Publicerat
Kategori: Novell

Tidlös destination


Skogen rusar förbi likt hackade stillbilder..
Huvudet tryckt mot fönstret..
Solen slår sin stråle rakt in i iris..
Tågvagnen svänger lätt mot vänster och det känns i magen..

' Biljetterna tack!! Rösten från konduktören sliter en från
blicken ut mot ängarna och hästarna som lojt ligger och solar sig,
helt obekymrat av snabbtågets framfart.

' Nästa Växsjö..' ekar det innan han slår igen dörren
ut mot korridoren.

Rullar med tågbiljetten i handen..kramar den försiktigt,
och kisar med ögonen.

Trädstammar hackar sig fram vid sidan av rälsen,
och plötsligt delar sig tågrälsen i två..

Likt en fint skuren servett löper den snabbt av mot vänster,
och en smal sträng av stål smalnar av mot horisonten..

Känner värmen från solen i ansiktet, blundar..

Väntar och njuter, från en destination till en annan.
Livets destination..

För ett ögonblick står allt stilla, som i en paus..
Livets paus..allt är i just detta ögonblicket,
och jag reser mig upp från sätet.

Öppnar dörren ut mot korridoren och ser en man och kvinna i gående
riktning mot restaurangsvagnen..efter sig har mannen sin dotters hand i sin.

Tittar på hans ansikte..ser stressad ut, hans ansträngda drag i ansiktet,
vittnar om stress..är han andfådd..eller är det obehagligt att pressa sig förbi dem andra i vagnens korridor. Flickan tittar förundrat ut mot fönstret på höger sida.
Hennes stora ögon är lite skrämda, men ändå fascinerande av detta äventyr.
Att hålla pappa i handen och låta sig följas med i denna korridor av vuxna, barn,utländska röster och en och annan ungdom.

Kvinnan står stilla i färd med att precis öppna dörren in mot nästa vagn, hennes ansiket är lätt vridet mot mannen och flickan..hon tittar liksom i skymundan,
mest för att se, om resten av familjen kommer precis bakom.

Kanske mest för att mannen inte skall få dörren stängd, där dem gemensamt passerar..
Eller är det en rädsla för en stängd dörr..eller är det uppsikt..
rädslan att förlora sin man och dotter.., fanns den där innan..den där blicken?

Kvinnans högra handflata är lätt upptryckt mot tågvagnens dörr.
Den andra handen svävar liksom i luften strax nedanför sin högra midja.
Tummen och pekfingret är lätt öppna..kanske för att snabbt fånga sin mans han, i fall tåget skulle kränga till..kanske.., kanske inte..

Mannens högra hand kramar hårt dotterns, men hans vänstar hand är
på väg upp mot brösthöjd för att ta emot dörrens svängande rörelser..
Hans blick är koncenterad för ett ögonblick..koncentrerad och stressad.

För vad..

Dotterns vänstra hand är nästan rakt uppsträckt i faderns hand.
Den vilar i hans stora handflata..hennes hand har fått en röd ton av ansträngning.

Hennes högra hand vilar lätt hängande och verkar följa tågets rytm.
Dem fem fingrarna är avslappnade och ger ett sken av en viss trygghet.

Trygghet för att det är pappa som bereder sin dotters väg..eller är det bara
så det är..avslappnat och fascinerande, så kroppens motorik hos den lilla flickan
för hundradels sekund är utslagen..

Kvinnans klocka på handleden visar sjutton minuter över fyra..
mannens klocka visar arton minuter över fyra..vems går rätt..

Jag tar mig förbi alla passagerar i detta ögonblicket och letar upp konduktören,
hans klocka måste gå rätt..jag finner han i en lutande ställning över en äldre dam i en kupè längre fram. Han pekar på en tid i tidtabellen och den äldre damen tittar
har lutat sig mot tågtidstabellens riktning..för att följa med i konduktörens
information om ett tågbyte..tid och tabeller..från en destination till en annan.

Konduktörens ansikte ser något ansträngt ut. Han har en vigselring som glimmar till.
Den äldre damen håller att par glasögon i handen..varför har hon dem inte på..
Bredvid henne på bordet ligger det en damtidning och dem lösta ordfraserna i korsordet
har givit henne en möjlighet att fånga ögonblicket av avkoppling.
Tid som skall användas..mellan en destination till en annan.

Jag tittar å konduktörens klocka..visaren står på sexton minuter över fyra.

i kupèn sitter det ett par..ett ungt par..
Dom båda har sina händer knutna i varandras..killen sitter ut mot fönstersidan och kvinnan bredvid honom på höger sida. Den unga kvinnan håller en mobiltelefon i sin högra hand..lätt vilande mot sina knän. Den unga mannen har hörlurar på sig.
Hörlurarnas sladd slingrar sig ner mot en portabel cd..
Det ser ut som han sover..eller njuter han av musiken.

Den unga kvinnan är i färd med att läsa något på mobilens display..
vad läser hon..är det en vän som skickat ett meddelande..eller är det bara
ännu en vacker tanke skickat från sin kille..,som hon nu..i ensamhet
och frånvaro av sysslor, bläddrar fram och tillbaka..likt en bekräftelse på att det är dom två som hör ihop..genom en destination till en annan..

Hennes ansikte ser trött ut..nästan slitet..har dem rest långt?
Vart är dem på väg..jag tittar på deras nyklippta biljetter som ligger öppna
på bordet mellan dom och den äldre kvinnan med korsordet.

Plötsligt rungar tåget till och konduktören förklarar med hög röst..
' när du är i helsingborg så tar du öresundståget direkt till malmö..'

Den unga kvinnans mobiltelefon piper när hon bläddrar när hon läser sina gamla meddelanden..

Jag skyndar mig ut i korridoren och paret som var på väg till restaurangvagnen passerar mig..

'Jag hoppas att dem har nån sallad..' ropar kvinnan till sin man.

Ett öronbedövand ljud från hydrialik och tågets väsande,
blandat med resandes tillrop och allehanda samtal,
på väg från en destination till en annan ekar i mitt inre..

Trädgrenarna fladdrar stolt förbi i en rytm av klippta stillbilder,
där utanför fönstret..bredvid tågrälsen av stål..i en skog..
någonstans i sverige..
Ett tåg som är på väg från en destination..till en annan..

Skriven av: Fredrik R

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren