står Daniel. Hon ryckte till och såg upp förvånat på honom.
Hon sätter sig upp och börjar lägga rätt pillren i asken och ner dem i ryggsäcken. Daniel sätter sig bredvid henne och tar asken ur handen på henne innan de hamnar i väskan.
- Vad är det här för tabletter? frågade han argt.
- Allergitabletter, jag har pollenallergi, det är därför jag är så röd i ögonen. Vad annars skulle det vara?
Han pustade ut och log ett darrande leende.
- Förlåt, det var inte meningen att ryta till sådär. Min syster missbrukade tabletter för ett tag sen, det var därför jag reagerade som jag gjorde, sa han urskuldande.
- Det är lugnt, svarade hon och lade ner asken i väskan.
Gemina drog handduken åt sig och virade den runt sig för att dölja sin kropp.
- Vet du vad? sa han efter ett tag.
Han hade studerat henne under stunden. Gemina tittade upp mot honom.
- Nej? sa hon osäkert.
- Du påminner om den där skådespelerskan från åttiotalet, hum, vad hette hon nu igen... jo, Clara Skog. Jag såg den där filmen hon medverkade i innan hon dog.
Gemina drog efter luft.
- Det var min mamma, sa Gemina tyst.
Gemina ställde sig upp och tog med sig väskan och gick mot ett snår med buskar. Där satte hon på sig bh: n, linnet, tröjan, trosorna och byxorna.
När hon kom tillbaka till filten så satt alla där och torkade sig.
- Har du redan bytt om, sa Erik.
Gemina nickade och satte sig bredvid honom.
Daniel satt och pratade med Henrik och Sören men blickade mot Gemina.
- Ska vi gå till stugan snart? Det börjar bli kallt, sa Gemina till Jonna.
- Ja visst, jag bjöd med Sören, Henrik och Daniel en stund.
Alla bytte om och packade ner sina grejer och de började gå mot stugan.
Henriks blickar var som klistrade på Gemina och hon såg hans blickar och kunde lätt föreställa sig vad han tänkte på. Tanken på det fick henne att vilja spy. Henrik var lite rund och hade inget vidare fint utseende och vare sig han hade en personlighet eller inte så verkade han inte intresserad av att vilja dela med sig av den. Det ena han verkade tycka om vara p-rullar och action-filmer.
Sören verkade intresserad av att prata om allt möjligt, bland annat hans flickvän. Tydligen hade han och Henrik varit vänner längst och Sören var den enda som förstod Henrik ordentligt.
Daniel förstod hon sig inte på. Hur kunde han ha en sådan bra kontakt med dessa två som verkade lite borta men skämtsamma killar. Daniel var öppen mot alla och lika trevlig. Och som han såg ut! Han hade berättat att hans familj hade släkt neråt Medelhavsområdena men att han bott i Sverige i hela sitt liv.
Daniel gick bredvid Gemina under promenaden till stugan. Han sa inget men tittade på henne.
När de var ett tjugotal meter från stugan började det regna och alla sprang in i stugan för att värma sig.
- Det var ju typiskt, vi som skulle tälta och allt. Nu kommer tältet och sakerna bli blöta under tiden vi sätter upp tältet, sa Henrik surt.
- Jag sa ju att vi skulle sätta upp det direkt när vi kom hit! sa Sören anklagande till Daniel.
- Vi har extra sängar här som ni kan låna så ställer vi in dem i nått rum, sa Jonna glatt.
Alla drog av sig de våta kläderna och bytte om. Killarna gjorde sig i ordning i ett utav rummen. Det stod en bäddsoffa där och Jonna ställde in en extrasäng.
Geminas rum var det närmast ytterdörren och där inne hade hon packat upp sina grejer och bäddat sin säng.
Stugan var inte särskilt stor. Det fanns två sovrum, ett vardagsrum och ett kök plus en liten toalett. Köket låg vägg i vägg med Geminas rum och mittemot hennes låg vardagsrummet. Vägg i vägg med vardagsrummet låg rummet där Jonna och Erik skulle sova i. Mitt emot ytterdörren låg den lilla toaletten.
Gemina gick in i köket efter att ha bytt om till träningsbyxa och ett linne med en cardigan över, och hjälpte Jonna göra i ordning kvällsmaten. Killarna droppade in en och en och började göra sig smörgåsar. Sedan satt alla vid köksbordet och åt smörgås och drack öl. De satt och diskuterade olika ämnen. Sedan plockade de in kvällsmaten och förflyttade sig till vardagsrummet för att spela lite kort.
Henrik tittade intensivt på Gemina ett tag innan han slet sin blick och utropade:
- Vi spelar klädpoker!
Det hördes jubel och Gemina kände hur det började pirra i magen.
Nej, inte klädpoker! tänkte hon. Jag vill inte klä av mig inför de här killarna. Men kanske kan jag spela av dem kläderna!
Det slutade med att de satte sig ner och började köra. De gjorde upp reglerna inför spelet. Den som förlora skulle ta av sig ett plagg och den som vann skulle ta sig ett glas öl. Tjejerna fick spela tills två plagg var kvar och killarna ett, gjordes upp efter en lång diskussion.
De började spela och första som förlorade var Erik och Gemina vann.

En och en halv timme senare satt Gemina i träningsbyxor och bh, Daniel i byxor, Sören hade inte tagit av sig ett plagg, Erik i byxor och ena strumpan medan Henrik och Jonna var utslagna.
Gemina spelade av Sören alla plagg inom en halvtimme och sedan spelade Daniel av Erik hans kläder så blev det bara Gemina och Daniel kvar.
Gemina hade aldrig gissat på att Daniel skulle vara så bra i poker. Det slutade med att Gemina förlorade och Daniel vann.
Det jublades och buades. Gemina fick blickar ifrån alla killar utom Erik som satt helt fascinerat och tittade på sin flickvän som berättade om något.
Daniel kom runt och satte sig bredvid henne. Han la armen runt henne och skrattade.
- Det var bra spelat, hörru. Får man be om en seger puss? Eller jag kanske ska ge dig en tröst puss? sa han och pussade henne lätt på munnen.
Sedan drog han henne närmare och skrattade. De var mycket berusade och de satt och skrattade. Gemina ställde sig upp för att dra på sig byxorna.
- Nej, ska du ta på dej nu? sa någon.
Gemina struntade i att alla kommenterade henne. Hon satte på sig linnet och byxorna sedan satte hon sig ner igen bland de andra som satt i sina underkläder.
Erik och Jonna var de första som drog sig undan sedan somnade Sören efter att ha pratat med sin flickvän i en kvart.
Henrik, Daniel och Gemina satt kvar och drack lite innan Gemina inte kunde klara av Henriks vidriga blickar.
Gemina ställde sig upp och tog upp sin tröja och sa godnatt.
Daniel ville envist ha en kram och puss men Gemina sa att det inte gick. Hon skyndade sig ut innan någon utav dem följde efter henne. Hon gick först in på toaletten, borsta tänderna och sedan smög hon in på sitt rum. Henrik och Sören låg och snarka i vardagsrummet men Daniel syntes inte till. Kanske var han i köket för att ta sig en nattmacka.
Gemina gick in på rummet och stängde dörren tyst efter sig och vred om nyckeln. Sedan trippade hon i mörkret till sängen. Hon satte sig ner och tände lampan vid bordet bredvid sängen.
Bredvid henne ser hon några nakna ben över kanten på sängen. Gemina hoppar upp och Daniel tittar upp mot henne.
- Dom snarkar för högt därinne, sa han trött.
- Och vad gör du då här?
- Jag tänkte sova här, om jag får?
- Lägger du en hand på mig så åker du ut, okay? Jag vill sova nu och inget annat!
- Det är allt jag begär.
Gemina gick fram till lampan och drog av sig byxorna och linnet och tog upp en stor t-shirt som låg på golvet. Hon hörde hur Daniel kurade ner sig under täcket.
Gemina drog ett djupt andetag innan hon tassade till sängen och lade sig ner bredvid honom. Det var tur att den här sängen var lite bredare än vanliga sängar. Annars hade det inte varit roligt.
Gemina var fortfarande lite full. Hon kände sig spänd när hon låg där bredvid honom.
- Är det verkligen din mamma som spelar i 'Bortom himlens rosa moln'?
- Ja, jag var något enstaka år när den hade premiär, men det är inte mycket jag minns sedan den tiden. Mamma omkom bara ett par månader efter premiären som du vet.
- Hon kunde inte varit gammal då? frågade han efter en stund.
- Jag var tre år när hon dog, hon fyllde tjugo det året.
- Vem tog hand om dig efter det?
- Min pappa, eller mannen som mamma gifte sig med.
- Vad menar du?
- Jag älskar mannen jag kallar för pappa, men jag har ingen aning om han är min biologiska pappa för pappa är alldeles mörk medan jag är ljus. Mamma var väl lite ljus men jag vet inte... och jag bryr mig inte heller.
- Jag kan förstå dig till viss del, jag har en kompis som är adopterad, hon kan inte tänka sig någon annan som sina föräldrar än de som adopterade henne...
Mer hörde inte Gemina för hon somnade.

På morgonen låg Gemina på rygg med armen på Daniels mage och andra utanför sängen. Daniel ligger med ena armen över ansiktet och andra längst hans kropp. Täcket ligger upptill midjan på dem.
Gemina vaknade med att hon vände sig mot Daniel och när hon märker att han ligger där tänker hon till för att minnas tydligt vad som hänt. Men inget har hänt kom hon ihåg med en lättnad suck.
Daniel rörde på huvudet och fick se henne titta honom. Han log mot henne.
- Gomorn, snygging. Sovit gott? Utan problem?
Han log och skratta.
- Fy farao vad jag har ont i huvet, sa han och svingade armarna om henne. Inget går upp mot att vakna med en tjej vid sin sida.
- Daniel, du är inte ute efter något med mig, va?
Han släppte lite på henne så han kunde se henne i ögonen.
- Skulle det vara så illa det?
- Jag vill varken ha en liten flirt eller ett förhållande.
- Oj, väldigt vad allvarligt det lät. sa han pafft. Varför inte det?
- De killar jag har träffat har varit idioter. Utseendefixerade jävlar, vet du hur jobbigt det är att se ut som jag? Jag hatar när killar inte ser mig som en människa utan som ett snyggt skal.
Daniel studerade henne.
- Den killen som inte uppskattar dig för den du är måste vara galen. Visserligen har jag inte känt dig mer än ett dygn men av det jag vet om dig tycker jag att du är en mycket intressant tjej, visserligen lite tillbakadragen men annars en mycket go, rolig och trevlig...
Han avbröt sig och Gemina märkte i hans blick att han ville kyssa henne men hon drog sig undan.
- Jag vill gärna träffa och lära känna dig, det trodde jag att du förstod. Kan vi åtminstone försöka? Eller begär jag för mycket?
- Vi får se, är det ett bra svar?
Han log. - Sålänge det inte är ett rakt nej, är det det. Vad är klockan egentligen?
Gemina vände sig om och såg på arbandsuret.
- Kvart över åtta. Vi kanske ska sova en liten stund till? Jag är i alla fall jätte trött.

Kvällen blev fin. När de andra drog sig mot stugan stannade Daniel och Gemina vid bryggan. Daniel drog med henne längst ut och där fick de en utsikt över solnedgången.
Hon satte sig och han satte sig bakom henne och höll om henne i sin famn.
Han viskade i hennes öra:
- Jag vet att jag bara känt dig i en vecka men den här tiden har känts som evigheter, och det här jag vill säga dig är inget jag går runt och säger till alla. Jag tror aldrig jag har sagt det till en tjej förr. Men jag älskar verkligen dig, den här tiden har varit underbar, jag hoppas att du också tycker det.
Gemina vände sig i hans famn och gav honom en kyss.

Skriven av: Åsa Svensson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren