Publicerat
Kategori: Novell

Uppståndelse

Hon vaknar till att solen skiner på hennes ansikte, hon känner dess värme. Det var länge sedan hon kände någonting alls. Hon minns den dagen mycket väl och med mycket sorg. Det var den dagen då hennes liv skulle förändras för alltid och ingenting skulle vara detsamma. Nu efter en tid känns det som om det var bara en dröm, som om det inte har hänt men innerst inne så vet hon att allting är sant. Ibland kan hon slå sig i huvudet så att minnena ska ramla ut, men det gör de inte. De är som fastklistrade i hjärnan och vägrar lämna henne. De har blivit som en del av henne, som hon inte kan skaka av. Hon försöker att resa sig men kraften finns inte där. Hon glömde bort för en kort stund sin morgonrutin. Nu när hon har vaknat måste hon komma på en anledning till att gå upp ur sängen. Varje dag var hon tvungen att hitta en orsak till att fortsätta att leva. För att hon ville leva vidare det visste hon, men hur hon skulle fortsätta det hade hon ingen aning.
Vad var det hon skulle göra idag? Ja, just det! Hennes lilla syster skulle komma och hälsa på. Hennes lilla solsken, hon som gjorde det uthärdligt, hon som gjorde att hon orkade stiga upp. Hon viste inte vad hon skulle göra utan sin lilla syster, hon visste inte hur hon skulle gå vidare. Hon skulle antagligen bara ligga utan att röra sig, inte äta eller dricka, inte gråta, inte skratta och inte leva. Hon fick kraft att resa sig och gå till badrummet och tvätta ansiktet, då fick hon denna hemska syn. Den person hon såg i spegeln kände hon inte igen. Vem var hon? Hon har blivit ett spöke. Nej, det är inte möjligt. Hur kunde hon låta detta hända? Hon såg ett välbekant men blek ansikte. Hon har blivit smal i ansiktet; istället för stora, vackra mandelformade ögon så var det bara två hål med linser. Ansiktsfärgen var så blek att för en kort stund trodde hon att hon så en lik. Personen hon en gång i tiden var fanns inte kvar. Den glada, optimistiska, leende kvinna var borta. Gömd någonstans, men hon skulle hitta henne, hon skulle bli sig själv igen. Hon gick in i duschen för att bli ren och fräsch. Lilla systern kommer om en timme. Hon kände det varma vattnet på hennes kropp, så skönt det var. Hon har inte varit medveten om sin omgivning på väldigt länge. Det känns som om hon har varit död och har blivit levande igen, som om allt hon gjorde för första gången. När hon steg ur duschen torkade hon sig med en handduk, den var så mjuk mot hennes hud. Sedan smörjande hon sig med bodylotion och hennes hud kändes så len. Hon kände sig så fräsch, så lätt. Fick hon verkligen känna sig så här efter allt som har hänt. Ja, det fick hon. Det var på tiden! Det var nu som hon insåg att hon måste gå vidare med sitt liv, hon orkade inte mer att må dåligt, att vara olycklig. Nu får det vara nog. Nu får det vara nog med lidande. Hon visste att det inte skulle vara lätt och att det inte skulle hända över en natt men hon var i rätt riktning. Hon skulle börja med att göra frukost till sin lilla syster för att visa henne att allting skulle bli bra igen. Sedan skulle hon höra av sig till sina vänner, hon visste att de har varit oroliga. De hade försökt att hjälpa till men hon visste inte själv hur de skulle göra det. Hon gick in i sovrummet och tog på sig en blommig klänning, gjorde i ordning håret och sminkade sig. Hon såg sig själv i spegeln en sista gång innan lillsystern skulle komma. Det var en stor skillnad. Hon fick en leende på läpparna.
– Trevligt att träffa dig igen. Det var ett tag sen.
Då hördes dörrklockan. Hon sprang iväg till dörren, till en ny början.

Skriven av: Nina Andrijanic

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren