Publicerat
Kategori: Novell

Telefonsamtalet ( the call )

Telefonsamtalet ( the call )

Det var han.
- Hej! Hur är det?
Det pirrade till i henne när hon hörde hans röst. Härlig dialekt, undrar var han kommer ifrån flög det genom hennes huvud.
- Ursäkta att jag är sen sa han och så talade han om varför. Han berättade om utflyttningen från Haga och förhalningen till kompisen i Majorna.
- Bra, sa hon, det var skönt att du kom därifrån. Hon tänkte på hur rädd hon blivit när han tagit med henne till den nedslitna lägenheten i den gamla träkåken.

- Det dröjer nog innan jag kommer ut sa han och berättade hur det varit på sjömans-
förmedlingen. - Det är många före. I dag var det bara två jobb, två lättmatroser till ' Maltesholm .'

- Tidningen antog min artikel sa hon, glad för att han inte fått något jobb.
- Vad kul! Gratulerar! Det borde vi fira.
- Tack skall du ha, hon kände en underlig värme. När kan vi träffas?

- Jag kan komma ut till dig på onsdag, efter ropet svarade han,om det passar dig då.
- Ja, det blir bra. När kommer du, ungefär?
- Det blir väl vid två-tretiden. Skall jag handla något med mig?
- Nej det behöver du inte. Vet du hur du tar dig hit? Hon förklarade hur han skulle åka och vad hennes hållplats hade för namn.
- Jag skall bjuda på middag, så ät inget innan du kommer. Inte middag i allafall tillade hon med ett skratt.

- Tackar som bjuder. Vad blir det?
- Det får du se svarade hon. Vad tycker du inte om?
Svaret kom blixtsnabbt. - Får i kål och stekt lever.
- Okej, nu vet jag det. Allt annat går bra då?
- Allt svarade han, allt från stekt fläsk och bruna bönor till ängamat. En gång i Gayaquill åt jag något som smakade jättegott fortsatte han. När vi kom ut i sjön dagen efter blev jag alldeles rödprickig över hela kroppen. Skepparn blev rädd, han trodde att det var smittkoppor och låste in mig i karthytten. Sedan ringde han efter en speedbåt som kom ut med en läkare. När doktorn hade tittat på utslagen frågade han skrattande om jag hade ätit i land.

- Ja, svarade jag, och det var en alldeles utmärkt måltid. Stekt kött av något slag
och massor av färska grönsaker. Ölen var kall och indianskorna som serverat därute i den lummiga bersån, var snygga.

Läkaren nickade och tyckte det var roligt att jag uppskattat landets delikatesser.
Det var bara det, menade han och såg på mig med ett leende - Det var bara det att min kropp kanske inte var tillräckligt spantad,för denna för landet alldeles speciella maträtt.

- Jag hade ätit stekt katt.
- Stekt katt! Hon skrattade, du skojar?
- Nej svarade han,det gör jag inte. Utslagen försvann efter ett dygn. Och skepparn drog en suck av lättnad och släppte ut mig ifrån karthytten...

Skriven av: Boris Söderberg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren