Publicerat
Kategori: Novell

Under solen intet nytt - prolog

Prolog

Kiruna, fredagen den 13:e april 2007

Torsdagen den 12:e april 2007 presenterade FNs klimatpanel IPCC, en rapport där det dras slutsatsen att jordens klimatförändringar med 95 procents sannolikhet har orsakats av annat än naturliga variationer. Att det sålunda, officiellt, finns 5 procents sannolikhet att så inte är fallet, fick Kjell Rydell föreståndare (alltså högste chef) vid Institutet för rymdfysik i Kiruna, att sätta det som alltid utsökta morgonkaffet bryggt av hustrun, i vrångstrupen. Som regel började Rydell varje fredag med att gå igenom nyhetsbulletinen utmejlad av Dagens Nyheter. Dagen skulle inledas med arbete hemma i arbetsrummet fram till lunch, för att på eftermiddagen ägnas åt att styra kosan mot kusten och en framemotsedd långweekend. Nu fick planerna ändras radikalt och det på momangen. Första punkt blev att ringa kollegan Stenson vid Institutet för rymdfysiks enhet i Kiruna. Satan! Han hade redan åkt till Avesta och kunde inte nås. Rydell smällde igen locket på sin bärbara Dell och baxade in sig i den smått mörkröda S80n som väntade i garaget.

* * *

Om det inte varit för det förbannade kortet, hade den här soliga vårvinterdagen i april slutat med en dejt i hennes föräldrars stuga i Riksgränsen. Nu blev hon istället indragen i en polisutredning ”av nationellt intresse” som det hette. Var bara att samarbeta, metodiskt och objektivt; svara på frågor, förklara tekniska detaljer, svara på fler frågor, och förklara detaljer igen. Hon var visserligen fri att gå klockan tre redan, men vid det laget var hon lagom upplagd för en romantisk tillvaro i fjällen.
Som för många andra Kirunabor var även Evas helger vigda åt stugan och skoteråkning, skidåkning och friluftsliv i största allmänhet. Att bo i Kiruna hade sannerligen sina nackdelar, men när det kom till mars, april och maj var Gränsen en oas i tillvaron. Just den här fredagen skulle ursprungligen ägnas åt mys pys i stugan med bastu och skitsnack med mamma och hennes nya kille. I går hade dock morsan och hennes egentligen rätt så tråkiga karl fått resa till Svanstein för att nödåtgärda en sprucken vattenledning i hans föräldrahem.
Men den här fredagen skulle inte bli som alla andra fredagar. I och med att morsans med följe fått ändrade planer, hade vissa möjligheter uppdagats. Efter hårt och idogt kvällsarbete på www.hittamys.nu hade Evas ansträngningar gett resultat. Nu skulle det träffas kille, och inte i hennes lite - som hon tyckte det, uttjatade tvåa på Porfyren, utan i morsans och hennes sambos stuga. En stuga som med dess utmärkta läge med utsikt över fjällmassivet är som gjord för att arrangera romantiska tillställningar. Kvällen ska inledas med ugnskokt gös med pressad potatis. Till det Bengan Fritjofssons vintips på Tv4 samma morgon. Säkert skulle en och annan snuskig fantasi komma som krona på verket, men Eva intalade sig att något sådant inte fick inträffa. Det var alldeles för avslöjande hade hennes, i dejtsammanhang, väldigt rutinerade väninna Barbro Balstradius berättat. Fokus ska ligga på konversationen. Ingenting annat. Om det sen blir mys är en annan fråga. Första dejten ska ske med målet att få en ny dejt, hade Barbro med fast hand deklarerat. Så fan heller hade Eva tänkt tyst. Hennes målbild var betydligt mer pragmatiskt inriktad. Men för att öka utsikterna för kvällen var det nog ändå bäst att följa Barbros råd.
Så hade det nog blivit också, det vill säga lite rajtan tajtan i IKEA-soffan, om det inte varit för det här jävla kortet.
Eva jobbar på den relativt nyinrättade sektion inom polisen som handhar behandling av fortkörningsärenden som fångats av landets fartkameror. Tagna foton skickas krypterade elektroniskt till Evas enhet där de kontrollerar kvalitén och eventuellt om identitet går att fastställa, ser till att bilägaren får en bot enligt fastställt reglemente. Det är en snabb process. Bilderna skickas i realtid till Kiruna där de avkodas och loggas. Det som skilde detta kort från de cirka 300 hon synat så här långt sedan nyanställningen i oktober, var dels att den uppmätta hastigheten var noterad till 203 km/h. Aktuell kamera står placerad i höjd med Institutet för Rymdfysik (IRF) på E10:an, ungefär 10 km söder om stan. En beryktad 70 sträcka som föregås av lång och fin raksträcka såväl söderifrån som norrifrån. Det andra som skilde just detta kort från de andra som förevigat likgiltiga stenansikten sittandes i förmestadels långtradare eller pickuper, var att personen på bilden var hög statlig chef, eller om man ska vara riktigt korrekt, föresetåndare. Förståndare för just IRF där han passerat kameran. I vanliga fall hade han förmodligen fortsatt vara chef trots denna intrikata lagöverträdelse. Om han inte hade blivit fångad på bild med huvudet fixerat mot nackstödet och halsen avskuren, vill säga.

Skriven av: Jeeves

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren