Publicerat
Kategori: Novell

Väck mig när jag är död. (Drama)

Väck mig när jag är död. (Drama)

Bilen hördes köra fram till porten och motorn stängdes av. Gunnar var mycket glad och det syntes lång väg. Han kom in till sin fru Birgitta och han hittade henne i vardagsrummet
med en drink i handen. Hon tittade förundrat på honom och sa:
- Varför ser du så glad ut,det brukar du inte göra.
- Jag har gjort mitt livs kap i dag och det är inte konstigt att jag känner mig glad.
Jag har sålt min firma och alla aktierna till en spekulant och jag fick en ansevärd summa.
Birgitta tittade på honom och bestämde sig för att gå upp och krama honom och säga
att hon var glad för hans skull. Men det tog emot hon hade inte gjort detta på hela tio år.
Äktenskapet var bara en fasad för Birgitta hon gjorde sitt och Gunnar han gjorde sitt.
Det var inte ofta de möttes. De var som skepp som möts i natten. Man såg bara en skymt av dem ibland.

- Du får väl göra dig i ordning för vi ska ju till Burells i kväll,de har ju en fest.
- Jaha,sa Gunnar är det nödvändigt?
- Vi sa ju förra gången att vi skulle komma på deras fest,sa Birgitta.

Gunnar han lufsade i väg men hade väl inte någon lust att följa med.
- Men man får väl göra det för husfridens skull,tänkte Gunnar.
De ringde efter en taxi för de förmodade att det skulle bli lite sprit på festen.
- Jag är nog av övertygelsen att ingen på den festen spottar i glaset,sa Birgitta.

De togs enmot av värdparet Arthur och Gerd Espsson. De önskade dem välkomna och
sa till dem att känna sig som hemma.
- Förresten sa Gerd,så har jag en överraskning lite längre fram.
- Vad är det ,sa Birgitta?
- Ja,du får nog ha lite tålamod,men jag försäkrar dig, att du väntar inte i onödan,sa Gerd.

Festen var nu uppe i sju av tio på festlistan. Men den skulle ju upp högre tänkte värdinnan.
Hon sa.
- Kan jag få er uppmärksamhet så är ni snälla.
- Vi har en doktorn Burman hos oss och han är speciallist på hypnos. Dettta är inget hokus pokus
utan det är är riktigt vetenskaplig hypnos. Den går in i vår själ och den talar till oss på ett sätt som
ingen kan tro.
Är det inte så Stefan Burman?
- Jo, jag får hålla med föregående talare. Hypnos är ett medel man tar till för att komma förbi de
slutna portarna hos en människa.
Alla blev väldigt intresserade och undrade om Burman hade något speciellt ämne?

- Ja,jag tänkte att vi skulle gå tillbaka lite i tiden och fråga hur något hade det då.
Men kruxet är ju, kan någon vilja vara en försökskanin här?
Birgitta hade fått ganska så många Margaritas, så hon var inte alls rädd för något nu.
- Jag ställer upp sa Birgitta!
- Det var ju bra,sa Burnman. Det är inget att oroa sig över. Detta är något som du bara upplever som
en liten tupplur.

Birgitta hon lade sig på denna brits de hade tagit fram för detta ändamål.
Festdeltagarna ställde sig runt britsen och skulle beskåde detta på ett mer bekyddande håll.
Burman började så småningom säga detta till,Birgitta.
- Du känner dig väldigt avslappnad. Dina ögon känns tunga och du vill sova lite för du känner
dig trött. Nu är du ännu mer tröttare och vill bara komma in i drömmarnas land. Där du kan plocka
lite trevliga tankar från tanketrädet. Det är som att plocka ett äpple.

Birgitta tyckes nu vara borta från denna verklighet.
- Sover du Birgitta,frågade Burman.?
Birgitta svarade.
- Nej,jag är här i rummet.
- I vilket rum är du,frågade Burman.
- I mitt rum naturligvis,sa Birgitta.
- Var befinner du dig,sa Burnman?
- I mitt rum på Baston Rough 14 i Paris.
- Vad gör du där och varför andas du så häftigt,sa Burman.
- Jag har just dödat min make. Han förtjänade det! Jag tog död på honom med en kniv.
Birgitta hon satte sig lite upp och viftade med armarna och då upptäckte alla att hon hade en
kniv i handen. Den stötte hon i i Gunnars bröst.
Hon skrek som en galning.
- Nu har du fått vad du har förtjänat! Efter alla år av misströstan och hur dålig och värdelös jag är!
Många av publiken trodde detta tillhörde föreställningen om man ska säga så.
Men när de såg allt blod på Gunnars vita skjorta förstod de en sak.
Hon hade dödat sin egen make.

Polisen kom och utredde detta och det skulle bli rättegång för åklagaren tyckte inte detta
var en olyckshändelse.
Denna åklagare hade alltid varit emot Birgitta och Gunnar. De kände honom mycket väl.
Birgitta försökte att förklara att hon kom inte ihåg något under hypnosen.
Rättegången blev som alla andra väldigt tråkiga och ingen kom någon vart med något.
Åklagaren Bengtsson kom då på en bra idé och skulle framföra detta till domaren och nämndemännen.
Han menade om vi kunde stipulera det som hände och kanske komma fram till den här människan
hon pratade om i Frankrike,under hypnos.

Domaren gick med på det och försvarsadvokaten,var Gunnars bror. Så han skulle ta hand om detta nu
efter Burman hade satt Birgitta under hypnos.
Burman gjorde som han brukade göra och snart var Birgitta under hypnos.
Försvarsadvokaten började.
Han ställde sig väldigt nära Birgitta och frågade.
- Var är du för nånstans?
Birgitta sa.
- Jag befinner mig på mitt rum på Bason Rough 14 i Paris.
- Vad gör du där,sa försvarsadvokaten.
- De är ute efter mig eftersom jag har dödat min make.
Nu började Birgitta bli väldigt arg hon gestikulerade med armarna,hon var illröd i ansiktet.
Hon började tala flytande franska och hela tiden blev hon argare och argare.
Plötsligt sågs en kniv glimma till och hon stötte den flera gånger i försvarsadvokatens bröst.
Det blev ett stort tumult och försvarsadvokaten var nu död.

Birgitta blev inte åtalad, för alla trodde att hon var under hypnos och inte visste vad hon gjorde.
Men se det var helt fel. Gunnar hade sålt sina aktier som nu blev Birgittas och de gick upp
till en förmögenhet av hela 214 miljoner kronor.
Åklagaren kunde inget göra, så han lade ner fallet som det så fint heter.

Man påträffar nu Birgitta på Jamaica och hon ligger där och sola sig. Himmelen är blå och allt
är mycket otroligt. Hon säger till den man som ligger där bredvid henne.
- Skulle du inte ha kunnat göra något åtal på mig? Jag har ju i alla fall dödat två av dem som
fanns i vägen för mig och pengarna.
- Tyvärr, sa åklagaren kunde jag inget göra. Jag är nu med dig så du inte slösar upp dina pengar
på något onödigt.
Han lade sig till rätta och log väldigt brett.
- De säger att brott lönar sig inte. Men vad vet jag?

Bo Grapenskog

Skriven av: Bograpen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren