Publicerat
Kategori: Novell

Televisioner

denna fragmentariska värld tittar vi in i andras liv medan våra egna beskådas av andra och vad finns det att se?







– Har du ingen skam i kroppen alls? frågade TV-reportern den före detta dockusåpakändisen som gått över lik för att bli känd.
– Nej, jag skäms inte över att mitt mål är att synas till varje pris. Jag hycklar inte.
– Även om det sker på andras bekostnad?
– Ja, jag bryr mig inte om andra. Jag vill vara känd, spelar ingen roll för vad. Om jag är känd för att jag gjort någon stor uppfinning eller för att vara världen störste mördare spelar ingen roll, bara jag blir känd.
– Vet du vem som skulle bli mer känd än du är?
– Ingen. Vad skulle kunna bräcka mig?
– Den som mördar dig, sa TV-reportern och tog upp en pistol.

zapp

– Det är ingen som känner till orsaken, om det kan vara ett virus eller något annat, sa forskaren, men det är viktigt att byn isoleras.
Alla i den lilla byn tycktes ha drabbats av samma symtom, total hämningslöshet, helt avsaknad av skam.
– Vad händer om hela världen drabbas? frågade sig en beteendeforskare som studerat byn. Om vi inte isolerar det här kan det spridas med oanade konsekvenser bortom all kontroll.
Invånarna i byn uträttade sina behov helt öppet, kopulerade och onanerade helt öppet utan att känna minsta skam och byn fick snabbt namnet Skamlösa av utomstående som ville beskåda de besynnerliga medborgarna.
Vad hade hänt med folket i byn som helt nyligen varit fullständigt normala?
Byns befolkning tycktes fungera i övrigt normalt och alla samhällsfunktioner hade regelrätt funktion. Ändå betedde sig alla i byn totalt hämningslöst; all skam tycktes vara borta och ingen kunde förklara varför de helt plötsligt tappat denna mänskliga egenskap.
Invånarna, som i övrigt var normalbegåvade, verkade inte själva förvånade över förändringen. Det agerade som de aldrig hade haft skamkänslor.
– Vi borde kanske vända på frågan, sa en forskare. Varför har vi skamkänslor över normala mänskliga beteenden? Vi skäms ju inte över att vi intar föda, varför gör vi det då maten lämnar kroppen? Det är skammen som skiljer oss från djuren snarare än intelligensen?
Det var inte bara beteendena som hade förändrats utan även språket. Svordomar och könsord användes helt utan någon som helst spärrar och därmed hade också dessa förstärkningsord mist sin sälta.
Man saknade all vett och etikett på alla områden och ingen förstod varför. Alla utanför bävade dock för att företeelsen skulle spridas till omvärlden och om invånarna i den lilla byn inte märkt något själva så kom ju omvärlden inte heller att märka något.

zapp

– Du är ju känd för att sticka ut hackan och inte vara rädd för någon eller något. Hur kan du nu låta dem segra? frågade reportern den stridbare radioprataren som blivit hotad till livet på grund av sin grävande journalistik.
– Jag erkänner min egen feghet, det är kanske höjden av mod?
– Hela din image som orädd radiopratare går förlorad!
– Vad går inte förlorat om man är död?
– Men då segrar ju ondskan, den du alltid har bekämpat?
– Ja.

zapp

Jorden värms upp mer och mer och vetenskapen har de senaste decennierna varit i det närmaste överens om att det är de så kallade växthusgaserna som bär skulden, framförallt koldioxid som uppkommer genom fossil förbränning.
Men nu lanseras en ny teori som blivit mycket uppmärksammad. Det är den kontroversielle forskaren Mick R. O. Wave som hävdar att uppvärmningen har helt andra orsaker.
Mick R. O. Wave menar att uppvärmningen beror på den allt mer tilltagande elektrosmogen som vi tillför atmosfären; framförallt mobiltelefoner, radaranläggningar, satelliter och alla trådlösa apparater i hemmen. Dessa utstrålar mikrovågor i olika frekvenser och värmer upp atmosfären.
¬– Vi lever i en jättelik mikrovågsugn som bara blir varmare och varmare för varje dag, säger Mick R. O. Wave.
De flesta vetenskapsmän håller dock inte med Mick R. O. Wave om den slutsatsen utan menar att han är ute och cyklar.
– Mick R. O. Waves teori håller inte, menar klimatologen No Vay vid Princeton universitetet och fortsätter: Strålningen är för svag.
Men ändå fanns det de som oroligt frågade sig. Tänk om det är sant? Tänk om mobilanvändandet har långtidseffekter som vi inte känner till, då skulle ju halva befolkningen drabbas och påverkar det klimatet drabbas alla.
Om Mick R. O. Waves farhågor är riktiga så vore de lika svåra om inte svårare att eliminera än om klimatförändringarna berodde på koldioxiden, menade många.
– Det är nog lättare att stoppa utsläppen av växthusgaser än att få folk att sluta tjattra i telefon, sa en vetenskapsman.
Nu är det inte bara mobiltelefoner som avger mikrovågor utan så mycket annat. Det finns inte en kvadratcentimeter på vår jord som inte bestrålas av mikrovågor numera från rymden av satelliter. Dygnet runt genomkorsas våra kroppar av radiovågor av alla de slag…

zapp

– Jag hoppar av det här nu, sa en av deltagarna i rollspelet.
– Hur vet vi att det inte är en del i spelet?
– Hur då menar du?
– Allt vi gjort har varit en del av spelet, ditt avhopp kan också vara det. Vi kan inte hoppa av. Inser du inte det?

zapp

– Vi spelar alla olika roller i samhället, hävdade en i Morgonprogrammet.
– Där håller jag inte riktigt med, replikerade en annan deltagare. Jag tycker det räcker med att bara vara sig själv.
– Det där med att man ska bara ”vara sig själv” är det mest löjliga klyscha som finns. Ingen är sig själv. Vi är alla fragment av alla de vi ser upp till…
– Jag anser att jag är mig själv…
– Så du har inte påverkats av andra?
– Påverkas, gör jag men jag bildar mig själv en uppfattning…
– Som är bitar av andra som i sin tur har hämtas från andra. Det finns ingen som bara är sig själv. Vi är styckeverk, inget annat!

zapp

De osynliga, som aldrig kom med i media, som försökte men aldrig lyckades. Det pratas inte om dem, de är osynliga. De har inte ens glömts bort, de har aldrig funnits. Finns du inte i media så finns du inte.
Sedan finns det de som en gång var synliga men som blivit osynliga – bortglömda. Jag vet inte vad som är värst? När rampljuset slocknar eller aldrig har tänts?
Båda sorterna är döda i mediavärlden som är den enda som räknas. Ofödda eller döda, osynliga.

zapp

– Vi är inte samma människa när vi går upp till chefen för att begära löneförhöjning som när vi pratar skit med arbetskompisarna. Vi intar olika roller hela tiden i det drama som kallas livet.
– Så du menar att jag är en människa nu och en annan hemma?
– Ja, inte fysiskt men mentalt. Den bild du ger här är en bild, och den du har hemma är en annan. Olika roller som passar in. Vi spelar olika roller i spelet.
– Så vi är aldrig verkliga?
– Det är verkligheten. Verkligheten är olika scener som kräver olika roller av oss.
– Jag är mig själv i alla fall.
– Tror du, ja. Det är till och med så att vi spelar olika roller omedvetet i samhället för att bevara symmetrin. Vi intar onda som goda pjäser för att balansera dramat verkligheten.

zapp

…andelen övervakningskameror har ökat att det numera inte finns någon plats längre som inte är bevakad. Hur upplever folk att ständigt vara övervakad av ”ögat”?
– Jag tänker inte på det längre.
I början kände folk olust, sedan började man agera i stället för att leva då man visste att man var bevakad. Det gällde att se bra ut.
– Det är inte som en dokusåpa, det är en dokusåpa.
– Man vänjer sig med att man är med i filmen verkligheten…

zapp

– Du har klagat på media, sa Ken Burke.
– Ja, jag är en så kallad kändis och då tycks allt vara tillåtet.
– Men får inte en idol tåla mer än andra, bli granskad mer? Tillhör det inte rollen?

zapp

Mikroberna handlar om att några bakterier muterar och börjar äta upp allting. All mat, bränsle, levande som död materia även metaller sätter de glupska mikroberna i sig. De slukar hela jorden. Och vad lämnar de efter sig? Bara avföring; de förvandlar jorden till en stor skit!

zapp

– Vi har alltså inga mänskliga rättigheter?
– Hur menar du då? undrade Ken Burke.
– Ja, ingen annan skulle acceptera att bli smygfotograferad, att ständigt bli antastad och aldrig få vara ifred. Andra kan polisanmäla ingrepp i den personliga privata integriteten.

zapp

”Idolernas död” är titeln. Andy Warhols citat om femton minuters berömmelse gäller alla och kändisarnas bäst före datum går ut snabbt.
Förr kände alla till de stora vetenskapsmännen, författarna, filmstjärnorna och popstjärnorna. Numera glöms de innan de hinner bli riktigt stora.
Det finns en saknad av de riktigt stora som vi kunde älska och hata – vi behöver älska och hata dem som referenser för våra egna miserabla liv.
zapp
– Det är bisarrt att dyrka en människa. Men vi är alla lika bisarra vad vi än säger…
–De flesta ser mig en gång i livet; dricker jag då en öl är jag alkis och äter jag en tablett är jag knarkare.

zapp

– Jag tror ingen teori håller.
– Men då håller ju inte den teorin heller…

zapp

Folk sitter bara och ser dokusåpor och blir allt dummare…
Peter Lorin famlade efter fjärrkontrollen och slog av TV:n zzz.


http://boksidan.just.nu

Skriven av: Bill Persson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren