Publicerat
Kategori: Novell

Uppdragsgivarna

Mannen hade osett smugit sig in i garaget. Han visste exakt var bilen stod. Bilen som tillhörde Lenas granne och som hon var mycket god vän med. Han hade varit där och rekognoscerat tidigare under veckan. Så han visste vilken som var den närmaste uppgången från garaget under huskroppen. Han var ute i ett alldeles speciellt ärende. Ett ärende som han hade blivit tilldelad av sina uppdragsgivare. Det var av yttersta vikt att det han nu stod i begrepp att göra inte blev avslöjat. Inte för någon. Därför hade han under ett par veckors tid noga granskat när och var det var som mest folktomt i garaget. I en del av garaget visste han att någon jobbade natt och brukade parkera eller åka därifrån mitt på natten. Men i den hörnan som mannens bil stod brukade det alltid vara ödsligt vid den här tiden. Och nu var tiden mogen att skrida till verket. Snart var han framme vid bilen.

Omgående inleder han sitt arbete. Det måste gå snabbt och med vana händer och stor fingerfärdighet lossar han bultar och låskolvar som håller hjulet på plats. Han lossar dem inte helt bara delvis. Meningen är att de ska lossna under resan gång. Bilresan. Han lossar och snurrar dem sista biten, känner på dem trevande och känner sig sedan nöjd. Fullständigt nöjd. Nu kommer de till fullo att fylla sitt skrämmande syfte

Det tar inte lång tid för mannen att bli färdig. Han har fått jobba helt ostört den korta stunden som krävdes. Ingen kommer att få reda på att han varit där och mixtrat med bilen. De kommer att klassa det som skulle komma att hända som en olycka.

Lika omärkligt som han kom ger han sig av. Han lämnar ett öde garage efter sig. Ett garage som ruvar på en dödsbringade hemlighet.

Bilens ägare befinner sig i sin bostad. Han har just slagit på teven och satt sig för att titta på ett avsnitt av ett frågeprogram. Något som han tycker är bra mycket bättre än alla dessa otaliga dokusåpor och lekprogram för vuxna som upptar teverutan allt oftare nu för tiden.

Morgonen efter ska han ut och åka på en lång resa som kommer att ta hela dagen. Hans granne Lena ska också följa med. De ska besöka en trädgårdsmässa som hålls i Göteborg. Både han och Lena har trädgårdar som sitt största intresse. Han ser verkligen fram emot morgondagen. Han tror att hans stora stadsjeep är i perfekt skick. Han tar med sig den tron till sängen och somnar i en lika falsk som trygg förvissning om att allt skulle stå rätt till.

Nästa morgon så vaknar mannen precis planenligt. Han utför sina morgonbestyr och klär sedan på sig. Han tar hissen ner till garaget. Där står redan Lena och väntar på honom. Snart sitter bägge två i bilen och snart pockar även det vackra vädret på deras uppmärksamhet. De förundras över hur vacker en vanlig morgon kan vara. Den är en riktig morgongåva tycker de. Helt ovetande om den ”gåva” som i själva verket väntar dem.

Mannen kör på motorvägen med en vägvinnande hastighet. Han håller en jämn och bekväm rytm. Den stora stadsjeepen är behaglig att köra. Väl ljudisolerad och med fantastisk fjädring och stötdämpning. En bättre bil kunde han aldrig ha valt. Han avverkar ena milen efter den andra. På radion spelar de bra musik. Han är fullständigt avslappnad när han kör. Om vartannat lyssnar han på de populäraste låtarna i etern och diskuterar trädgårdsskötsel med Lena. De är lyckligt omedvetna om vad som håller på att hända. Ibland kastar de blickar åt sidorna och njuter av den vackra naturen som alldeles för snabbt sveper förbi utanför sidorutorna.

Kraftiga bultar vars uppgift är att hålla hjulen på plast håller sakta men säkert på att ge vika. Det är bakhjulet på förarsidan som nästan omärkligt börjat skaka lite grann. Stabiliteten börjar försämras plötsligt och snabbt. Mannen börjar undra vad som är fel med bilen.

Mannen som lossat på hjulet visste vad som var fel. Han hade kontaktpersoner utplacerade utefter vägen och väntade bara på deras rapporter. Rapporter som han sedan skulle skicka vidare till sina uppdragsgivare. Egentligen var det inte mannen i bilen som de ville döda. Det var istället Lena de var ute efter. De visste att hon var Seths gode vän. De var ute efter att tillfoga Seth så mycket skada som möjligt. Att döda hans vänner var ett utmärkt sätt att göra det på tyckte de.

En högre makt ger sig in i händelseutvecklingen. Det är en makt med starka krafter. Den har följt händelserna från kvällen innan och känner alla de inblandade väl. Helst så vill den hålla sig utanför dessa händelser men vill ändå ge Seth en chans att påverka situationen om det skulle behövas. Inom en bråkdels sekund vet också Seth vad som håller på att ske.

I en svag kurva lossnar så hjulet helt. Det far iväg med en hiskelig fart tvärs över vägen till motsatta körbanan. En mötande bilisten ligger på kollisionskurs med hjulet. Om en bråkdels sekund kommer hjulet att braka rakt in i bilens vindruta.

Då ingriper ödet. Ödet får bilisten att av oförklarlig anledning rikta uppmärksamheten åt sidan. Bilisten får syn på en hare som springer bredvid bilen. Bilisten är rädd att djuret tänker springa över vägen och bromsar därför tvärt. I just den sekunden far ett hjul förbi hans bil med en hisnande fart. Bilisten blir alldeles kallsvettig när han förstår att den missade hans bil därför att han så snabbt bromsat in. Han skänker haren en tacksamhetens tanke och tittar efter den men ser den inte längre. Han har väl sprungit sin väg tänker han men det hade aldrig funnits någon hare.

Lena och hennes granne lyckades efter några fasansfulla sekunder, då det slog gnistor om bakaxeln som släpades i backen en bra bit, stanna bilen och parkera vid vägkanten utan att komma det minsta till skada. Det hade tagit en ände med förskräckelse men de bestämmer sig för att glömma detta irriterande missöde så snabbt som möjligt. Visst kommer det att svida i skinnet och plånboken lite när Lenas granne blir tvungen att reparera bilen. Men de bryr sig inte så mycket om det ändå. De är bara glad att de kom undan med livet och hälsan i behåll.

Resten av sitt liv kommer Lenas granne att leva i villfarelsen att det inte var något annat än en ren olycka. Å andra sidan finns det ju heller inga vettiga skäl till att låta honom tro något annat.

Uppdragsgivarna däremot blev lite besviken när de till slut inser att det inte alls gick som de hade planerat men de grämer sig inte så mycket för det. Tvärtom uppskattar de gott motstånd och de hade just fått det av bästa tänkbara sort. Det är ett motstånd som bara inspirerar dem till att försöka prestera än bättre. De vet också att de förr eller senare kommer att vinna ytterligare ett slag. Deras motståndare är visserligen svårslagna men kan inte vara överallt på en gång. Den här gången var de det men kanske inte nästa. Motståndarnas insatser behövdes på många andra platser därför var det omöjligt för dem att jämt vara där de själv var.

En natt någon vecka senare vaknar Lena efter ännu en av sina märkliga drömmar. I drömmen hade det framkommit minst sagt häpnadsväckande saker. Saker som pekade mot att det trots allt inte hade varit en olycka det som hon och hennes granne hade varit med om. Drömmen gjorde istället gällande att det hade varit arrangerat för att se ut som en olycka. Lyckligtvis hade ödet ingripit. En svårförklarlig kraft hade hjälpt hennes granne att hålla kvar bilen på vägen. Samma kraft hade hindrat det framrusande hjulet att träffa en mötande bilist. Vad det nu var för en kraft kände hon stor tacksamhet mot den. Den hade ju hindrat en katastrof. Och hon kände en djup tillfredsställelse att den fått uppdragsgivarna att misslyckas så kapitalt. Hon hoppades innerligt att de en gång för alla förstått att det fanns krafter så mycket starkare än deras egna.
Lena skulle inte säga något till sin granne. Det var lika bra att han fick förbli ovetande. För skulle han verkligen tro henne om hon berättade. Hon trodde inte det. Hon skulle behålla den vetskapen för sig själv. En vetskap som till slut hade stärkt henne.

Skriven av: Ellen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren