Publicerat
Kategori: Novell

Stadens osynliga budbärare

Plötsligt stod jag bara där, Ensam i det stora människohavet. Klackarna från en kvinnas skor susande i mina öron, det kraftiga slaget mot den torra asfalten väckte mig från den långa dagdrömmen. Nu var jag med igen. Människorna sprang förbi, mobiler ringde,väskor rullade fram på gatan som om jag stod på en flygterminal och rösterna från deras pratande munnar gjorde mig yr. Var jag ovan? Eller hade deras syn på tid förändrats till en hetsjakt? Jag gick lugnt fram, det blåste några vindpustar i mitt matta hår och jag njöt av tanken att jag var den enda på platsen som var lugn och harmonisk. Men tanken dog snabbt, kontrasterna mellan mig och dem andra var så stor så att känslan om att jag var den utstötta fick mig att återigen tänka. Var jag den som inte klara av att hantera tiden? Eller var det alla andra som hade knäböjt dem nya normerna om tid? Jag visste varken in eller ut. För första gången blev jag osäker på min position i samhället. Vilken roll spelade jag? Eller var allt det där utanför en teater? En teater för att skydda det lilla dem hade kvar av det inre livet? Frågorna blev plötsligt alldeles för många, och svaren försvann med suset från männsikorna.
Folk kollade på mig som om jag var skyldig till nåt, vissa vände sig om och vissa drog en snabb blick på mig. Jag förstod snabbt att mina kläder var orsaken. Jag hade struntat i alla normer om hur jag skulle se ut. Jag var bara en människa med ett förgyllt inre och ett smutsigt skal. Det enda som betydde nåt för mig var det inre livet. Innaför portarna i min själ hade tid ingen betydelse.
Jag återblev en osynlig budbärare gående i landet där tiden var männsikornas fiende.

Skriven av: David Poohl

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren