Publicerat
Kategori: Novell

Stressigt tjugohundratal.

”Stressigt samhället, vardags sak. Så fort jag sätter på nyheterna handlar det om Irak.”


Jag tänker, jag tänker. Jag tänker på stress – min chef ropar åt mig att jobba. Tar en mun med kaffe innan jag ställer koppen i diskmaskinen.


Kommer hem, sätter på teven, byter kanal. Nyheter – jag vet redan vad jag förväntar mig. Mellanöstern eller ett mord, spelar det någon roll? Det berör ändå inte mig eller någon närstående. Eller?

Gör middag, tittar på teve och lägger mig. Går upp, dricker en kopp kaffe, duscha och fixar sig. Stressar till jobbet. Jobbar på, hör av en av våra kunder om en självmordsbombare långt borta, det berör inte mig, eller? Det hände inte här. Livet fortsätter ändå – utom för de närstående och de som mötte döden.

Går efter jobbet en runda på stan, olika stilar och olika smak. Ser en slank skyltdocka, helt naturligt, vi lever på tjugohundratalet intalar jag mig själv. Jag frågar expediten vilken storlek hon har på jacka. Storlek 34, svarar expediten och vänder sig och diskuterar med sin kollega oavbrutet igen. Kollar snabbt igenom butikens damkläder. Inget faller mig i smaken.

Hör musiken som spelas inne i en affär. Man hör denna låt lite här och där. En kraxande röst. Suckar, säger till mig själv vilket årtusende vi lever i.
Att världen inte behöver fler små trettio fyror som sångerskor verkar jag ensam om att tycka.

Jag springer torget. Mina högklackade skor låter mot marken. Det är kyligt. Vintern är här.

Skriven av: Sanna N

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren