Publicerat
Kategori: Novell

Vad man har vänner till Del 2

VAD MAN HAR VÄNNER TILL

DEL 2

Av Mariette N



Livet fortsätter utan några större störningar för Liselott. Hon går ut ganska ofta men inte tillsammans med Malin utan med sina forna klasskamrater. Vivi ringer vid något tillfälle och kräver att Liselott ska sitta barnvakt så att hon kan gå ut. Men Liselott avvisar henne kallsinnigt. Det irriterar Vivi märkbart. Men Liselott tar ingen hänsyn till det. Vivi kan inte göra speciellt mycket mot Liselott just nu men finner sig mer eller mindre i det. Mest för att hon är tvungen. Men hon har inte gett upp. Hon väntar bara på ett bättre tillfälle.

Periodvis lever Liselott ett ganska intensivt uteliv men hon är noga med att inte missköta sitt jobb. Det vill hon undvika för hon trivs bra där. Hennes arbetskamrater blir rent av en motvikt till mindre sympatiska personer. Hade hon inte haft dem så skulle hon ha fått en allt för mörk människosyn. De flesta är schysta och uppriktiga. Det var sällan som det behövde uppstå osämja. Kanske för att det sällan uppstod missförstånd och oklarheter. För det är väl just sådant som leder osämja.

Liselott har fått en ny hobby. Hon har köpt sig en kamera och börjat fotografera. Hon fotograferar människor och landskap. Och djur också för den delen. Och vissa stadsbilder kunde bli riktigt fina. Ibland skickar hon in sina bilder till olika fototävlingar. Men då hon aldrig vinner något tröttnar hon efter ett tag. Det blev för dyrt med portoavgifterna. Och det kändes meningslöst till slut. Men hon anmäler sig i alla fall till en fotokurs. Det trevligaste blir naturutflykterna. Och att efteråt framkalla bilderna alldeles själv är spännande. Först tar man ut rullen i det röda skenet. Sedan lyser man på en blank bild ett visst antal sekunder. Till sist doppar man ner bilderna i framkallningsvätska och fixervätska. Och man ser motivet framträda på fotopapperet. Sen är det bara att hänga upp bilderna på tork. Bildminnena från den kursen kommer hon att spara resten av livet. Med tiden avtar dock intresset för fotografering. Men hon skulle inte bli förvånad om fotointresset en dag skulle växa sig starkt igen. Att titta på nytagna kort är otvivelaktigt en trevlig sysselsättning.

Livet flyter på i jämn takt för Liselott. Hon har inte haft några sammanstötningar med Vivi på lång tid. Det verkade nästan som om det höll på att stabilisera sig mellan dem. Man kan inte påstå att de umgicks direkt. Däremot hade Liselott blivit lite närmare bekant med Malin. Hon visade sig vara en rätt trevlig person. Det hände att de gick ut på krogen tillsammans. Men Liselott hade börjat tröttna på sin tillvaro. I synnerhet krogtillvaron. Därför började hon tänka ut något annat som hon kunde lägga ner sin tid på. Hon kom till slut på vad hon ville göra.

Det är i början av året och mitt i vintern. Lite kallt och trist men Liselott ser fram emot våren av två orsaker. Dels väntar ju en varmare årstid och så har hon anmält sig till en kvällskurs i data. Hon ska inte gå på kursen ensam. Malin har också anmält sig till samma kurs. Hon var förväntansfull inför uppropet. Så fort hon kom in i den stora, gamla skolbyggnaden kände hon att där skulle hon trivas. Hon hade alltid tyckt om äldre byggnader. Av rejäl sten. Och denna ljusbeiga stenbyggnad var från början av seklet. Första lektionen blir verkligen en överraskning för Liselott. Det är inte bara Malin som dyker upp. Även Vivi kommer till kursen. Och hon har sin lille son som hunnit bli några år med sig. Hon förklarar det med att hon inte lyckats få tag på en barnvakt. Hon tror eller åtminstone hoppas på att hon ska få vara med på kursen i alla fall. Men läraren säger bestämt ifrån. Några barn kan man inte ha i klassrummet. Det skulle störa de andra för mycket. Och det är heller ingen som inbillar sig att pojken skulle hålla sig lugn och tyst hela kvällen. Och därför är det ingen som opponerar mot lärarens beslut. Vivi kan inte göra annat än att gå därifrån. Men innan hon gör det kastar hon en hätsk blick på Liselott. Men överraskningarna är inte slut för Liselott. Redan nästa dag får hon nästa. Vivi hör av sig och förklarar att hon behöver den här datakursen bättre än Liselott. För Liselott har ju redan ett jobb. Vivi har gått arbetslös ett antal år. Så nu tycker hon att Liselott ska ställa upp för henne. För de är ju trots allt vänner. Det är något som inte Liselott instämmer i. Men hon säger det inte högt. Tänker bara tyst. Vivi vill alltså att Liselott ska hoppa av datakursen och istället sitta barnvakt åt Vivi. Så att hon kan gå på kursen istället. Men det är något som Liselott omöjligen kan gå med på. Den här kursen hade hon sett fram emot hela hösten. Hon trivdes visserligen på sitt jobb men ville ändå lära sig något nytt. Hon var trots allt inte beredd att jobba kvar där resten av livet. Och för att få något annat jobb var hon kanske tvungen att även lära sig något nytt. Vivi fick helt enkelt lösa barnvaktfrågan på annat sätt.
På nästa lektion är det bara Malin som dyker upp. De sätter sig tillsammans. De undviker att prata om Vivi. De tycker väl båda två att det är lite pinsamt. När lektionen har pågått en kvart sätter sig någon ner bredvid Liselott. Det är en ljushårig kille med snyggt utseende. Hon tittar lite närmare på honom. Först känner hon inte igen honom. Men efter ett tag inser hon att det är Anders. Det är inte underligt att Liselott inte kände igen honom. Det hade gått minst fem år sedan hon såg honom senast. Han var sig lik egentligen. Men han hade blivit manligare. Liselott hade också förändrats mycket genom åren. Äntligen såg hon nu ut som Anders ville. Som han hade gått och väntat på.
Liselott upptäcker att Anders är riktigt trevlig att prata med. På rasterna tillbringar de all tid tillsammans. Anders förklarar för Liselott att han under en tid ska jobba där och att han samtidigt velat bättra på sina datakunskaper. Sen råkade de tydligen hamna i samma klass. Och det var något som både Anders och Liselott uppskattade. Malin var inte sen att skvallra för Vivi som snabbt tog kontakt med Liselott. Vivi tyckte att Liselott inte borde umgås med Anders. För var man schyst blev man inte ihop med sina väninnors före detta killar. Liselott försökte förklara två saker för Vivi. Det ena var att hon inte betraktade Vivi och sig själv som vänner. Och det andra var att Anders och hon bara var kompisar och inget mer. Än så länge. Men det sistnämnda sa hon inte högt. Liselott fortsätter därför att bekanta sig allt mer med Anders. Malin lämnas mer eller mindre utanför. Men Liselott bryr sig inte. Hon tycker inte att det är kamratligt av Malin att skvallra om allt som hon och Anders säger och gör. Liselott berättar till slut ingenting om sig och Anders för Malin. Det var en missräkning för Vivi. Hon hade hoppats på att få reda på allt som hände. Och det blev till slut inte så mycket.

Det är inte bara Anders som ser bra ut. Liselott tycker att läraren är snygg. Och väldigt trevlig. Hon kanske misstar sig. Men hon tycker nog att han visar henne ganska mycket uppmärksamhet. Hon blir lite smickrad av det men bestämmer sig för att bara koncentrera sig på en kille åt gången. Hon inser att det skulle bli enklast så. Men hon känner sig allt lite nyfiken på Peter som läraren heter. Och det gjorde ju inte saken bättre att han var i hennes egen ålder precis. Men Liselott lägger band på sig. Något annat vore otänkbart just nu.
Liselott och Anders kommer allt närmare varandra. De har varandras förtroende vid det här laget. Allt kunde ha fortsatt på samma förtroendeingivande sätt men efter ett antal veckor berättar Anders för Liselott att han tänker avbryta studierna. Han trivs inte på sitt jobb och vill därför tillbaka till Stockholm. Naturligtvis blir Liselott besviken och ledsen. Alldeles tydligt kommer hon nu att råka ut för samma sak som Vivi och Miriam före henne. Men till skillnad från dem tänker Liselott se till att hon skiljs i samförstånd med Anders. Hon tänker inte låta några bittra känslor ta överhanden. Den sista gången som Anders är på kursen beklagar Liselott att han tänker flytta men lyckönskar honom också. Hennes önskan att det ska gå väl för honom i Stockholm är helt äkta. Av just den anledningen att hon inte låter känslorna ta överhand så vill han träffa Liselott en sista gång innan han reser tillbaka. Liselott går med på det som om det vore den naturligaste saken i världen. Och just i denna stund kändes det också som det enda rätta hon kunde göra. Han hämtar henne i sin bil dagen efter. De åker till den lägenhet som han hyrt i andra hand. De säger inte så mycket när de går in. Istället går de direkt in i sovrummet. De klär sakta av sig kläderna. Snart står de helt nakna inför varandra. Hans kropp är så vacker så det nästan värker i Liselott. Han för henne till sängen. Det blir ingen vild och djurisk sexakt. Nej istället är båda laddade av sensualism och lidelse. Liselott i så hög grad att hon knappt förmår säga något alls. Hon dras helt hjälplöst med av de intensiva sinnesrörelserna. Deras sinnen är vidöppna för varandra. Han tränger djupt in i både hennes kropp och själ. Det är inte bara deras kroppar som förenas. Det gör även deras själar. De berör varandra så starkt att Liselott nära nog försvinner in i det starka känsloruset. Då vet Anders att han uppnått det han föresatt sig. Han har gett Liselott något som ingen annan kan ge. Hans avsikt var att för alltid knyta henne till sig. De kommer inte att bli ett par men han kommer alltid att ha en plats i hennes hjärta och själ. En plats som aldrig kommer att kunna övertas av någon annan.
En lång stund senare tar de farväl av varandra. Andres räcker Liselott nyckeln. Han kan se att hon inte är redo att gå. Att hon behöver vara själv. Han stänger ytterdörren tyst efter sig. Snart sitter han i bilen på väg till Stockholm. Han är försjunken i tankar. Hans tankar är hos Liselott. Liselott själv har dröjt sig kvar i lägenheten i minst en timme. Djupt försjunken i sig själv. Till slut lämnar även hon lägenheten. Hon låser och släpper ner nyckeln i brevinkastet. Hon går tyst därifrån. Hon känner bara att någon starkt vidrört hennes själ. Den förändring som hon nu genomgår kommer att bestå resten av hennes liv. En förändring som hon välkomnar. Eftersom den gjort henne till en riktig kvinna.
Trots att deras möte varit så känsloladdat så är Liselott nästan sig själv efter några dagar. Men hon är märkbart dämpad på nästa datalektion. Några som märker det är Malin men också Peter, hennes lärare. Han ber att få prata med henne efter lektionen. Han förstår hur det är fatt med Liselott. Han hyser varma känslor för Liselott och erbjuder henne sitt stöd. Liselott förmår inte avvisa honom. Det är som om Anders väckt något i henne som behöver näring. Det tar heller inte lång tid förrän hon låter Peter ge henne den näringen. Han förmår inte lyfta upp henne till det extasiska tillstånd som Anders gjort. Men hans tunga gör nog gott på henne. För det är den han använder när han tillfredsställer Liselott.
Malin har anat ugglor i mossen en längre tid. Hon tycker att det verkar misstänkt att Liselott dröjer sig kvar efter lektionerna. Det hade hänt två gånger nu. Hon delar med sig av sina misstankar till Vivi. De bestämmer att de ska skvallra för rektorn. Sagt och gjort. Rektorn tar genast tag i saken. Det skulle skada skolan rykte om någon av lärarna har en sexuell förbindelse med en elev. Peter erkänner utan omsvep. Rektorn känner sig tvingad att sparka Peter från hans tjänst. Och eftersom det inte fanns någon ersättare ställdes kursen in. Och alla i klassen är tvungna att avbryta sina studier. Även Liselott.

Det har nu gått ytterligare ett par månader. Liselott är fast besluten att ändå göra något meningsfullt och bestämmer sig därför att börja plugga på heltid. Hon har skrivit in sig redan. Hon fick fortsätta att studera på Komvux trots det som hänt. Rektorn gav Peter hela skulden. Han tyckte att Peter hade utnyttjat Liselott. Och därför kunde hon inte lastas för det som hänt. Liselott tyckte synd om Peter. Innan han slutade hade hon haft en pratstund med honom. Hon förklarade hur ledsen hon var för det som hänt. Men det blev istället han som uppmuntrade henne. Han sa att han lätt kunde få tag på bättre betalda jobb i Stockholm. Det var därifrån han var och han återvände gärna dit. Och det var stor efterfrågan på folk med hans datakunskaper. Liselott känner sig bättre till mods efter det. Men att hon nu skulle mista den andra på kort tid som betytt något fyllde henne med sorgsenhet. Peter tröstade henne. Han förklarade att även om de aldrig mera skulle träffas så betydde hon ändå mycket för honom. Och att hennes betydelse för honom kanske aldrig skulle försvinna helt. Så starka var hans känslor för henne. Liselott lät sig tröstas av hans ord. Men inte helt. Men det skulle hon lära sig leva med. Hon hade ju just inget annat val.

Liselott avslöjar sina planer för Malin och genast skyndar hon iväg till Vivi och berättar det. Det tar heller inte lång tid förrän Vivi hör av sig till Liselott. Men hon är inte alls lika otrevlig som hon var sist de pratade med varandra. Vivi nämner inte med ett ord något av det som sagts mellan dem några månader tidigare. Hon tycker att de borde bli vänner igen. Liselott är beredd att ge vänskapen en chans. Så kommer det sig att de började umgås igen lite grann. Det är Vivi som är ivrigast att stärka de slitna vänskapsbanden. Hon går så långt att hon föreslår att Liselott ska flytta hem till henne. Hon bor ju i ett stort hus med gott om plats. Och hennes kille är sällan hemma. Han har ett kringresande jobb och är ibland borta flera dagar i sträck. Det skulle bli billigare för alla med detta arrangemang. Även för Liselott som då inte skulle behöva betala lika mycket i hyra som hon nu gjorde för sin lägenhet. Den skulle hon ju säga upp. Så att hon kunde flytta in hos Vivi. Allt verkade perfekt utom för en sak. Liselott var inte det minsta tilltalad av tanken. Och hon var rädd att hon ständigt skulle få sitta barnvakt. Hon skulle antagligen inte kunna bedriva sina studier som hon ville. Dessutom hade Vivi nämnt att hon också väldigt gärna ville börja plugga igen. Liselott kände att hon skulle mer eller mindre vara utlämnad till Vivis godtycke om hon flyttade in hos henne. Det var inte alls svårt att föreställa sig hur det skulle bli. Vivi skulle bara säga. ”Så länge du bor hos mig gör du som jag säger”. Riktigt säker kunde nu inte Liselott vara. Men hon tänkte heller inte ta några risker. Hon skulle bo kvar hos sig själv. Så att hon var fri att göra som hon själv ville.

Återigen glider de båda vännerna isär. Men det bekymrar Liselott ringa. Det är sommar, semester och varmt. Ingen skugga skulle få falla över Liselotts tillvaro nu. Hon skulle njuta av livet. Och ett bra sätt i Liselotts tycke att njuta vore att lifta till Gotland. Och det är precis vad hon och en vän tänker göra. Vännen som heter Katrin gillar äventyr lika mycket som Liselott. Och de skulle se till att få ett spännande äventyr. Som planerat liftar de sålunda till Västervik. Där tar de båten över till Gotland. De liftar sedan vidare till Tofta Camping. Där tillbringar de sedan några sköna dagar. Det finns både badstrand och danskrog. De behöver alltså inte ta bussen in till Visby mer än en gång. De har lika kul på Tofta så varför besvära sig mer än nödvändigt. På dagarna ligger de på stranden och skaffar sig en klädsam solbränna. På kvällarna går de på krogen. Och de får dansa så mycket de vill.
Den sista kvällen de är där träffar Liselott en trevlig kille. De dansar bara med varandra. När de blir tillräckligt varma går de till badstrand och svalkar av sig. Deras kroppar avtecknar sig magiskt vackert i natten. Speciellt Liselotts kropp. Hon har tränat sig till en perfekt smidig kropp. Det undgår inte hennes manliga sällskap. Senare under kvällen kommer de två ifrån varandra. Liselott går ensam ner till stranden. Hon känner sig egendomligt het. Hon är helt ensam. Det är sent och dansen har slutat. Katrin har gått till tältet. Liselott är helt själv. Hon behöver svalka sig. Tar därför av sig sina kläder. När hon står helt naken får hon syn på en figur som närmar sig henne. Det är inte helt mörkt längre så hon ser honom tydligt. För det är en han. Hon känner spänningen växa inom sig. Hon motsätter sig impulsen att snabbt klä på sig. Han kommer närmare och hon ser att han har ett tilldragande yttre. Det är speciellt kroppen som väcker hennes nyfikenhet. Det är en vacker manskropp han har. Det syns fast han är påklädd. Hon börjar känna en svag upphetsning över situationen. Att träffa en helt främmande man mitt i natten på badstranden. Helt naken. Utan en tråd på kroppen. Hon översköljs av lustkänslor. När han är tillräckligt nära ser hon de bekanta dragen i ansiktet. Det är ingen främmande karl. Det är Anders.
-Väntar du på mig, frågar han med en farlig glimt i sina ögon. Han måste ha sett att det var hon som stod där innan hon såg att det var han. I vilket fall som helst verkade han inte förvånad över att se henne.
-Va, stammar hon till svar. Han inväntar inte fler svar.
-Jag campar också här. Har faktiskt sett dig några gånger. Och nu i kväll har jag hållit ögonen på dig hela tiden. Har väntat hela kvällen på det här. Inte bara den här kvällen. Har nog snarare väntat hela tiden. Hela tiden som han pratar har han blicken fäst vid henne. Samtidigt som han klär av sig.
-Lägg dig ner, säger han plötsligt. Hon blir överraskad av den bestämda tonen i hans röst. Men också väldigt upphetsad. Hon gör som han säger. Han går ett varv runt och betraktar henne. Sen sätter han sig på huk en bit bort. Lika naken som hon. Begäret lyser ur ögonen på honom. Han njuter av situationen och drar därför ut på den. Men till slut förflyttar han sig närmare henne. Utan ett ord börjar han smeka henne. Han för runt handen överallt på hennes kropp. Liselotts blod sjuder. Det hettar och pulserar i henne. Han känner hennes lust. Men han tar det lugnt. Han övergår till att börja kyssa henne runt kroppen. När han dröjer sig kvar mellan hennes ben närmar hon sig snabbt det extasiska tillstånd som bara han kan orsaka. Men han för henne inte hela vägen. Strax innan målgång slutar han. Hon tittar på honom med undrande och anklagande ögon. Han tittar tillbaka. Utmanande.
-Det är väl inte bara jag som ska anstränga mig, säger han sedan med ett leende. Liselott är oförmögen att säga något. Hon reser sig och går fram till Anders. Under total tystnad börjar hon smeka och smaka på hans kropp. Hans atletiska kropp. Hon vill skänka denna man all den njutning som hon bara kan. Hon njuter av att skänka Anders njutning. Men hon brinner. Inuti brinner hon med en förtärande låga. Eller glöder. Fast hennes hy känns sval i sommarnatten så glöder hennes inre. Plötsligt avbryter Anders henne. Han tar Liselott i sina starka armar. Han reser sig upp och bär ner henne till vattnet. Han tittar frågande på henne.
-Hur är det fatt, undrar han.
-Jag är så varm. Jag känner mig så het. Nästan som om jag hade feber, svarar Liselott.
-Du känns inte varm. Din hy känns faktiskt sval , svarar Andres.
-Men inuti känner jag mig alldeles het, förklarar Liselott
-Vi får fortsätta i vattnet så blir det nog bättre ska du se, lugnar han henne. Han låter henne inte vänta längre. Han tränger in på ett välgörande sätt i Liselott. Han kommer till henne mjukt och långsamt. Liselotts verklighetsbegrepp börjar blekna bort. Han provar olika ställningar med Liselott för att se vilken hon föredrar. Slutligen älskar han innerligt med henne knästående i det grunda vattnet. Plötsligt slår han armarna om hennes höfter samtidigt som han håller fast händerna bakom hennes rygg. Hon sitter fast som i ett skruvstäd. Hon kan inte röra sig en tum. Hon undrar varför han gör så. Snart nog visar det sig. Han börjar stöta hårdare i henne. Hon försöker komma loss. Utan att lyckas. Han stöter ännu hårdare. Anders är välutrustad så snart blir stötarna smärtsamma för Liselott. Hon protesterar högt. Hon ber Anders sluta. Han lyssnar inte. Fortsätter att stöta. Hårdare och hårdare. Nu skriker Liselott. Lika mycket av ilska som smärta. Men det är ingen som hör. Bara Anders. Och han bryr sig inte. Till sist stöter han så hårt och brutalt i henne att det blir outhärdligt. Hon känner sig maktlös och förvirrad. Hon förstår inte hur Anders bara kan göra så här mot henne. Hon börjar bli förtvivlad. Plötsligt börjar smärtan klinga av. Djupt inne i henne händer något. Det börjar som ett svagt angenämt pirr. Som växer sig starkare. Ett starkt sugande pirr. Sen avlöser de kraftiga sammandragningarna varandra. De vill inte sluta. De gör henne nästan utmattad. Hon lutar sig sakta bakåt. Orkar inte hålla sig upprätt. Till slut vilar hennes kropp helt i Anders starka armar. Han släpper hennes armar och lyfter sedan upp den tillsynes livlösa kroppen. Han begraver sitt ansikte mot hennes hals. Hans stötar har mjuknat. Hans mun närmar sig hennes. Han kysser henne länge. En magisk, livgivande och saliggörande kyss. Hon har försiktigt lagt sina armar om hans hals. Hon besvarar kyssen med djup tillgivenhet och lidelse. Och hennes kropp har äntligen lugnat sig. De starka spänningarna har släppt. Han tillåter sig själv att komma nu. Den intensiva känslan får honom att böja huvudet bakåt. Han trycker försiktigt Liselott huvud mot sitt bröst. Allt är fullkomligt. Fullkomligt fulländat. Han kysser henne igen och sedan bär han henne till lite grundare vatten. Han lägger varsamt ner henne och lägger sig bredvid. Hon ligger helt stilla. Han kommer aldrig att göra om detta. Han vet så väl hur påfrestande det är för henne. Han ligger och håller om henne. Väntar på att hon ska återhämta sig. Men det får ta den tid det tar. Han kan vänta. Hans ömhet växer sig allt starkare. När Liselott är tillräckligt stark går de upp ur vattnet. De klär på sig och tar farväl av varandra. Liselott vet inte när de kommer att träffas nästa gång. Men hon vet att hon kommer att ta emot honom då också.
Hon sitter kvar en stund på stranden och när hon långsamt går tillbaka till tältet har det nästan blivit morgon. Men det reflekterar inte Liselott över. Hon går bara och lägger sig.
Dagen därpå åker Liselott och hennes vän hem.

Hösten kommer och Liselott börjar studera igen. Men på dagtid den här gången. Vivi hade inte lyckats hindra henne den här gången heller. Trots hennes ihärdiga försök att hela tiden lägga krokben för Liselott. Men olyckligtvis har några av Vivis vänner också börjat skolan. De har fått reda på allt som hänt mellan Vivi och Liselott. Fast bara Vivis version. Så de gör sitt yttersta för att göra tillvaron svår för Liselott. De drar sig inte ens för att sprida rena lögner i skolan om Liselott. Liselott är fullt medveten om vad som händer men till sin lättnad märker hon att inte många lyssnar på vad Vivis vänner säger. Till slut tröttnar de på skolan och försvinner därifrån. Allt verkar lugna ner sig. Tillvaron blir rent av angenäm för Liselott. Så bra som hon nu trivs var det länge sedan hon gjorde. Hon har också blivit närmare bekant med en kille på skolan. Han vill att de ska börja träffas utanför skolan. Liselott tycker att han är trevlig och ser inga hinder mot att lära känna honom mer. De bestämmer tid och plats för en träff. De träffas i ett grönområde. Det är Stefan som valt platsen. Det är ännu inte kallt så de behöver inte frysa. Och det är inget folk mer än de själva där. De kommer att få vara ifred. Snart inser Liselott att Stefan inte är den trevlige person som han utgett sig för . Han känner Vivi. Vivi är en av hans bästa vänner. Ja mer än så. De hyser starkare känslor än så för varandra. De kanske kommer att bli ett par. Vivi ska bara göra slut med sin kille först. Stefan ville bara träffa Liselott för att läxa upp henne. Vivi hade minsann berättat vilket as hon var. Och det var man inte ostraffat. Hon var å andra sidan ganska snygg. Kanske snyggare än Vivi till och med. Men hon skulle ha sig en läxa ändå. Men det var nästan synd att slå henne. Det var bättre att våldta henne istället. Till och med Vivi hade tyckt att det var okej. Liselott försöker försvara sig i både ord och handling. Men inget hjälper. Stefan är för stark. Efteråt hånar han henne. Liselott tar omärkligt upp den sten som hon betraktat till och ifrån. Det är ingen stor sten. Den ryms gott och väl i hennes hand. Inom henne rasar ett heligt raseri. Stefan har låtit henne ta på sig sina byxor igen. Hon är helt påklädd men Stefan fortsätter att håna henne. Han ska berätta för Vivi och de andra hur lätt det var att våldta Liselott. Hon hade rent av verkat gilla det. Dom andra skulle älska att få höra det. Då brister det för Liselott. Hon tänker inte tillåta att de andra ska få glädjas åt hennes olycka. Det är orättvist. Hon skulle aldrig kunna tänka sig att skicka någon på Vivi för att göra henne illa. Varken henne eller någon annan. Men hennes känsla för rätt och fel börjar grumlas av det hon blivit utsatt för. Inte bara våldtäkten utan allt som inträffat innan också. Utan minsta tanke på konsekvenserna höjer hon handen som hon har stenen i. Hon har den i vänstra handen. Den hand som hon har mest kraft i. Hon är vänsterhänt. Med våldsam kraft slår hon den i tinningen på Stefan. Han faller genast framstupa. Sedan blir han liggande på sidan. Men Liselott känner sig fortfarande otrygg och slår honom en gång till. Men inte lika hårt. Men det behövdes inte. Det första slaget var så hårt att det var nära nog dödande. Liselott reser sig hastigt upp. Hon håller fortfarande stenen i sin hand. Hon slänger ner den på marken bredvid Stefan. Men ångrar sig snabbt. Hon plockar upp den igen och slänger iväg den så långt hon kan. Långt inne i skogen. Nu kommer de aldrig att hitta den. Hon har börjat tänka klart igen och hon tänker inte åka fast för det här. Inte om hon kan hindra det. Liselott tycker inte att det som hänt enbart är hennes fel. Det var omständigheterna som drivit henne till detta. Hon var ingen dräpare. Hon hade handlat under kraftig sinnesrörelse. För ett ögonblick hade hon tappat all kontroll. Men hon är övertygad om att alla anklagelser kommer att riktas mot henne. Hon tänker skydda sig med alla medel. Om någon frågar tänker hon förneka att hon träffat Stefan denna dag. Ingen kan ju bevisa att hon verkligen träffade honom. Hon är så inställd på att slippa allt som detta kunde föra med sig att en förträngningsprocess hade startat i hennes hjärna. Efter några veckor kommer hon inte att minnas något alls av denna hemska händelse.

Det medelålders paret som är ute och går får syn på den medvetslöse mannen som ligger på marken. De larmar ambulans och polis. Mannen har allvarliga skallskador som uppstått genom trubbigt våld. Antagligen en sten. Läkarna kan snabbt konstatera att mannen aldrig kommer att bli återställd. Hans hjärnskada är för svår för det.
Vivi får reda på vad som hänt hennes vän. Hon tipsar polisen om vem den skyldiga kan vara. Han skulle ju träffa den personen samma dag som han blev nedslagen.
Polisen tar kontakt med Liselott. Hon förnekar att hon träffade Stefan den dagen. Enligt Vivi skulle Liselott och Stefan träffas den dagen. Liselott säger då att hon drog sig ur när hon fick veta att Vivi och Stefan kände varandra. Det berättade han dagen innan. Hon har inte träffat Stefan och kan alltså inte vara den skyldiga. Polisen nöjer sig med Liselotts svar den här gången. Men lovar att komma igen. Det dröjer nästan två veckor innan polisen hör av sig till Liselott igen. Men då har hon hunnit förtränga det som hänt. Hon har inget som helst minne kvar av det som hände. Poliserna kan inget göra och ingen annan heller för den delen. Efter ytterligare några veckor har Liselott förträngt att hon ens har träffat Stefan. Hon har inget minne alls kvar av honom. Som om han aldrig existerat.
Stefan existens är desto påtaligare för Vivi och även Anders. Vivi är förkrossad. Hon förstår inte hur detta kunde hända. Saknaden efter Stefan är stor. Det var ju han som skulle ge hennes liv nytt innehåll. På ett ögonblick hade Liselott raserat allt för Vivi. Ödelagt hennes liv helt enkelt. Vetskapen om det skulle Vivi tvingas leva med resten av livet. Anders är också starkt berörd av det som hänt. För Stefan hade varit Anders vän också. Anders är övertygad om att Liselott har något att göra med överfallet på Stefan. Hon kommer visserligen inte att erkänna det och för det kommer han att hata henne. Han kommer aldrig att förlåta eller glömma. Hans avsky för Liselott är nu lika stor som Vivis. Och det kommer att föra Anders och Vivi närmare varandra.

Livet fortsätter för Liselott som om inget har hänt. Och i hennes sinnevärld har ju inget hänt. Polisen kunde till slut inte göra något alls. Det var helt omöjligt att förhöra någon som drabbats av minnesförlust. Därför fick fallet läggas ner.
Liselott fortsatte skolan. Efter ett par år var hon klar med sin gymnasieutbildning. Hon träffade Vivi och Anders vid några tillfällen. Hon märkte att de båda var fientligt inställda mot henne. Hon förstod aldrig riktigt varför. Hur skulle hon kunna göra det. Anledningen till deras hat mindes hon inte längre. Vivi hade många vänner och stor bekantskapskrets. Därför mötte Liselott ofta denna motvilja mot sin person. Hon tyckte att det var obehagligt. Men snart kommer hon att slippa allt detta. Hon ska börja läsa på Handelshögskolan i Stockholm. Där är det bara Anders som känner henne. Men mellan dem kommer det att vara större avstånd än vad det skulle vara mellan Vivi och hennes alla vänner om hon stannade. Därför var det ett lätt beslut att ta. Snart kommer hon att slippa sina plågoandrar.

l
SLUT

Maila gärna era åsikter

[email protected]

Skriven av: Mariette N

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren