Publicerat
Kategori: Novell

Tidsmaskinen Del 1

En stormig fredagskväll jobbade Erik och Selma i sin verkstad. Selma letade efter en kontakt till deras tidsmaskin som dom byggde och Erik stod inne i den och svetsade, den var inte klar än, de hade byggt den i nästan två år. Erik var jätte trött när han hade svetsat klart den. Tidsmaskinen såg ut som ett toadass fast det var en massa spakar och knappar i den. Selma letade fortfarande otåligt efter kontakten men hittade den inte. Till slut så satte hon sig i en stol och pustade ut. Erik tittade mot fönstret och såg att det var kolsvart ute. Han tittade på klockan på väggen och den var halv tre han började känna sig trött och ointresserad. ”Selma, vi går och lägger oss.” sa han och Selma nickade och båda gick och la sig sina sängar.
Nästa dag regnade det och regnbågen steg över deras hus och väckte Erik som låg och drömde. Han vaknade kvickt och gjorde i ordning kaffe till sig och Selma. Han tog sig en liten morgon promenad ute i friska luften och fåglarna flög över trädtopparna och spejade ut över horisonten medan han gick.
Han andades ut och satte sig på en blöt bänk i parken med kaffet i handen. Erik tittade på ett rådjurspar som stod vid en dunge och betade. Han drack upp sitt kaffe och gick sedan hem. Hemma hade Selma vaknat och åt frukost och drack kaffe.”Hittade du något intressant idag?” frågade Selma sin sambo som stod vid dörr öppningen och log mot henne.”Vad?” Du är vacker.” Tack, men sladden finns inte köket där de andra sladdarna finns.” Skit i den, min sköna ros. Låt oss glömma allt och hoppa ner i min säng tillsammans.” sa Erik som förtrollad, blicken satt fast mot Selma som åt på sin smörgås.
”Vill du ha lite myspys, min ängel, mitt hjärta, du är allt för mig, du är som en fågel, du är som blommorna, du är havet, du är himmeln, du är allting.” sa Erik och kysste henne på armen och upp till axeln.”Tack, min lilla bäbis.” sa Selma och gav honom en puss på munnen. Erik lutade sig mot henne och smekte henne på kinden med sin hand. Selma vände sig om och gav honom en smörgås.”Ta den, du måste ha mat i dig.” sa hon och räckte honom den.”Skit i den, nu tänker vi på varandra istället.” sa han och kastade sig över Selma som förtvivlat sa ifrån.
”Nej, Erik jag vill inte nu, förstår du det.” Du har rätt jag ska inte göra om det gullet.” sa han och log, medan Selma stod och var arg mot honom.”Gör klart tidsmaskinen själv om den är så viktig för dig.” snäste hon mot Erik som fick irriterad blick och knöt handen hårt.”Du ska inte säga någonting för det är jag som har gjort allting på den.” Ska du säga, det var du som kom på den och du gav order till mig att köpa en massa delar till den, och vi har inga pengar kvar och inget jobb har vi. Vi har inga pengar för att betala en massa räkningar till huset, och du går bara och tänker på tidsmaskinen och bryr dig inte det minsta om pengar. Jag fick faktiskt ett samtal om el räkningen den måste betalas in inom två månader och gör ingenting åt det.” sa Selma surt och gick fram till honom.
Selma tittade ännu argare mot honom och Erik gav till med en suck.”Du har nog rätt, jag har inte tänkt på annat än tidsmaskinen sen jag kom på den.” sa han erkännande och kramade om henne och hon kramade om honom. De satte sig i soffan och tittade på varandra en stund.”Du har helt fullkomligt rätt, min ängel, jag skulle ha tagit det där jobb erbjudandet istället för att försöka bygga en tidsmaskin. Jag trodde att jag skulle få pengar för det, men det verkar inte som det.” sa Erik besviken och Selma såg allvarligt mot Erik.
”Jag vet inte riktigt vad jag ska säga men, det bästa är att försöka gå tillbaka till ditt riktiga jobb, gullet.” sa Selma och strök sin hand mot hans kind. ”Du vet att jag blir vild när du klappar mig sådär.” sa Erik och tog hennes hand och kysste den. ”Å, andra sidan ska jag först koppla den här sladden sen ska jag hjälpa dig.” sa Erik och visade sladden som han hittade. ”Du har hittat sladden, ser jag.” Ja, vad bra!” Underbart älskling.” sa Selma och hämtade räkningarna.
Vid tidsmaskinen skruvade Erik in sladden och Selma la räkningarna utanför rummet, och Selma gick in och tittade. ”Går det bra?” Ja snart klar.” sa Erik och Selma lutade sig mot väggen och då råkade hon trycka in en knapp som stängde dörren. ”Slam” hördes det och båda tittade på dörren.”Det gör inget min lilla ros den ska vara fixad på nolltid.” sa Erik och stod vid dörren och tryckte på knappen. Han tryckte på den om och om igen.” Den ska funka, om en minut gumman min.” sa Erik och han tryckte på dörren, men det gick inte så han börja slå på den.
Selma stod och tittade. ”Vill du ha…” Nej tack det här fixar Erik ser du.” avbröt Erik Selma och log mot henne. Han försökte om och om igen, Selma börja gå fram till Erik.”Nej du, jag kan, jag är stark utan stå vid väggen och ta det lugnt, så ska jag fixa det här.” sa Erik och stönade, och pustade, Selma ville hjälpa honom men kom på att han skulle stå där ända tills han fick det fixat. Tänkte hon och såg sig omkring.
Hon såg en knapp och trodde att den skulle öppna dörren, men då börja den att skaka och det kom rök från maskinen.”Vad hände?” Du har satt igång maskinen.” sa Erik och gick fram i röken och höll om Selma. ”Förlåt, jag trodde att det var en knapp som man kunde öppna dörren med.” Ta det lugnt, andas och håll mig, min päronknopp.” sa Erik och efter fem minuter i tidsmaskinen, så var all rök borta och maskinen stannade.
Selma och Erik höll om varandra och Erik tittade sig omkring i tidsmaskinen. Selma stod förvirrad och tittade sig runt mot mätaren.” Älskling” Ja.” Mätaren visar på att vi är tillbaka i tiden.” Nej du har bara tittat på fel ställe, min sköna.” Men kom och kolla själv.” Erik kollade och det var sant, de var någon annan stans. ”Jag har tyvärr rätt älskling men ta det lugnt nu och sitt på golvet ta det lugnt.” sa Erik och Selma satte sig på golvet. ”Nå!” Vi är på ett annat ställe, älskling, men var och när vet jag inte.” sa Erik övertygande.
”Jag vet, jag såg det själv ju. Vi är inte på samma ställe, tänk om vi är i rymden eller på mars eller i Egypten, varför inte i Paris.” sa Selma och Erik kände på dörren. ”Den är öppen.” sa han förvånad. Selma gick till honom och så tittade dom ut genom dörren.

Var är de? Och hur ska de kunna ta sig därifrån. Det får du läsa om i nästa del. Finns fler delar av den här resan där de åker runt och upptäcker olika kulturer i världen.

Skriven av: greenday_louise

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren