Publicerat
Kategori: Novell

Tusen vita fåglar

Jorden var täckt av gröna ängar och lummiga skogar. Vilda djur och fåglar gav ifrån sig sång som genljöd skogarna. Ett dånande vattenfall överröstade sången i en glänta där den från hög höjd föll ner i glittrande vatten.

Vid skogsbrynet skymtade ett ensamt djur som misstänksamt undersökte gläntan med blicken, hörseln och luktsinnet. Nervöst och trevande kom den fram ur djungeln. Den var ljusbrun och hade långsmala ben, lång hals och stora öron och ögon. Den hade en smärt kropp som skvallrade om snabbhet och vighet.

Djuret gick med tveksamma steg mot vattnet. Öppna platser skrek livsfara, men törst kan driva även den försiktigaste att ta risker.

Hon kom fram till strandkanten och sänkte sitt huvud mot vattenytan. Hon tvekade plötsligt och såg sig misstänksamt omkring och vädrade efter farliga lukter men lukten från vattnet gav henne åter modet. Hon sänkte huvudet och drack tyst av vattnet.


En grå skugga bevakade henne inifrån lövverket. Plötsligt stelnade hon till och tog några skrämda steg från vattnet och stirrade in i skogen. Alla hennes sinnen skrek åt henne att springa, att fly, men hon flydde inte. hon såg inte upp mot lövverket. Hon såg inte ögonen som stirrade ner mot henne.

Hon tog det ödesdigra beslutet att inte fly. Att istället ignorera sina sinnen. Det var säkert bara hennes livliga fantasi som spelade henne ett spratt. Törsten var inte släckt. Hon vände sig om efter ett tag och gick åter till strandkanten, sänkte huvudet och drack åter av vattnet.


Vattnet... vattnet smakade underbart. Den fuktade hennes torra hals, svalkade hennes kropp, smakade underbart härligt i hennes mun. Hon sög i sig klunk efter klunk som hon svalde med välbehag och för ett ögonblick kopplade hon av allt annat omkring sig för att kunna njuta fullt ut. För ett ögonblick märkte hon inte skuggan som plötsligt i ett vigt språng lösgjorde sig ur lövverkets skuggor.

På ett ögonblick förändrades allt i gläntan. Ett gult djur med svarta ränder och kraftiga, klo-försedda tassar störtade ner över henne. Hon han just ge ifrån sig ett skrik av dödsångest innan besten bet sina långa huggtänder djupt in i köttet i hennes hals. Fågelsången tystnade.

Hon såg hur tusen vita fåglar flög upp runt gläntan. Tusen vita fåglar svävade över trädtopparna mot ljusblå himmel. Det var det sista hon såg. Efter en evighet svartnade det för hennes ögon och vattenfallets brus tonade sakta bort.

Skriven av: jj

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren