Publicerat
Kategori: Novell

Taggtråd och Törnen

Gick förbi ett staket med taggtråd när jag promenerade runt i morse, blev inspirerad att skriva den här lilla historien.
_________________________________________

I en avlägsen by, för mycket länge sedan bodde en man, denna mans verkliga passion här i livet var rosor. Det fanns inget som fick honom att känna sig så närvarande, så berikad och så delaktig som då han ömmt vårdade sina rosenplantor.
För att skydda sina rosor mot alla faror som världen hade att erbjuda byggde han ett högt staket, på det viset var hans älskade rosor trygga ifrån alla djur som ville äta av dess rötter, alla barn som ville leka runt de späda plantorna och alla ungdomar som gärna tog en ros att visa upp för sin älskling som ett bevis för tillgivenhet.

Alltefter som åren gick så blev mannen äldre, och det hände sig att en kraftfull storm bröt ned en sida av hans ståtliga staket, den åldrade mannens hjärta knöt sig... Hans händer var slitna, hans rygg var nästan slut. Hur skulle han lyckas återbygga staketet, hur skulle han kunna skydda sina rosor?

Han vände sig till byns vise man om råd, och svaret kom både att förbrylla och förvåna honom.
Rådet var att ta de vackraste och ståtligaste rosenplantorna i hela trädgården för att plantera dom i en rabatt kring den fallna staketsidan.
Det lät konstigt, men som så många andra, och som så många gånger förr så följde mannen rådet ifrån den vise.

Vad som hände nu då de vackraste och ståtligaste rosorna stod som vakter utanför mannens trädgård var att alla bybor kom förbi för att se hans mästerverk. Föräldrar manade sina barn att visa vördnad mot mannens blommor, alla bybor började låsa mer om sina grisar, inte av rädsla för varg utan av rädsla att grisarna skulle gå och böka upp i rabatten.
Förälskade ungdommar ledde sina älskade till rosenrabatten så att även de kunde se rosorna i all sin prakt.

Skriven av: Remedy

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren