Publicerat
Kategori: Novell

Trappstegen

Mannen låg i sin lägenhet,och hade just somnat.Plötsligt så hörde han ljud i trapphuset utanför.Det bullrade väldigt,även om det var mitt i natten.Han gick upp,öppnade dörren,och frågade:'Är det nån där?'.
Det fanns ingen utanför,och mannen gick och lade sig igen.När han nästa dag åkte sin vanliga runda som brevbärare,så tänkte han på den där händelsen,och kopplade ihop det med nåt som han läst häromdagen i en tidning.Kvinnan som hade blivit våldtagen i sin lägenhet när hon hade öppnat dörren mitt i natten för att det bullrade i trapphuset.Och samma mönster hade visat sig vid en del andra mordtillfällen också.
Vid pressbyrån senare på kvällen när han köpte sin tidning lade han märke till det konstiga ansiktsuttrycket på kioskförsäljaren.Han undrade över det sen när han gick upp till sin lägenhet igen.'Hmmm,undrar vad det var med den där',mumlade han tyst för sig själv.Denna natt sov han djupt,och inget störde honom.Men så plötsligt vaknade han till av samma buller i trappuppgången,och öppnade dörren igen.Och precis som förra gången,så blev det precis tyst när han öppnat.'Hallå,vad är detta då',frågade han med normal stämma.Senare samma kväll när han skulle köpa sin tidning igen,så märkte han att det var en annan försäljare denna gång än vanligt.Han frågade
denne:'Är den vanlige borta ikväll?'.'Nä,han har flyttat till en annan stad',svarade den nye.Men vad är detta,tänkte mannen.På fredagen gick han till badhuset och satt och samtalade med sina postvänner i bastun.Av samtalet framgick att en polis var misstänkt för mord i en trappuppgång.'Vad är detta för samhälle',frågade nån.Nästa natt så sov han hårt som vanligt.Plötsligt hörde han ett kvinnoskrik ute i trappen.
Han sprang ut och skulle gripa in,men ingen fanns därute.Är det jag själv som hör en massa bara,tänkte han själv.Denna våldtäkt och dessa mord då,tänkte han för sig själv.Nästa dag var han inte ute som brevbärare,utan hade tagit sin bil för att köra ut i stan istället.I sitt huvud hörde han en massa röster hit och dit som manade honom att rensa upp i detta konstiga samhälle på bästa sätt.Han tyckte sig höra en ängel som viskade i hans öra:Nu ska du köra in i gamla stan och göra tjänst.När polisen tagit hand om honom efter vansinnesfärden,så hade han mejat ner två fikaställen och kört in i en guldsmedsbutik.Två människor var döda och tre var skadade.Han hade suttit inne på psykvården ett par år tidigare,men blivit frisläppt.
Hans svar till journalister och polisen blev:'Jag gjorde tjänst för ängeln,som talade till mig'.
Två år senare har samma man blivit frisläppt igen.Han åker sina pass igen,och samhället har inte förändrats.Frågan är:Vill du förändras,eller ska sånt här få fortgå????

Skriven av: Mattias Kroon

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren