Publicerat
Kategori: Novell

Turnéliv

V. 25 1999
Henke har fått bli medlem i ett nytt band, Passoas. De sökte efter ny trummis och Henke skickade in en ansökan. Han fick vara där och träffa dem och ha fick spela och sånt . Någon som heter Oscar ringde hit till oss idag och berättade för Henke att han fått platsen. Skulle repa innan spelningarna började på riktigt. Visst är man jätteglad för hans skull, att han får sina stora drömmar uppfyllda och så, men jag vill inte sitta här ensam hela veckorna när han är iväg. Det jag mest funderar på är om vårt förhållande kommer klara detta, när alla andra är lediga från sina jobb jobbar Henke.. Det känns lite segt.. Men vi får väl finna en lösning tillsammans. Nu ska vi i alla fall åka på semester två veckor…

Vecka 32 15 augusti söndag
Han har åkt för några timmar sedan, det känns som om jag varit ensam här hemma i flera hundra år. Men det har jag inte. Vinkade hej då till honom vid tåget mot Falköping för bara tre timmar sedan. Tårarna rann längs mina kinder, det var så jobbigt när du åkte. Jag ville ha dig hemma hos mig. Men du har ju fått dina drömmar uppfyllda. Spela trummor i ett band, det Henke drömt om sen han var liten. Vi har nog haft ångest inför söndagen hela veckan, båda två på våra sätt. Vi kommer inte att få träffas på hur länge som helst nu, vi som träffats varenda dag nästan sen vi blev tillsammans. Det var fyra år sedan. Jag hade precis fyllt 18 och var ute och dansade med mina kompisar på ett ställe i Trollhättan. Där var Henke med sitt band och spelade. Kärlek vid första ögonkastet, Henke såg mig på dansgolvet och jag upptäckte honom och sen var det vi. Pratade länge den natten. Och sedan höll vi kontakten och började träffas. Vi ringde varandra varje dag, mailade och så ett tag men sen flyttade jag till dig i Halmstad. Henke gjorde lumpen här och sedan blev han liksom kvar. Han fick jobb och bandet var ju härifrån. Flyttade till din tvårums lägenhet ganska nära centrum.

Henkes föräldrar Anders och Päivi, hans systrar Johanna och Elin bor i Skövde. Där är Henke uppvuxen med sina systrar. Beatrice, Johanna och nu Elin. Beatrice är död. Familjen Saarinen har sommarhus i Haverdal bara någon mil från Halmstad. Henkes mamma kommer från Finland och de har tagit hennes efternamn.

Jag sitter på balkongen ute nu och solar mig lite. Skriver lite i min dagbok, det är lättare att skriva vad man känner, då behöver man inte dölja något. Solen värmer, hoppas att min solbränna bättras på lite till. Sitter här ensam, Henkes solstol är tom. Jag borde nog gå och göra något viktigt, men det finns inte ork till det. Telefonen ringde. Det var Henke. Han satt på tåget mot Falköping nu, han hade fått byta i Värnamo. Vi pratade ganska länge, telefonräkningen kommer att bli ganska så hög. Men så är det när ens man ska på turné. Henke lovade att ringa sen när han kommit fram och träffat alla. Nu ska lilla jag ta och byta om från min bikiniöverdel och shorts och ta på mig ett linne och cykla och handla. Jag vet inte om jag klarar av detta, att vara ensam. Idag är det hemskt. Jag har gråtit sedan han åkte här ifrån.

Vecka 33 21 augusti
Söndag igen. Jag har varit ensam i en hel vecka nu. Det känns som flera månader. Det var hemskt att vara ensam måndag och tisdag, men det är lättare idag.

Ingen som kom hem från jobbet eller åt middag med mig. Det är så svårt att somna. Ingen att hålla i handen eller något. Mamma Christina har varit snäll, hon har ringt till mig varje dag och pratat med mig. Det var tur. Jag satt ensam hemma, och tyckte att allt bara var skit. Livet var inte roligt. Är 22 år, och har bott här i Halmstad med Henke i över två och ett halvt år. Han har ju spelat i band innan men då har de bara haft spelningar då och då. Men nu är han borta jämt aldrig hemma hos sin ensamma flickvän.

Jag studerar, så det är ingen som stör mig när jag pluggar. Ingen som kommer och vill kramas lite.. Men jag saknar det. Skulle göra vad som helst för att Henke skulle komma hit och sätta sig bredvid mig här i sängen och hålla om mig och ge mig en puss.

Det vore hemskt om du inte hade haft mobiltelefon, då hade man inte hört från dig ofta. Nu pratar vi ju jämt.
Man är inte van att vara ensam när man ska somna och så. De repade i nästan en vecka och Henke har haft sin första spelning nu i fredags. Den första med bandet, de har ju spelat ihop ett tag innan han började och kände varandra väl. Det hade väl inte gått så bra, allt satt inte riktigt. Henke ringde till mig innan och berättade. Jag har nog aldrig hört dig så nervös någon gång. Jag önskar att jag hade kunnat vara där, men då hade det kanske varit ännu värre? I onsdags fortsatte jag min praktik, det är bara några veckor kvar. Slutar den 5 september och sedan är det bara min uppsats kvar. Sen blir det examen för Louise Wiklund. Jag har haft fyra lektioner den här veckan. Det är ganska skönt att ha det att tänka på. De gick bra allihopa. Jag har tre olika klasser och de håller alla på med olika saker. Men det fungerar kanonbra.

I fredags kväll var Nina ledig från sin barnpassning av sonen Joel. Daniel, hennes pojkvän var hemma. Vi var och gjorde storstan Halmstad osäker. Åt mat på restaurang och satt och pratade en massa. Nina och jag hade blivit kompisar när jag flyttade hit. Hennes pojkvän Daniel och Henke var kompisar innan han och jag blev tillsammans, och på så sätt blev hon och jag bästa vänner. Men vi hade inte träffats så mycket nu, sen hon fick barn för fyra månader sen. I går regnade det hela dagen. Låg och mornade mig länge i dubbelsängen innan jag orkade mig upp. Orkade bara inte utan kände mig lite konstig. Mådde illa.

Det är nog kramarna jag saknar mest, nej jag saknar allt med honom, till och med hans dåliga musiksmak, hårdrock. Henke kunde bara se att jag behövde en kram och då kunde jag bara få en utan att ens ha tänkt tanken själv. Nina och Daniel har precis åkt hem, de var här och hälsade på en stund. Man får lite babymani och börjar längta mycket när man träffar Joel. Han är så mysig.


Vecka 34 26 augusti torsdag
Jag måste skriva. Jag är så glad. Henke har ringt precis. Han kommer hem i morgon eftermiddag. De skulle haft en spelning på lördag men den blev inställd. Han och resten av bandet hade blivit stylade i dag, berättade han. Jag skulle inte känna igen honom sa han. Han sa också att han var maxad, de hade färgat håret knallrött. Jag hade en föreläsning på Högskolan i dag, och fick sluta tidigt. Var och handlade lite, som jag tänkt tröstäta i helgen, men nu behövde jag inte göra det.

I morgon klockan 14,03 kommer han till tågstationen i Halmstad och jag ska komma och hämta honom. Det ska bli så skönt att träffa honom, det var så länge sen jag träffade honom, nästan tre veckor och nu skulle jag få spendera nästan två hela dagar med honom.

Vecka 34 29 augusti
Henke, min älskling. Det var så skönt att få träffa honom. Jag behöver honom så mycket, för att vara en hel människa. Jag blir så glad av att träfaf honom, även om vi började med att bråka lite. Men så blir det när man inte träffat varandra på så länge och man bara längtat. När man väl träffas och det inte blir exakt så som man vill spricker bubblan och man bråkar.

Henke berättade alla om bandet och vad de gjort under veckorna. De andra som var med i bandet hette Jenny, 24 år, Hanna,22 år, Robert, 23, Patrik, 22 och Oscar 25 år. De var allihopa ganska så jämgamla. Jenny har en dotter som heter Emelie som har varit med nästan sedan hon var bebis.

Henke hade med sig tidningsartikeln, som skrivits direkt när de alla träffades och en del andra artiklar. De var ett populärt band att skriva om. Vi låg och sov länge på lördag morgonen. Vaknade till när det blivit ljust inne i vårt rum, men la mig lite närmare Henke och somnade om. Vi åt frukost ute på balkongen och satt där ett bra tag. När klockan var lite innan åtta på kvällen, tog vi picknick korgen och tog bilen ett naturreservat lite utanför Steninge. Satt på vårat ställe och bara tog det lugnt och pratade. Det kände inte lika hemskt när han åkte i dag. Vinkade av honom vid tåget och körde bilen hem. Nu skulle jag inte få träffa honom på jätte länge, men jag ska nog överleva även om det känns hemskt jobbigt.

Vecka 35 5 september
Har inte träffat Henke på länge nu, men pratat i telefonen och mailat. Oscar har med sin bärbara dator i turnébussen så Henke lånar den och mailar något gulligt till mig. Blir alltid lika glad när man får ett mail. Fick länken till bandets hemsida så den har jag varit ute och kollat på. Finns fina bilder på Henke och de andra där.
Henke ringde mig förut, han skulle kolla om det var okej med mig om de kom förbi och fikade lite hemma hos oss på torsdag. De skulle till Trelleborg, spelning på TT-line, Peter Pan. Det passade ju bra, jag är ledig då. Har slutat på min praktik nu och sitter hemma och skriver på min uppsats. Det är bara lite grann kvar, mest sånt som sidnummer och innehållsförteckning att skriva. Tänk att det kommer stå en stor buss parkerad här utanför på tisdag. Helt otroligt, här utanför hos mig. Kommer alla invånare att hänga utanför oss då?? Tror faktiskt det för de är ganska kända

v.36 11 september lördag
Jag hade rätt, i torsdags hängde folk här utanför. Henke och resten av bandet fick skriva autografer här. Två grannflickor som vi känt ett tag kom och ringde på, rodnade lite och ville ha allas autografer.
Nu har de haft spelning på Peter Pan och ska till Falköping och börja med skivan. Spelningen hade gått ganska okej, teve hade varit med och filmat och intervjuat det så jag ska se det på teve på måndag. Henke har nåt 'klick' eller vad det nu heter. Han har det för att han inte ska sacka i sitt trumspel, det hade inte funkat i början så han hade varit på väg av scenen. Det var skoj att träffa bandet. De var trevliga allihopa. Oscar var helt otrolig, hade ett skämt för allt. De måste ha ganska kul, när han är i närheten. Den lånade busschauffören, Andreas låg och sov i bussen när de andra var här. Han skulle köra till Trelleborg sen. Jag är klar med min uppsats nu. Den ska lämnas in på måndag. Nu ska jag ta och gå och stryka min klänning jag ska ha på Joels dop i morgon. Det är lite tråkigt att Henke inte kan få vara med tycker jag.

v.37 söndag 19 september
Här håller det på att bli höst. Det är inte alls lika varmt ute och shortsen här hamnat längst ner i lådan. Det har varit en ganska lugn vecka annars. Nina, jag och Joel var i Ullared i onsdags. Det var inte alls mycket folk utan man kunde gå i lugn och ro och kolla. Nina gick lite själv med Joel också. Jag hittade allt jag letade efter och lite till. Det blev nya kläder och nya saker till hemmet. Påslakan och lite sånt. Pratade med Henke i torsdags. De var uppe i Sälen. De skulle ha spelning där i fredag och var lite lediga från inspelningen av skivan som kommer ut i oktober och alla spelningar

v. 38 20-26 september
Nu är jag färdig lärare i årskurs 1-7. Känns härligt faktiskt. Äntligen är man klar. Det var ingen stor grej, men jag hade egentligen hoppas på att Henke skulle komma, men han kunde inte. Spelning som vanligt. Man önskade ju att han bara skulle stå utanför kyrkan när vi var där. Men det gjorde han inte. Men han budade blommor till mig som stod utanför lägenhetsdörren när jag kom hem. Trodde att jag skulle svimma när jag fick dem. I torsdags gjorde jag ett graviditetstest, som visade positiv. Henke och jag ska ha barn. Det var nog den bästa och mest oväntade present både jag och Henke kunde få. Har bokat tid till barnmorskan och ska dit på tisdag. Jag har inte sagt något till Henke, det är ju inget man säger på telefonen. Får berätta på torsdag när jag träffar honom.



v. 39 29 september onsdag
Jag är med barn, det är sant. Jag kan knappast tro att det är sant, men det är det. Den 30 april är barnet planerat att födas. Har ju gått och drömt om det länge, att få bli mamma och nu ska jag det… Jag har packat nu för i morgon ska jag ta tåget till Nässjö, där jag blir upplockad av turnébussen. Jag ska med när de spelar, så det blir först i Tranås och sedan på Finlands färjan. Det ska bli skoj att höra dem spela för det har jag inte gjort ännu. Och få träffa Henke jag längtar så…

Torsdag 30 september 11,00
Sitter på tåget, mot Nässjö. Det är inte direkt kul. Jag kan den här tågsträckan utantill tror jag. Åkte ju här jämt förut innan jag flyttade till Henke. Pendeltåg från Trollhättan till Halmstad, nästan varje helg. Henke har lovat att komma ut och möta mig på perrongen. Så jag hoppas att han står där och guidar mig. Nu är det bara en halvtimme kvar och jag längtar ihjäl mig tror jag.
19,30
Sitter i parkhallen i Tranås. De har roddat upp allting och soundcheckat. Nu repar de ett par låtar som inte sitter riktigt ännu. Jag var jättehungrig innan vi fick middag. Jag trodde jag skulle dö av hunger. Vi åt och sedan tog jag och viskade till Henke att jag hade något viktigt att säga. Henke och jag gick ut och satte oss i bussen. Det var bara där man kunde få lugn och ro. Jag berättade att jag var med barn, att vi skulle bli föräldrar. Henke blev jätte lycklig. Kysste mig och allting.

Efter ett tag gick vi in och satte oss hos de andra. Drack lite kaffe. Henke kunde inte hålla sig utan berättade för de andra om barnet. De blev glada för vår skull och gratulerade. Men jag kan känna att det kunde ha varit skönt om det varit Henkes och min hemlighet ett tag till. De repade en stund till och snart ska de gå och byta om och göra sig snygga. Ska bli kul att höra dem spela faktiskt. Jag har ju aldrig gjort det. Jag har också varit och bytt om. Tog en kort kjol och fick låna ett kortare linne av Jenny. Hade glömt det jag skulle haft på mig hemma i Halmstad. Nu ska jag avsluta och följa med ut och göra dem sällskap ute i rummet där de ska få vara i pauserna.
23,50
De spelar fortfarande, nu får de sluta och rodda ner. Jag är ju trött, har ju varit uppe sen 5,30 i morse. Men de ska spela i en och en halvtimme till. Det är fullt med folk här i dag och dansar. En del står vi scenen och skriker och sjunger och andra dansar. Jag har varit ute och kollat ett bra tag och nu blev det lite segt så jag satte mig här och skrev lite i stället. Har skickat i väg email till Nina och till min bror från Oscars dator som jag fått lov att låna. Nu har de paus så jag ska vila lite från mitt skrivande och vara lite social.
Lite senare nu har de snart spelat klart. Den sista stunden efter pausen. Henke och jag var ute i bussen och han visade vart vi skulle sova, så jag orkade inte vara uppe utan gick och la mig i sängen i stället. Sitter i hans säng nu och skriver. Det luktar Henke om kudden. Det hörs att de har börjat packa in i bussen nu så de kommer snart. Det är en ganska liten buss just nu, men de får en ny efter jul. Den håller på att göras i ordning. Nu kommer de så jag ska sluta skriva nu.

Fredag förmiddag 1 oktober
Vaknade vid tio i morse. Var lite illamående och kände mig halvtråkig. Jag gick upp och gick på toa. Gick inte och la mig igen utan satte mig framme hos Andreas och pratade med honom. Vi var på väg mot Stockholm, körde precis ut på E4:an nu vid Mjölby. Vi satt och pratade en bra stund innan någon annan kom upp. Jenny vaknade väl till liv efter Norrköping. Hon satte sig i en stol och drack lite läsk. Hon deltog i mitt och Andreass samtal. När de andra vaknat stannade vi utanför Södertälje och åt frukost på något ställe som kallades Sillekrog. Vi satt där och åt frukost innan vi körde vidare de sista milen. Vi skulle vara i Stockholm under dagen. De skulle köpa kläder som de kunde ha på spelningarna.

Parkerade i närheten av statshuset och jag och de två tjejerna i bandet Hanna och Jenny gick och handlade och killarna själva. Jag handlade också lite kläder. Hoppas att jag kan ha dem ett litet tag i alla fall. Vore ju tråkigt om de blev för små direkt när magen växer. Vi åt lunch och sedan var det samling vid bussen för avresa mot tvinspelning. Det var ganska tråkigt att bara sitta och vänta, men Henke kom ut och pratade lite med mig medan de andra blev i ordning sminkade. Men en liten stund senare kom det en kille och hämtade honom.
Andreas kom tillbaka, han hade varit och ordnat med biljetter på båten. Han satte sig hos mig och pratade .Andreas är en ganska trevlig och snygg kille faktiskt, 25 år.

De andra kom och var klara. Klockan hade hunnit bli halv sju. Bara en liten stund kvar tills båten skulle avgå. Vi fick sitta och vänta en stund vid hamnen innan vi gick på och letade reda på våra hytter. Jag har duschat och gjort mig i ordning lite. Tog på mig en svart kort klänning. De andra är i väg och roddar upp och gör i ordning. Henke kommer väl hit snart och ska fixa sig. Då får man kramas och pussas lite. Bara inte min fina håruppsättning förstörs…
Senare
Henke kom och gjorde sig i ordning, vi han till och med gå till taxfreen en sväng tillsammans.
Sen var det dags för spelning. Fick en puss av Henke precis innan de gick upp på scenen och spelade båten till månen och tillbaka. Så himla bra spelning. Underbart! Andreas och jag dansade lite och skrattade. Han kunde i alla fall dansa. När spelningen är slut framåt natten blir det lite party i tjejernas hytt. Och sedan disko. Kommer att somna sent…

V. 39 2oktober lördag
Vaknade till vid åtta i morse, kollade ut genom fönstret och såg att vi var i Åbo. Kröp lite närmare Henke och somnade om. Vi bodde i en hytt själva han och jag. Vaknade av att det knackade på dörren, Patrik sa att vi skulle äta i panoramabaren sen och äta frukost. Gick upp och klädde på mig. Tog en tröja och svarta byxor. Håret satte jag upp med en snabb tofs som spretade lite. En dag på båten. Vad skulle vi hitta på?? Gick och gjorde oss i ordning innan vi gick och åt lunchbuffé på restaurangen. Tog på mina glasögon, som jag hade glömt när vi skulle gå och äta frukost. Vi gjorde ingenting direkt på förmiddagen. Efter att ha proppat i sig mat var vi i taxfreen och sedan på smink och parfymaffären. Nu ligger jag i hytten och vilar en stund. Känner mig lite seg, dagen efter… De andra är i väg och plockar ner allting fårn scenen till bussen. Båten är i Stockholm igen om 2 timmar så vi ska gå och äta lite innan. Har redan packat ihop allting i hytten så det är bara att bära ner till bussen.

3 oktober
De har haft spelning på ett köpcentrum i Borlänge i dag. Det var kul att se och förvånande för hur många fans det faktiskt fanns som var mindre. Det var lite konstigt att se alla som stod och skrek och verkligen avgudade min kille, som stod och gjorde poser och stylade vid trummorna. Jag sov på vägen upp dit. Det var kallt i bussen, låg nära Henke så att jag skulle få värme från honom. Efter att ha spelat två gånger på köpcentret åkte vi till Leksand där det var kvällsspelning. Det roddades upp och repades. Jag satt ute i bussen och pratade i telefonen, med mamma. Ville berätta att jag skulle bli mamma.

Mamma bor i en lägenhet i Trollhättan ensam, min bror Johan bor i Vänersborg med sin fru Anna och barnen Tove och Felicia, 5 och 3 år gamla. Min pappa saknar jag verkligen mycket. Det går inte en dag utan att man tänker på honom och hur han kunde göra som han gjorde. Min pappa lämnade oss när jag var 5 år, min bror Johan var 9 år. Vi mådde så dåligt alltihopa, även om jag bara var 5 år så har man saknat en pappafigur. Mamma har bott själv med oss hela tiden. Jag kan inte förstå, hur kan man bara lämna sin familj på det viset. Vi har inte hört ett ord från honom sedan han packade sina saker och försvann.

I morgon är jag hemma igen, det ska faktiskt bli gott att komma hem igen. Och Henke kommer att vara hemma med mig ända till torsdag. Vi ska åka så fort spelningen är klar och ta tåget från Nässjö där vi blir avsläppta.

v.40 söndag 10 oktober
Nu har jag haft maken hemma ett par dagar. Känns skönt att inte behöva vara ensam. En skvallertidning har ringt till oss i dag och vill göra intervju. Man har inget val direkt, de skulle göra reportage om alla medlemmar och börjar med Henke eftersom han är ny i bandet och det gör ju det hela mycket spännande…. Så nu nästa vecka kommer jag vara med i en tidning jag också. Jag kommer också att bli känd på det här. I torsdags var jag och lämnade Henke vid tåget. Kramades hejdå och han åkte. Det känns så hemskt för nu kommer man inte att komma hem på två veckor. Jag börjar bli frisk nu i alla fall. Har vart förkyld och haft ont i halsen. Har varit sjättesjuk faktiskt, lefgat i sängen och sovit och kollat på alla såpor som finns på tv tror jag. Pratade med Henkes mamma och de behövde barnvakt åt Elin i helgen, de skulle till kompisar i Finland, så på fredag tar jag tåget till Skövde.

V.41 11-17 oktober
Man har vant sig vid att vara ensam. Det är inte lika otäckt att sova ensam hemma längre när det stormar och sånt. Det har det gjort hela veckan… I torsdags packade jag och gjorde mig klar för att åka till Skövde. Ringde och bokade en klipptid hos en frisörska i Skövde. Det fanns bra där så jag kunde lika gärna passa på.
I fredags morse ville jag bara i väg. Tåget lämnade Halmstad station ganska tidigt, vid åtta. Då skulle jag var i Skövde vid ett ungefär. Tog bussen till stationen och klev på tåget och satt där och läste lite och lyssnade på musik i freestylen jag haft med mig. Henke ringde på min mobiltelefon och pratade med mig en stund. Då var jag nästan framme i Skövde. När Henke ringde var han i Uddevalla. De hade roddat och skulle gå och äta.

När tåget stannade i Skövde klev jag av och där stod Henkes mamma Päivi och lilla Elin och väntade. Johanna var hemma och packade inför resan och Anders var fortfarande på jobbet, men han skulle komma hem snart för de skulle åka iväg. Elin skulle jag ta hand om. Elin är 3 år och lite lagom mysig. Vi åkte cykel till frisörskan och Elin satt på barnsadeln. Mitt hår klipptes av på längden, så det var en bit över axlarna. Det var så långt innan. Håret tonades i röda toner. Elin satt och kollade bredvid och när mitt hår var klart fick hon i lite spray med glitter i sitt hår. Köpte en sån burk med glitterspray, för det skulle vi ha i dagen efter när vi skulle ut. På kvällen var Elin och jag själva och då myste vi bara, packade ner hennes saker också eftersom hon skulle bo hos oss ett par dagar. Hon kunde behöva det och Henke och jag behöver det också. Annars bråkar vi bara. Det gör vi alltid, men nu för tiden med telefonens hjälp. Men bara några minuter senare ringer någon och säger förlåt.

På lördagsförmiddagen pratade jag med Henke ett tag och tog reda på när de kom till Skövde. Han ringde när de kom fram och Elin och jag tog oss till hamburgerrestaurangen där vi skulle äta lunch. Vi var med när de repade och lite så också. Elin var lagom stolt över sin bror, men tyckte att det blev lite jobbigt när många skulle ha autografer och ta kort på hennes brorsa. Johanna tycker att det är värre men det är väl för att hon är äldre också och hennes kompisar tycker att Passoas är så bra.

Elin och jag åkte hem och duschade och gjorde oss fina inför kvällen. Lockade Elins hår och satte upp det lite. Jag lät mitt vara löst. Henke hade inte vetat att jag skulle klippa mig utanblev ganska förvånad när jag kom. Vi tog oss till hotellet och gick till bussen där de andra väntade. Packade in våra saker och så vi skulle ha med. Elin blev min danspartner under kvällen. När bandet spelat och det var dags för sista pausen var Henke och alla andra hos mig och Elin. Det skrevs autografer och togs kort. När bandet roddade gick jag och Elin till bussen och la oss. Hon sov på madrass på golvet och jag sov hos Henke. Nu sitter Henke, Elin och jag på tåget till Halmstad. Hon ska vara hos oss hela veckan.


v. 42 24 oktober söndag
Hela den här veckan har Elin varit hos oss. Det har varit kul med lite liv hemma. Både Elin och Henke. Det var kul. Elin sov inne hos oss, i mitten. Det är kul att se hur hon avgudar sin storebror, gör precis allt som han gör.
I tisdags tog vi vår bil, en vit Volvo 440, och åkte och handlade. Elin tyckte inte att det var så skoj, men hon var med i alla fall. På torsdagen var vi inne i Falkenberg, på Klitterbadet. Det är ett inomhus bad med saltvatten. Och vi var och åt lunch på McDonald's. Folk pekade och viskade mot oss, eller mest på Henke. 'Kolla det är ju han!' hörde man och så. I dag har Henkes föräldrar varit här och hämtat henne och åkt hem till Skövde. Johanna var med och hämtade hem henne. Men vad det var med henne vet jag inte för hon var sur.. Så man var när man var 14 år kanske?

v.47 fredag 26 november
Oj, vad det var länge sen jag skrev. Det har varit lite mycket nu. Jag har jobbat lite. Varit vikare i en lågstadieklass. Henke har inte varit hemma sedan Elin var hos oss. Nu längtar jag faktiskt väldigt mycket efter honom. Så i morron har de spelning nere i Malmö så jag och två kompisar ska åka dit. Jag har varit så duktig och börjat handla till babyn. Kollat på vagn och lite sånt som man måste ha. Förra veckan gjorde jag adventsfint här i lägenheten. Satte upp ljusstakarna i fönstret och bytte gardiner. Det blir ju så mysigt.

Söndag 5 december
Andra advent. Vad tiden går fort. Allt bara förändras. Går omkring och väntar på att Henke ska komma hem… I går kväll åkte Nina, jag och hennes kompis till Malmö. De stannade ute och dansade och jag ringde till Oscars mobil och bad honom komma och öppna till mig på baksidan. Men det skulle vara en hemlighet att jag kom så han fick absolut inte säga något till Henke. När jag kom och Henke såg det blev han väldigt förvånad och glad sa bara 'hej, kommer du'. Jag fick en kram och en puss och lite så. Pratade med dem innan de skulle upp på scenen. Det var egentligen inte meningen att jag skulle stanna kvar och vara med nu utan de skulle hämtat mig i Halmstad i går. De ska på någon inspelning i Halmstad i morgon så jag kan gå hem och packa då. Oscar, hans syster Cecilia och Jenny var de enda som satt kvar. De andra var ute och dansade lite innan de skulle upp och spela igen. Det var nonstop med ett populärt dansband. De spelade till sena natten och det tog ju ett tag att rodda ner allt också.
När jag vaknade var vi redan på väg mot Väla, ett köpcenter utanför Helsingborg. Vi åt frukost inne i bussen, det snöade och var kallt. Efter att ha ätit och allt bytte jag om från en av Henkes tröjor jag lånat och tog på mig ett par trikåbyxor som man kunde reglera efter magen…

Oscars syster var två år yngre än mig. Medan de andra spelade gick jag och Cecilia i affärerna, det var mindre folk nu när dom spelade så… När de hade spelat och skrivit autografer var det bara att rodda ner allt igen, nu skulle vi till Falköping där Andreas bodde. Skulle äta middag och sova där. Det kändes lite fel att jag var med, men han bjöd med mig.
Cecilia hoppade av i Värnamo där hon bodde. Jag ska vara med på turné hela nästa vecka. De ska spela i Lidköping, Skara och Trollhättan, på hemmaplan. Sitter i bussen, det är en bra bit att åka faktiskt, det är 30 mil mellan Helsingborg och Falköping och det tar sin lilla tid. Vi ska snart stanna utanför Jönköping och äta lite.
Senare Nu är det natt och jag sitter hemma hos Andreas. Det är en ganska tråkig stämning här. Robert har precis berättat att han ska sluta i bandet och det är det ju ingen som vill att han ska göra… Det kommer en ny ersättare redan i morgon. Det är Robert och managern som ordnat det bakom ryggen på bandet. Lite elakt.

v.49 12 december söndag
Vilka dagar det har varit. I tisdags morse kom Mikael, 24år från Bohuslän. Det var tv och olika tidningar här och intervjuade bandet. Själv har man hållit sig lite i bakgrunden..
Tisdag, onsdag och halva torsdagen repade de och jag var på stan och köpte julklappar och jag var hemma hos mamma över dagen också. Fick låna Andreass bil. Det var hemskt skönt att bara komma hem och få lite av mammas hemlagade mat. Hennes köttbullar, dom är inte att leka med. Det var synd om Mikael i fredags, han var så nervös, men det gick kanonbra. Spelningen var i Lidköping.

Skövde var vi i, i går, Elin och Anders och Päivi kom och kollade när sonen spelade. Johanna hade sina kompisar där, så de var i väg på något. Men nu passade det jättebra att ha en känd bror.

Nu är det köpstaden i Skara. De spelar här två gånger. Jag sitter i ett rum bakom och väntar med baguetter och dricka som jag lovat att ordna. Blir hungrigare och hungrigare ju mer jag kollar på dem. Mat, det är livet. Jag äter jämt nu för tiden. I kväll är vi hemma igen och nu längtar jag lite faktiskt.

V. 50 13-19 december
Den här veckan har jag och Henke varit hemma i Halmstad och gjort i ordning inför julfirandet. Anders, Päivi, Johanna och Elin kommer hit, Henkes mormor och morfar också. Det kan ju bli kul. Jag hade önskat att mamma skulle komma också, men hon är i Spanien. Brorsan är hos svärföräldrarna och firar… Nej idag skriver jag inte alls mycket för det är så mycket att ordna med. Vi ska klä granen nu och ordna till det lite. Henke och jag var på ultraljud och kontroll i onsdags.. Nu har vi ett kort på barnet på kylskåps dörren…

v.51 20-26 december
Nu är julhelgen avverkad., Nu är det bara jag och Henke hemma igen. De andra har åkt hem till sitt.
På julafton var det fullt hus här i lägenheten. Jag fick lite julklappar och bebisen fick det också.
Blivande farmor och farfar hade köpt kläder, en mobil att ha över sängen eller skötbordet och Elin hade köpt ett gossedjur som var en liten kanin. Den hade hon valt alldeles själv berättade Birgitta.
Mamma ringde till mig från Spanien. Det blev jag jätteglad för, det värmde. Den bästa julklappen nästan. Mamma brukar alltid vara deprimerad över julhelgen annars för det var då min pappa…. Han bara flyttade.. Det gör så ont i hjärtat när jag tänker på det. Han ville inte ha oss.
v. 52 lördag1 januari 2000
Nytt år, nytt millennium. Bandet firade nyår tillsammans hos Micke i en liten stad i Bohuslän. Allas respektive och Jennys dotter var också där. Åt gott och det festades. De drack vin och öl och sånt men jag fick hålla mig till läsk eller cider.. I dag åkte vi igen. Med tåget mot Nässjö där Stefan och Andreas hämtar upp alla andra utom mig. Jag tog tåget hem mot Halmstad i stället. De ska upp till Sälen och spela. Aldrig får de vara hemma…Jag vill ju ha Henke hemma. Henke ringde förut. I surret hörde man hur de satt och sjöng ' vi drar till fjällen, fest hela kvällen'. Visst är det skönt att få komma hem till sitt eget men man önskar ju att Henke vore med. Det är mycket roligare när han är hemma här…

v. 1 10 januari
Henke har ringt ett par gånger till mig. De har spelat och åkt skidor. Han älskar ju att åka skidor så det är ju bra at han får göra det och jag slipper följa med. Jag är nämligen livrädd för det, höjdrädd också. Vågar inte åka i liften… så löjlig är jag. I fredags kväll spelade de i Mora och nu i kväll är de i Falun. Sen bär det av till värmen. Till Gran Canaria, lite semester i allt turnerande. Det skulle bli någon spelning men det blir mycket annat också. Mycket festande om jag känner dem rätt. Själv ska jag jobba nu i fem veckor. Ett vikariat på en skola i Snöstorp, inte alls långt dit utan man kan cykla om man orkar. Men nu är det ju snö så det får väl bli bil eller buss…

v.5
Man får ju skämmas. Jag hinner inte skriva mycket längre. Det är för hemskt. Men det är hemsk kul att jobba, slippa sitta hemma och bara längta. Henke är hemma i Sverige igen. Skönt. De har spelningar i Karlskrona och Ronneby, sen får jag ha min älskling hemma några dagar…
De åker runt på olika ställen och spelar, är med i radion och gör reklam för sin skiva. Och de är med i teve. Det är helkonstigt att de sin älskling i tv… Nu är det bara två veckor kvar att jobba. Sen ska jag med på turné igen med min stora tjocka mage…Det sparkar och har sig där inne. Som en liten fotbollsmatch kanske.

v.7 fredag 18 februari
Är man trött eller är man? Det har varit mycket den här veckan. Ensam och trött. Arbetade min sista dag i fredags och ska vara ledig nu hur länge som helst. Kommer inte att jobba förrän barnet är fött och sedan är jag ju mammaledig något år. Går var jag på Ikea utanför Helsingborg och handla lite. Måste köpa lite till babyn.

När Henke var hemma förra gången var vi och köpte ny bil. en S40, i en mörkröd nyans. Jag var och hämtade den i torsdags. Den är jättefin, luktar nytt inne i den. Tänk om jag skulle köra sönder den. Vad pinsamt. Sitter i Vimmerby, i ett hotellrum alldeles ensam. Det är kallt här, snön yrar utanför och det vindarna viner utanför fönstret. Åkte med nya bilen hit alldeles ensam, spelade musik, min musiksmak och sjöng lite. Det tar ju ett tag att åka till Vimmerby det är ju ett par mil. Och hemskt tråkig väg, bara skog.

v. 8 onsdag 23 februari
I måndags vaknade jag av att det var någon som knackade på dörren, usch det var så tidigt och kallt att kliva upp ur sängen. Jag är så morgontrött och har alltid varit det. Det var Henke som kom, fick en kram av honom och han kom in till mitt rum. Jag var ju så trött så han la sig hos mig i sängen och han somnade en stund han också. Några timmar senare orkade vi oss upp, jag tog en dusch och klädde på mig. Vi har pratat om att flytta länge nu. Det blir så låga resor till Falköping, och nu hade Henke ringt och lagt bud på en villa i Skara.
De skulle höra av sig i veckan om vi får det eller inte. Det står tomt huset nu och ägarna vill bara få det sålt. Jag har bara sett bilder på hur det ser ut på Internet.

Packade ihop grejerna jag haft med mig upp och checkade ut. Jag hade ju bilen så vi åkte den ned till stället där spelningen skulle vara. Det var bara Micke och Jenny som var vakna. De andra låg och sov, men vaknade en liten stund senare.

Killarna kollade in den nya bilen och jag, Jenny och Hanna satt och pratade. Vi är inte så intresserade av bilar, vad det är för stereo och för högtalare… Var på stan en sväng under dagen och det gjordes klart för spelning senare. De repade lite låtar, som var relativt nya . Vid nio började spelningen, nonstop med ett band från Vadstena tror jag det hette. Det kom mycket folk och kollade, och tidningar och lite så. Jag och Henke skulle köra bilen till Falköping och parkera den i där bussen vanligtvis står parkerad. De har fått ny turnébuss nu. Den är mycket större och mysigare. I stället för vanliga bussäten är det soffa och fåtöljer. Det finns tv och en massa lyxigheter. Den är mycket finare än den andra och den här fungerar, växelådan på den andra var mindre bra…Vi åkte till Falköping vid halvsju. Och det tar ju en stund. Jenny ringde och talade om för oss när de hade tänkt stanna och äta frukost och lite så, vi skulle ju äta tillsammans. När vi äntligen kom fram till Falköping parkerade vi och låste bilen inne i garaget.

Hoppade in i bussen istället och åkte till något hotell utanför Borås. Det var stressigt när vi kom fram. Tre timmar bara, men de hann. Jag hjälpte till med lite annat. Typ gå och hämta kaffe och jag var och hämtade pizza som vi åt innan spelningen så de inte skulle hungra ihjäl uppe på scenen. Det var faktiskt lite folk jag kände på spelningen. Pratade med dem lite, men när det blev pauser gick jag till dem andra. Jag gick och la mig och sov ute i bussen, kan inte förstå varför jag var så trött jämt men det hör kanske till. Idag är vi i Växjö och igår var vi i Eksjö. Det är lov för skolelever och så nu så det är mycket spelningar. Mycket speciella evenemang med ungdomsdans. Och det är ju lite skoj, det fanns inte närjag var tonåring..




Söndag 27 februari
I torsdags var vi i Motala och i fredags Kalmar. Man sitter i bussen jämt, vill man kan man lägga sig på golvet. Bussen är stor, men det blir lätt långtråkigt. Vad finns det att göra?? Man kan inte bara sitta och titta in i väggen. De har ringt om villan i Skara, vi fick den, så vi får flytta in när vi vill. I går var vi i Borgholm och idag är vi på ett köpcentrum på Öland, nu sitter vi i bussen igen och ska åka mot Falköping, så man får komma hem. Jag längtar faktiskt efter att bara få gå ut och gå eller vad man vill göra. Jag ska inte klaga. Det är mitt eget val att följa med… Det är ett par mil man åker…

v.9 söndag 7mars
Vi har varit hemma hela veckan jag och Henke, han tog tåget till Göteborg i fredags för att de ska vara med på någon tv show. Vi har börjat att packa grejer nu faktiskt. Jag packar så gott jag kan… Har planer på att vi ska bo där innan vi får barn. Men vi får se, jag vet inte hur mycket man orkar heller. Jag är i åttonde månaden nu och nu är jag riktigt tjock om magen.

v.14 3-9 april
Det stod bara kartonger i lägenheten i Halmstad. I flyttade 'på riktigt' i torsdags. Bilen packades och vi hade anlitat en flyttfirma. Det är ett så fint hus det här, man har liksom inte sett så mycket av det.. Det har stått kartonger typ överallt.

Ett stort en och enhalv plans hus med veranda på framsidan och baksidan bor vi i. Men det är inte direkt snygg färg, rosa, vi har redan anlitat en målerifirma som kommer ni veckan. Ska måla det mörkgrått. En normal stor trädgård och det är helt perfekt.

Det har varit ganska jobbigt med flytten faktiskt. Men Henke har haft semester denna veckan och halvs nästa. De andra i bandet är utomlands och lite så. Hanna och Micke är i Thailand och de andra i Grekland. I dag är det söndag. Det börjar bli lite vettigt att bo här nu, inte bara kartonger överallt. Börjar vänta på bebisen nu, Elin har ringt till oss varje dag för att fråga. Men det är inte bara hon som väntar utan Henke och jag väntar och längtar. Men jag börjar faktiskt få lite för värkar och sånt så det är väl dags snart. Jag är lite nervös faktiskt. För att inte säga mycket. Jag är jätterädd men det ska nog ordna sig..

v.16 onsdag eftermiddag 19 april
I måndags fick vi åka till BB i Skara. Bandet skulle haft spelning , men Henke hade inte hunnit åka i väg till Lidköping än, och det var ju tur. De hade en reservtrummiss, Mathias, med så han fick spela istället. När de hade presenterat honom och så hade de berättat att Henke inte kunde komma för att vi var på BB. Det känns lite pinsamt men…
På natten sen föddes hon, klockan 01,22, så den 18 april kom hon till världen. Julia ska hon heta, Julia Matilda Louise. Louise efter sin mamma. Henke hade ringt till Oscar när de stod på scenen och berättat. Så hela publiken fick veta att det blev en liten flicka. Det var hemskt skönt att Henke var med, man behövde det stödet från honom. Och det var ju hans barn också.

I dag kom vi hem, stannade en natt. Jenny var här i dag med sin dotter Emelie, och kollade in underverket.
De hade med present till Julia. Bandet hade special beställt en t-shirt med bandets namn på. Och en joggingdress, som hon skulle ha när hon var med på turné. Det ville de att hon skulle vara. Det är en så underbar känsla att få vara mamma faktiskt. Något man har längtat efter. I kväll kommer mamma, Johan och hans familj och Päivi, Anders, Johanna och Elin. Alla ville de se min och Henkes ögonsten. Som vi är så lyckliga och stolta över.

Torsdag 20 april
I kväll är vi i 'on the road', det var meningen att Henke skulle vara hemma och reservtrummissen skulle ta spelningen, men han har blivit sjuk. Henke vill inte lämna mig ensam med Julia så vi ska med. Nu är ju spelningen i Halmstad, så det kan ju vara kul att träffa alla där. Vi ska sova på hotell, det känns lite konstigt faktiskt. Det är ju inte alls så länge sen vi flyttade. Men det är ett fint hotell faktiskt, stadshotellet, det är där de ska spela också. Har ammat Julia precis, hon var vaken en liten stund innan hon somnade om i alla fall. Vi blev hämtade i Skara, utanför vårat hus till och med. Det var snällt tycker jag. Jag satt och sov en stund säger Henke. Jag tror honom för jag är hemskt trött och gråter för ingenting.

Vi kom till Halmstad ganska sent. Checkade in på hotellet, och sedan var vi ute och gick på stan en sväng. Henke drog Julia i barnvagnen och jag gick lite efter och pratade med Jenny. Det var hon och jag som hade mest gemensamt, Hanna var med pojkvännen hon. Jenny har också barn, en flicka som är snart 4 år. Hon brukar vara med ibland, men nu var hon och hälsade på och bodde hos mormor i Klippan när mamma hade spelning. Emelies biologiska pappa träffar aldrig sin dotter, när Jenny hade blivit med barn och då drog pappan. Han ville inte ha någon skrikig unge sa han. Men Jenny klarar sig ändå som ensam mamma. Vi var och fikade lite innan vi gick till hotellet och låste in oss på våra rum. Jag var trött och ledsen, det tog mycket på krafterna med förlossning och allt. Man blev helt utmattad.

Lördag 22 april
I går vaknade vi tidigt, jag och Julia i alla fall. Henke vaknade till en stund men jag sa att han kunde somna om. Var ute och gick en promenad med henne. Man är så stolt när man går fram längs gatorna och drar barnvagnen. Gick och kollade lägenheten vi bott i. Det var redan några som flyttat in, man saknar inte Halmstad så mycket faktiskt, mest vännerna man hade. När jag kom tillbaka till hotellet var de andra vakna. Vi var och åt frukost, de hade öppnat terrassen nu, så vi satt där och hade utsikt över ån och vi såg Najaden, ett gammalt fartyg som ligger här. De började bära in allt som behövdes på scenen inför spelningen. Jag var uppe på rummet med Julia och gjorde henne i ordning. Det tar mycket tid att vara mamma faktiskt. De små liven behöver all ens tid. Jag tog med henne och gick på stan en sväng. Handlade babykläder och lite grejer jag upptäckt att vi behövde. Vid ett träffade jag de andra för vi skulle äta lunch tillsammans, Hanna och Micke var inte med. De hade bestämt sig för att hoppa över lunchen. De trodde att ingen förstod, men det gjorde vi allihopa. Vid nio skulle spelningen börja. Det kom en massa folk. Det var fint väder och det var många som skulle ut då. Halmstads nattliv är underbart. På somrarna brukar det vara fullt på varenda uteservering. Det är ju en sommarstad. På vintern är det inte alls så skoj. Innan spelningen blev de intervjuade av de två Hallands tidningarna. Henke var intressantast nästan. Han hade ju bott här och nu blivit far också…

Jag stod lite i bakgrunden när de började sin spelning. Med Julia i famnen, det var snart dags att gå och amma henne och byta på henne. Åkte hissen upp till rummet vi tre bodde och tog loss skötväskan från vagnen. Och la ut den på sängen. Bytte på henne. Henke kom upp till rummet, det var fotografering för någon ungdomstidning och de ville ha Julia med. De andra skulle ha sina Passoas tröjor, så vi tog på Julia sin. Jag följde med ner när de tog bilderna, någon skvallertidning så klart.… Man börjar vänja sig lite vid att det finns med bilder på Henke i tidningar och nu Julia också… Vid halv tolv stängde jag av tv:n och somnade. Henke kom upp till rummet vid tre tror jag. Men då hade de roddat ner allting, för det skulle bli spelning i Överlida i kvällen efter. I morse sov Julia ända till halv åtta. Det blev att äta lite frukost innan det packades in i bussen och åkte till Överlida. Det var inte så långt dit, så vi behövde inte åka och vara stressade. De skulle spela på ett hotell där, men vi skulle inte bo på det hotellet utan vi skulle sova i bussen.

v. 17 onsdag 26 april
I dag har vi ordnat här hemma, gjort oss hemmastadda här riktigt. Jag kunde inte göra det riktigt när vi flyttade hit, med min stora mage, nu är den ju lite mindre.. ingen liten bebis där inne längre. De nya möblerna kom i går, soffa, fåtöljer, byrå och en bokhylla till vardagsrummet. Så nu hänger det gardiner i fönstrena och det är ordnat.

I morgon får vi besök här hos oss, av bandet. De ska fika här innan vi åker mot Kalmar där spelaningen är i morgon kväll. Spelning på något ställe som heter 'Sandra'. Och på valborgsmässoafton ska vi till Linköping. Jag vill inte vara ensam på Valborg, så man kan lika gärna följa med dem. I går var mamma, min bror och hans familj här och hälsade på en sväng. De ville träffa Julia och se vårt nya hem. De måste nog tycka att det är skönt att jag bor lite närmare. Det tar en timme och inte tre som det gjorde när vi bodde i Halmstad. Nu ska jag ta och gå och packa i ordning lite, kläder till mig och Julia…

Söndag 30 april
I torsdags kom det kändisar hem till oss. Det var lite skoj att se hur våra grannar reagerade när det stod en turnébuss utanför vårt hus. Ingen hade riktigt känt igen Henke. De har i alla fall inte sagt något om det. Vi satt ute på altanen på baksidan och fikade och det ringde på dörren och ett par småtjejer kom och ville ha autografer. I de nyinköpta gröna utemöblerna satt vi och fikade allihopa. Julia låg i vagnen där och sov. Skönt för henne att få sova ute, så hon får lite frisk luft. Efter fikat var det en sak kvar, det var att packa in sig i bussen och åka iväg ut på stora vägen mot Kalmar. En resa på mer än fyra timmar. Men vi stannade i Vetlanda och åt lite på en restaurang där. Julia satt i sin bilstol på bordet medan vi andra åt vår mat, köttbullar, sås och potatis åt jag. Efter att ha ätit och varit på toan åkte vi iväg. Julialåg inne i sovdelen i sin vagnlift och sov. Det var så fruktansvärt låg humor den sista biten. Det ena blev värre än det andra skämtet. Mamma ringde på mobilen så jag pratade med henne en liten stund. Hon verkar så glad, upprymd av lycka.

När vi kom fram var det stressigt. Två timmar till spelningen började. Som tur var hade de gått igenom låtordningen i bussen innan de kom fram. Repade ingenting utan det fick klara sig ändå. När de hade spelning satt jag i ett rum där de hade sina vanliga kläder, där de bytt till scenkläderna. Gav Julia lite att äta och tog på henne en röd träningsoverall med luva på som hon skulle få sova i. Efter pausen gick jag ut till bussen med Julia. Tänkte att vi skulle vara där istället. Bäddade till mig i soffan, det var kanske bäst att jag sov där så Julia inte väckte alla när hon vaknade mitt i natten. Jag kollade på tv en stund innan jag la mig och försökte somna. Det var inte det lättaste folk bankade på rutorna och man hörde skrik utanför. Vilket liv det var. Men jag somnade tillslut. Halv tre kom de andra och la sig. Henke hämtade sin madrass, han hade i sängen, kudde och täcke och la sig på golvet ute hos mig och Julia. Han klarar sig inte utan oss.

Julia vakande vid halvsju, vi var fortfarande i Kalmar men skulle snart åka. Andreas kom någon halvtimme senare och satte sig vid ratten och gjorde sig klar. Jag satte mig framme hos honom och pratade med honom medan vi åkte iväg. Under vägen vaknade de andra efter varandra och kom upp. Flyttade undan min kudde och täcke och la det inne på Henkes säng. När vi väl var framme packade de upp och gjorde i ordning på scenen så de skulle slippa det sen. När allt var klart åkte vi till ett köpcentrum, Tornby vid Linköping. Gick på ikano huset där lite och kollade.

Handlade lite gott som vi skulle ha senare på kvällen eller natten. Jag och Andreas fick gå in och handla. Det skulle ta för lång tid annars, autografskrivning och sånt. När vi kom ut från affären och gick med kassarna mot bussen såg jag att de var ute och skrev autografer. Julia låg på pappas arm när det togs kort. Åkte till folkets hus i Linköping och skulle få mat där innan allting började. De andra tog med sina saker till rummet där vi skulle vara sen, men Henke och jag stannade kvar i bussen. Han bytte blöja på Julia och jag bytte om från mina träningsoverallsbyxor till ett par trikåaktiga och tog på en gul topp. Henke bytte också om, försökte få honom att raka av sig det töntiga skägget han försöker odla, men han gör inte det. Han har det enbart för att reta mig. Satte ihop vagnen och gick in till de andra.

Tog med matkassarna och gick in. Det hade kommit en massa folk som stod i kö för att komma in. I rummet satt de andra och pratade, sminkade i ordning sig och drack läsk. Gardinerna var fördragna för att folk inte skulle kolla in. Folk var som galna.

När de började spela sov Julia. Andreas och jag stod lite diskret bakom och kollade på allt folk som dansade eller stod långt fram och bara diggade och sjöng. Andreas var ute med digitalkamera och tog kort, som skulle ut på hemsidan. Det finns redan kort där på mig, Julia och Henke. Det hade tagits på sjukhuset när julkia var precis nyfödd.

Lyssnade en stund men sedan gick jag och drack lite te som var bryggt till oss. Läste i en tidning jag köpt och jag hade lite tråkigt ska jag erkänna. Henkes mamma ringde till mig och pratade lite. Hon ville veta hur det var med hennes första barnbarn.

Det blev paus och då började vi med chipsen och godiset. Det var ett fruktansvärt liv därute. Vakterna hade fått bära ut en del som var för hemska. Henke gick runt med Julia på armen, för hon var vaken. Han var ute och smög intill scenen och kollade lite på alla människor. Han gav över Julia till mig precis innan han gick ut på scenen och började spela. När spelningen var över och de hade skrivit autografer en bra stund åt vi och myste. Vi satt i det där rummet och proppade in chips och godis. Julia låg och sov hela tiden, jag hade gjort henne i ordning efter att jag gett henne lite att äta. Jennys dotter Emelie låg på golvet, Jenny hade bäddat i ordning till henne där så hon kunde sova.

När Julia vaknade i lördags var det bara hon som var pigg, hennes föräldrar ville gärna sova en stund till… men det fick vi inte utan det var bara att stiga upp med henne. Det packades in i bussen, alla grejer från scenen och sånt och åkte mot Ikea-huset, spelning där När de spelade gick jag med Julia i lite affärer och kollade. Emelie var med mig också. Efter två spelningar och ha skrivit flera hundra autografer packades det ner igen och vi åt innan vi lämnade Linköping och åkte mot Skara. Andreas släppte av oss i Skara, mig, Henke, Jenny, hennes dotter och Patrik. Jennys dotter var med på turnén ganska ofta. Men hon märktes inte av så mycket.

v.18 4 maj torsdag
I måndags var vi på kontroll med Julia. Vi hade tid där på förmiddagen och när vi var klara där bar det av mot Skövde. Det är inte alls så långt mellan Skara och Skövde. Vi skulle hälsa på Henkes familj där. Det var bara Päivi hemma, Elin var på 3 årsgrupp, Johanna i skolan och Anders på jobbet. Päivi hade ledig dag, så vi åkte dit. Fick lite lunch och satt där en stund.. Henke och jag tog med Julia på en promenad och hämtade Elin på treårsgruppen, tänkte överraska henne och vad överraskad hon blev.

Stannade till efter fyra, då var det dags att åka hem. Julia var grinig hela vägen. Vi åt lite lätt middag ute. När Henke tvättade bilen diskade jag och Julia som vägrade sitta på golvet satt på diskbänken i bilstolen och kollade. När disken var klart var det dags för ett bad för den lilla fisken Julia och sedan var det dags att ge henne mat. Henke kom in och la sig framför tv:n efter att ha tagit en snabb dusch. När Julia hade ätit somnade hon och jag gick och la henne i sin vagga precis bredvid min säng.

I tisdags var vi och handlade. Det behövdes fyllas på i kylskåpet. Vi var på mataffären och handlade lite. Senare på kvällen kom Jenny och Emelie och hälsade på en stund. Vi fikade och satt och pratade bara. Det var trevligt att få lite besök. I dag var det dags för turnépappan att åka iväg igen… Han åkte nu på eftermiddagen. Det är alltid lika jobbigt att säga hejdå tycker jag. Man gråter inombords varenda gång. Men man kan inte visa hur jobbigt man faktiskt tycker att det är… Man vill ju att han ska vara hemma.

Söndag 7 maj
Dagarna går verkligen fort när man pysslar med Julia och ordnar med allt annat hemma. I fredags kom min mamma och hälsade på över dagen. Det var skönt att hon kom. Vi träffas nästan aldrig. Och man behöver träffa henne och få prata om allting. Vi fikade, åt mat och hon satte igång att baka bullar till mig. Hon hade med sin jäst och allting man skulle ha i, och sa att hon skulle ordna bullar till mig. Visst det fanns inte tid att baka och så men att mamma skulle göra det åt mig hade jag inte planerat. När jag skjutsat mamma till tåget och vinkat hejdå åkte jag hem och satte mig framför teven och kollade på någon serie.

Henke ringde till mig så det blev att prata istället för att kolla på teven. Han var i Alingsås och var jättearg när han ringde. Det var pinsamt för det funkade inte med spelandet idag… Men det ordnade sig till slut efter mycket… gick och la mig ganska tidigt och sov.

I går var jag inne på stan och kollade på lite nya kläder. Det har blivit tomt i garderoben nästan. Allt har blivit för slitet eller för litet. Har nog gått upp några kilon nu efter graviditeten. Men så är det.. Jag hittade i alla fall ett par byxor, två klänningar, toppar och en kort kjol. Det var kul att få handla lite till sig själv. Annars har det blivit mest till Julia. Och Henke har handlat ganska mycket nytt nu, som han har på spelningarna när han stylar och gör poser framför kameror. Idag kommer Henke hem igen och det ska bli så skönt. Slippa sitta ensam när Julia sover och ha någon att prata med.

v. 20 17 maj onsdag
Den här veckan har känts lite kaotisk. I måndags fyllde jag år, 23 och i övermorgon fyller Henke år.
Han fyller 24. Vi ska fira honom på Finlands båten tänkte vi det blir ju så när det alltid är spelningar.. Det kan ju vara lite mysigt att bli firad på båten också. Han får ju vara tillsammans med sin familj. Vi åker på 24-timmars kryssning till Åbo imorgon. Det ska bli så kul, jag älskar att åka båt.

När jag fyllde år i måndags fick jag blommor och två paket av min lilla familj, örhängen och en kofta med matchande linne, det var ljusgult. Mamma kom hit tillsammans med min bror och hans två barn, han var ledig den dagen men hans hustru arbetade. Henkes familj kom inte hit på min födelsedag utan de var här i går och firade oss båda tvåsamtidigt. I dag har vi packat och gjort i ordning inför avresan i morgon. Ska åka med bussen till Stockholm och sedan lämnas den vid terminalen i Stockholm.

v.20 torsdag 18 maj
I förmiddags var det samling vid busstationen i Skara. Micke och Hannas tåg var försenat så vi fick vänta i 40 minuter på att de skulle komma så vi kunde åka. Oscar skulle vi åka och hämta i Norrtälje. Han och hans flickvän skulle med. Vi började vår resa och stannade på vägen och åt lunch. Det regnade, fullkomligt vräkte ned på vissa ställen. När vi närmade oss Sigtuna kom Henke in och väckte mig, Julia hade vaknat och hon behövde äta och han kunde ju inte amma henne. Jag blev så trött så jag gick in och la mig och somnade en liten stund…

Vi fortsatte en timme och närmade oss då Norrtälje, där Oscar och Maria skulle plockas upp klockan fyra och vi var ju lite försenade som vanligt. Men det berodde ju på att tåget var försenat. När jag hade ammat Julia satte jag henne i bilstolen som var med, och där satt hon och underhölls av Hanna och Micke. Patrik pratade med Robert i telefonen, han saknade bandet lite hade han sagt.. Det var tyst och lite segt de sista milen till Norrtälje, Oscar var inte med. Han som alltid pratade. Oscar och Maria stod och väntade vid en mack i infarten till Norrtälje. De hoppade på och genast började det att pratas och skrattas. Halv sju ungefär anlände vi till Silja terminalen. Det packades ut allting som tvunget skulle med och vi gick in till ett rum där vi skulle vänta. Åkte rulltrappan upp dit, Henke fick ta vagnen för han är starkare än mig… Vi skulle nämligen få gå på båten först av alla. Lite lyxigt så där. I VIP rummet fick vi kaffe och kaka. Man kände sig som en viktig person när man satt där. Vi fick sitta länge och vänta. Passade på att läsa taxfreekatalogen för att se vad som skulle inhandlad. Jack Daniels ville Henke h och sedan någon öl. Jag läste mest godissidorna i stället, alkoholsidorna var inte alls så intressanta för mig som ammar… Under tiden hade båten kommit in och lagt till. Halv åtta la jag ner Julia i vagnen och la på täcket. Det är ju ganska kallt när man går på.

Tjugo i åtta fick vi gå på. Henke och de andra bar på lite scen grejer och jag fick ta barnvagnen. När vi gick på stod det människor och kollade och pekade på oss. Man kände sig hemskt uttittad. Men det är väl något man får leva med när man är tillsammans med en kändis. Någon gång måste Passoas sluta vara så kända så folk jagar dem. Det fanns knappast någon människa när vi klev på båten. Jag tog Henkes väska och Julia och åkte hissen upp till hytten Henke och jag skulle sova i. Den här gången hade vi ingen hytt med dubbelsäng men fönster hade vi ut mot havet. De andra var och byggde upp på scenen nu innan folk började komma till baren. De skulle spela i Panoramabaren på däck nio. Det första man gjorde nästan var att amma Julia och ordna med henne. Sen tog jag på mig lite finare kläder, en lång ljuslila kjol och en gul tröja till den. Jag la Julia i vagnen och packade upp och gjorde i ordning innan jag åkte upp till de andra. jag fick stå en stund och vänta på att någon hiss skulle bli ledig, fick vänta en stund men tillslut kom det en. Knackade på dörren till baren och det tog en stund innan någon öppnade. Andreas kom och öppnade efter en stund. Han hjälpte mig upp med vagnen för trapporna och jag ställde den intill en vägg. Maria satt vid ett bord och såg allmänt uttråkad ut, hon ville festa och sedan gå och äta. Jag satte mig hos henne och pratade lite.

När de repat klart var det ett bord bokat till oss i en restaurang. Vid tolv började spelningen och det var en stund kvar till dess. En och en halvtimme kvar ungefär och vi hade tid att äta och ta det lugnt. Vi var och åt i en av restaurangerna och det kom fram folk som ville ha autografer och ta kort och sånt. När vi ätit och några hade gått till taxfreen var Henke och jag i hytten, Henke gjorde sig i ordning. Han tog på sig ett par ljusgrå byxor och ett vitt linne. Han har inte rött hår längre, det har börjat återgå till hans normala hårfärg nu. Henke, jag och Julia gick upp till panoramabaren och jag hade Julia i bärsele mot bröstet. Det var lite enklare än att ha vagnen med. Det var mycket folk redan, vi satte oss vid ett bord och väntade på de andra. Julia låg i bärselen och sov, hon hörde inte alls mycket från det höga ljudet, hon hade fått bomull i öronen, hade fått hjälp av en sköterska på bvc om hur jag skulle göra när de hade spelningar så Julia inte skulle få hörsel problem. Satt där och ganska snabbt efter skymtade man Patrik i hans vita kläder, han stod och pratade med en tjej, ganska söt blondin, en riktig Patriktjej. En liten stund senare blev det dags för spelning, de ropades upp på scenen. Fick en puss av Henke innan han gick upp på scenen. De spelade i en timme ungefär innan det blev paus och det var hemskt mycket folk där. De sjöng för Henke som nu hade födelsedag. I pausen var vi i en konferance lokal och skålade och gratulerade Henke. De skulle spela igen men då gick jag till hytten och la Julia så hon skulle få lägga sig. Ställde barnvagnsliften på bordet mellan de två sängarna och la ner Julia där i som låg och sov där. Jag är egentligen inte trött men jag borde nog sova i alla fall.

Fredag 19 maj
I morse väckte jag Henke och gav honom present från mig och Julia som han blev jätteglad för. Vi gick upp och gjorde oss i ordning. Vi skulle äta frukost vi, de andra skulle ligga och sova länge sa de. Julia låg i vagnen nästan hela tiden vi åt, hon tyckte väl att det blev lite segt på slutet så hon började snyfta lite. I förmiddags var vi i taxfreen också och handlade allt vi hade bestämt oss för och så klart blev det lite till. Vi var i hytten och började packa ner i väskorna. Det knackade på dörren, det var Micke och Oscar som ville veta när bordet till buffén var bokat. De såg ganska trötta ut, de hade festat hårt efter spelningen, Henke hade inte varit med och festat utan gått och lagt sig hos mig och Julia istället. Som småbarnsfar kan man inte vara ute och festa på det viset som de andra är. Vid halv ett träffades vi ute vid hissarna och skulle göra sällskap till restaurangen. Vi åt och Henke och jag fick gå i skift och hämta mat. Någon av oss var tvungna att kolla Julia. Efter att ha ätit var vi så himla mätta så vi gick och la oss och vilade en stund i hytten så man skulle orka med. Låg på Henkes arm och jag somnade en stund, tills Julia vaknade. Vi var förbi Mariehamn och snart hade vi passerat Ålands hav. De skulle snart börja spela igen, en timme nu i eftermiddags. De spelade och sedan var vi och fikade lite, drack kaffe och åt en macka. Kvart över sju var vi i Stockholm igen. Vi hade inte så bråttom av utan lät de andra resenärerna gå av först. Utanför terminalen stod Andreas med bussen, han hade bytt båt i Mariehamn under natten och nu varit och reparerat bussen idag. Det var något som behövde repareras. Packade in grejerna och nu var det bara att sätta sig och andas ut. Resan hade varit så intensiv så det var bara att kolla på tv en stund innan vi skulle sova. Resan fortsatte mot Lund, spelning på Björka Loge med tv bandet Friends.. Stannade vid något ställe som heter Ödeshög och där sov vi i bussen och Andreas på hotell.

Lördag 20 maj
I morse när jag vaknade var vi redan på väg mot Lund. Hade bara åkt fem sex mil när jag vaknade. Det var en lång resa vi gjorde, över 50 mil. Men efter många långa mil kom vi fram till Björka Loge. Friends var redan där och satt och drack kaffe. Vi drack också kaffe med dem. Det var lite konstigt att träffa människor man sett på tv som man beundrar. Och man fick prata med dem, Nina, Marko, Kim, Stefan, Kristian och Tony. Tog autografer åt Johanna och Elin som tyckte att de var kanonbra. Johanna tyckte att Tony var så snygg…. Och Elin tyckte att de var bra för att Johanna gjorde det. Jag såg mycket av spelningen, nästan hela. I natt åker vi till Lund. Andreas ska sova på hotell där och Jenny, och Emelie som varit med ska ta ett tåg till Jennys familj i Klippan. Det skulle bli födelsedagsfest för Emelie där.

Söndag 21 maj
I går kväll satt vi uppe länge och pratade med Friends efter att det var ned roddat allting och spelningen var över. Man var inte så trött utan gick på överenergin. Bäddade och gjorde i ordning, åkte in mot Lund där Andreas skulle sova på hotell. Skönt att slippa höra motorljudet, och allting.

När jag vaknade satt Henke med Julia i famnen, han hade låtit mig få sova. Ha hade väl dåligt samvete för något antar jag. När alla vaknat åt vi frukost inne på hotellet där Andreas sovit. Innan vi åkte till Åhléns där de skulle spela ett par låtar och sedan signera skivan. Det blev kaos inne på Åhléns, helt otroligt hur mycket folk det faktiskt kom dit. När allt där var klart packades det in och vi åkte hem, hem till Skara. Det var en lång resa hem, Julia var grinig och Hanna och Micke tjafsade. Jag vet inte varför, men som så många andra par var det säkert någon småsak. Och man var trött efter spelningar och man hade varit uppe sent. Det var skönt att komma hem, bara få gå av bussen och få vara hemma. Det var så mycket man ville ordna där. Vi tog in våra saker och sa hejdå till de andra. Vi åt mat ute på verandan, det småregnade lite men det var bara mysigt när man hörde smattrandet mot taket.

v.21 29 maj fredag
Det har varit fint väder hela veckan. Tvättade i måndags och strök den. Det måste man ju tyvärr göra, även om det är hemskt tråkigt. Renbäddade och var duktig. Det är så skönt att få gå och lägga sig i rentvättade lakan. I onsdags var det folk här och ljudisolerade ett rum innanför garaget, där ska Henke få spela på sina trummor. Det tog ett bra tag att ordna, jag var ute i trädgården och planterade blommor i landet och i stora krukor som står på framsidan och på baksidan. I dag ska vi åka till Lidköping, spelning där och sedan är det ledigt i helgen. Det är bra för Johanna ska konfirmeras. Henke är ute med Julia på promenad nu så hon ska få frisk luft innan vi åker med bilen till Lidköping. Sen blir det att åka direkt till Skövde i morgon bitti så finkläderna är med packade. Hela den här veckan har det varit fint väder så vi har varit ute mycket.

2 juni söndag
I lördags morse efter spelningen och ha sovit en stund åkte vi till Skövde. Det blev att duscha och äta lite där innan man åkte till kyrkan. Johanna var jättenervös och stod framför spegeln och gjorde sig i ordning. Hon var nervös för vad folk skulle säga när hennes bror kom, när han är känd. Det sa hon till mig för jag hjälpte henne med frisyren. Hon var nervös för att göra något fel och ramla och slå ut tänder…Allt kunde gå precis fel. Vi åkte till kyrkan Elin åkte med oss för de andra hade åkt lite innan med Johanna. Det var några släktingar som åkte med dem också så det var nästan bäst att få ta med Elin. Vi hade fått ganska bra platser i kyrkan, jag satt vid en kant så jag kunde smita ut fort och lätt om Julia började gråta eller något annat. När klockan var lite över två började det spela och konfirmanderna kom in i procession. Johanna såg ganska avspänd ut nu och kollade på oss så vi kunde ta kort. Julia låg och sov nästan hela tiden, hon vaknade de sista minuterarna och då fick hon mjölk från nappflaskan som vi hade med. Efter blev det mat hemma hos dem och hon fick presenter. Vi hade köpt guldörhängen till henne och de blev hon jätteglad för. Det var många andra som sov över hos Päivi och Anders men vi åkte hem. Och kom tillbaka idag, för då var det nattvard och sånt. Vi har precis kommit hem från Skövde nu och jag ska er

Skriven av: Tove

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren