Publicerat
Kategori: Novell

Systrarna

Systrarna
En kall julafton satt båda systrarna Cassandra och Melissa vid middagsbordet.
Melissa var tretton och Cassandra var elva.
Melissa läste jultidningen '' stjärnan '' medan Cassandra stirrade hatiskt på Melissa.
Igår hade varit en hemsk dag, enligt henne.
Cassandra hade sagt sin åsikt om Melissa och Melissa hade blivit arg, tagit Cassandra huvud under armen och gått runt med henne runt hela skolgården där alla kunde se dem.
Det gjorde fortfarande ont och Cassandras hals var rödfläckig.
Melissa var jämt så elak mot henne. Jämt! Aldrig kunde hon ens försöka vara snäll och förstående.

Klockan var tolv och det var sags att gå och lägga sig.
Eftersom familjen var fattig hade barnen bara fått några få presenter.
Melissa hade fått mest, hon hade fått fem, Cassandra hade fått tre och Clarissa hade fått två.
Cassandras käraste julklapp var den lilla porslingdockan, den med blek ansikte, gröna ögon, mörkt, lockigt hår och något tomt i blicken.
Men Cassandra älskade också tesamlingen som hon fått, de små tekopparna och den lilla tekannan.
Och så den ståtliga hästvagnen i låtsasguld och låtsasdiamanter.

Cassandra undersökte hästen, lät dockan som hon kallat Alicia leka med tekopparna, låtsas att hon var på tebjudning och leka med hästen och hästvagnen.

Melissa hade fått verkligt fyra presenter.
I alla fall verkade det så.
Ett halsband i äkta silver till exempel. Och den underbara sidenaftonklänningen som måste ha kostat en förmögenhet, de svarta lackade skorna som passade underbart för fester och så den häftiga mobiltelefonen.
Det märktes ju tydligt att Melissas presenter hade kostat ett par hundra dollar mer än de övriga syskonens.

Clarissa hade fått en broderad snuttefilt av mamma.
Vad deras mamma tydligen inte lagt märke till var att treåriga Clarissa inte använda snuttefiltar.
Men Clarissa hade också fått en video med '' lejonkungen '' som hade varit på rea och kostat fyra dollar.

Cassandra var mer än avundsjuk på Melissa när Melissa fått sina presenter, men när hon fick Alicia kunde hon förlåta alla.
Till och med mamma och Melissa.
Alicia var Cassandras allt från första minuten.

Klockan blev fem över tolv och barnens mamma stack in näsan i rummet.
Eftersom de var så fattiga sov alla tre barnen i samma rum.
'' Dags att gå och sova, '' sa mamman.
Melissa som var mammas gullunge lydde genast, och Clarissa för hon var yngst och mycket trött, men Cassandra ville inte sluta leka med Alicia.
'' En liten stund till, '' bad hon.
'' Åh, men vad du är jobbig! '' sa Melissa.
Melissa hade alltid varit elak mot Cassandra, alltid gjort elaka saker och sagt elakt, inte ens på julafton kunde hon vara ens lite snäll.
'' Snälla, rara Cassie, '' sa mamman. '' Jag orkar inte säga till, snälla du, lyd och gå och lägg dig! ''
Mammans stängde trött dörren och när Cassandra fortfarande inte lydde steg Melissa upp ur sängen.
'' Kan inte du lyda mamma för en gångs skull? Hon är trött och det minsta du kan göra är att lyda henne! ''

Det syntes tydligt att Melissa var arg och besviken på sin syster.
'' Jag ska gå och lägga mig, '' sa Cassandra motvilligt. '' Jag vill bara leka med Alicia ett tag till... ''
'' Aliciai, Alicia, '' härmade Melissa. '' Mamma köpte den åt dig! Och som tack för hon ett olydigt barn.... ''
'' Men jag ska bara leka ett tag till, '' lovade Cassandra. '' Jag lovar och svär! ''
'' Så Alicia är orsaken till att du är uppe? '' Melissa tog dockan ifrån Cassandra som började tjuta.
'' Melissa! Ge den tillbaka! ''
'' Nej, gå och lägg dig, '' sa Melissa. '' Är Alicia orsaken till att du gör mamma ledsen och trött så är hon inget att ha... ''
Melissa släppte Alicia till golvet och huvudet lossnade från kroppen.
'' Nej! '' skrek Cassandra.
'' Är Alicia orsaken till att du skriket och väcker mamma? '' sa Melissa och just som Cassandra var framme vid dockan trampade Melissa på dockanas huvud och det hördes ett krasch, huvudet for åt tusen bitar.
'' Vilken tur att jag hade skorna på, '' sa Melissa och flinade. '' Annars kunde det gjort ont! ''

Först knäböjde Cassandra bara hos dockan och grät, men så attackaerade hon Melissa.
'' Hjälp! '' skrek Melissa och försökte ducka för Cassandras händer.
Men nu rullade de runt på golvet och plötsligt slöts Cassandras händer kring Melissas hals.
'' Mamma! '' skrek Clarissa. '' Mamma, mamma! Hjäääääälp! ''
Mamman kom springande och såg på sina döttrar, Cassandra som var ifärd med att strypa ihjäl Melissa, som var alldeles blå i ansiktet.
'' Släpp din syster! '' skrek mamman och drog Cassandra ifrån Melissa.
'' Hon tog sönder Alicia! '' grät Cassandra.
'' Det var en olyckshändelse, '' hostade Melissa. '' Cassandra slängde henne på golvet och jag steg på henne, det var en olycka! ''
'' Du ljuger! '' skrek Cassandra. '' Jag skulle aldrig slänga Alicia! ''
'' Men det gjorde du, '' sa Melissa. '' eller hur, Clarissa? ''
'' Jaa – a, '' sa Clarissa, som hade sett fel eftersom hon bara var tre.

Alltså fick Cassandra skulden för vad Melissa gjorde och hon fick inte längre sova i samma rum som sina systrar.
Hon grät varje natt och tänkte på Alicia. Dockan var så förstörd...
Alicia var kanske orsaken till att Cassandra inte ville sova och att Cassandra väckte mamman, men Alicia var också orsaken till att Cassandra varit beredd att förlåta Melissa för allt.
Men nu när Alicia inte fanns längre så fanns inget förlåtande heller.
Cassandra skulle aldrig förlåta Melissa så länge hon levde för att ta både Alicia, Clarissa, pappan och mamman ifrån Cassandra.
Aldrig!

Systrarna blev vuxna, de hade kontakt och de kunde skratta tillsammans.
Men de älskade inte varandra som Clarissa och Cassandra älskade varandra.
Clarissa hade nu växt upp och även hon blivit lite utsatt för Melissas hyss, och varken den ena eller andra kunde förlåta Melissa.
Men de höll ändå kontakt och pratade.
För barnens skull.
För deras barn. Melissas tre barn, Clarissas fyra barn och Cassandras två barn.
För deras skull höll de kontakt.
Men nästan bara därför...

Skriven av: TamaraM

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren