Publicerat
Kategori: Novell

Svart/vit?!


Titta på dessa beräkningar:

Ali kommer från Libanon. Han är svart (brun, neger, färgad…). Han pratar inte bra svenska. Han får pengar av staten för att han inte får något annat jobb, han är ju svart. Han blir hånad när han går genom staden. Han är svart och förstår inte lika bra som vi svenskar.

Sven kommer från Sverige. Han är vit (blek, svenne, ofärgad….). han pratar utmärkt svenska. Han får inga pengar av staten, han ger istället av sin lön. Sven tjänar 25000 kr/mån. Sven kan gå lugnt genom staden, och han tycker det är skönt att det är negern och inte han som ligger där borta.

Ali kommer från libanon. Han och hans familj blev hotade och var tvungna att fly, annars skulle de bli dödade. Han har bott i Sverige i två år och går i trean, och kan ganska mycket svenska trots allt. Han blir retad varje dag, sparkad, hotad. Han är svart och förstår inte lika bra som vi vita.

Sven är född i Sverige. Han går i trean och han och hans familj bor i en villa uanför Stockholm. Sven har mycket kompisar, de brukar spela fotboll. Han är glad att det är Ali och inte han som blir retad. Ali är ju svart och de andra säger ju att han är konstig,

Var i helvete kommer skillnaden mellan att vara svart och vit? Var? Kan ni berätta det? Eller tror ni också att det är skillnad mellan mörkt och ljust hår?

Skriven av: sofia

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren