Publicerat
Kategori: Novell

Utan titel [Id:1628]

I det tätnande kvällsmörkret fick dottern och hennes kompis för sig att smyga ut på altanen för att skrämmas. För säkerhets skull lämnade de dörren lite på glänt för att snabbt kunna smita in igen, ifall att det fanns värre spöken än de själva där ute. Nu ändrades planerna, eftersom de vågade att både ta sig runt kåken och in den vanliga vägen. Altandörren blev bortglömd.

Morgonen efter märkte jag att det drog oförklarligt kallt om fötterna. Snart visade det sig att inte bara vinterkylan dragit in! Huset hade invaderats av en ovanligt fräck gagarsort, som lämnade högar av strösselliknande lortar efter sig.

Någon dag senare, då jag uttröttad kom hem från jobbet och fann råttlort på lakanet och i pyjamasen, hettade det till ordentligt i sovrummet. Fridstöraren ogillade även min högt älskade dator. En kväll hade denna självutnämda konditor dekorerat med chokladströssel i datormusens äppelmärke och musmattan liknade mest en tillplattad myrstacksbakelse.

Efter dessa oerhörda skymfer insåg jag att huset inte var stort nog att rymma oss båda. Med sinnet fyllt av de mest utstuderade råttutrotningsmetoder gillrade jag alla tillgängliga fällor och nästa dag hade dyngspridaren bitit i äpplet för sista gången.

Som jag ser det, måste jag i fortsättningen uppdatera mina datasäkerhetssprogram. Det räcker inte med att de kan skydda mig mot systembomber, elaka virus, trojanska hästar och slemma maskar. Det krävs även en förmåga att hålla oförskämda gnagare på behörigt avstånd - och visst vore det lovvärt, om de samtidigt kunde lära tonåringar, att stänga altandörrar efter sig!


© Börje Eriksson 2001

Skriven av: Börje Eriksson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren