Publicerat
Kategori: Novell

Våra svenska hjältar

Våra svenska hjältar.

*******************
Om man står på gatan kan man se in i hans kök. Om man ställer sig på taket som tillhör huset mittemot ser man även in i vardagsrummet. Det är ganska litet, men ljust. När han flyttade in lät han byta ut alla fönster till stora, nya, moderna. Jag tror han är konstnär. Men jag vet inte vad han målar. Ibland har jag sett honom stå och måla men han stod då vänd mot mig med duken framför sig. Så jag såg aldrig motivet, det ha målade.

Hans cykel står i skjulet inne på hans gård. Jag har sett honom ta ut den därifrån för att sen cykla iväg. Jag vet inte vad han skulle cykla. Men jag tro at det var bort. Vad han skulle göra där bort vet jag inte. Kanske skulle han hämta inspiration till hans målningar.

Varje onsdag ger han sig iväg in till stan. Han tar cykeln till järnvägen. Sen åker han med pendeln in till den stora staden. Han går på konstnärsskola på onsdagar. Han går på den stora, där alla vill gå. Jag tror att han är väldigt duktig på att måla. För det är bara de bästa som får gå där.

Jag såg hans namn i tidningen idag. Det stod att han ska ställa ut sina målningar inne i staden. Hans målningar är så fina att de får ta upp en plats av Stockholm. Jag satt länge och tittade på artikeln om han och hans målningar. Jag visste redan att jag skulle gå. Varför skulle jag inte göra det?

Det är mörkt ute när jag kommer fram till det rätta huset. Men utställningen har just öppnat. Snön har inte kommit än men det ligger i den kalla luften. Jag stiger in genom dörren och en liten klocka plingar till. De som står närmast vänder på sina huvuden men bara lite.

När jag tittat på alla tavlor två gånger vill jag ändå titta på dem två gånger till. De är fina och väldigt bra. Jag tror att alla som varit här inne tycker samma sak. Han har talang, han kommer att bli känd. Men vad de inte vet är att jag upptäckte honom för länge sen. Jag upptäckte honom innan allt det här. Jag visste att han skulle bli känd innan jag sett en enda tavla av honom. Men det vet de inte och inte han heller. Jag kollar på hans tavlor en gång till, sen går jag.



***********************
Hon ser ingenting när hon läser, hon hör ingenting när hon spelar.
Hennes arbetsrum är stort, det största. Bara hon ser den värld hon
Lever i.

I kassan i mataffären sitter hon på helgerna. Som sjuksköterska
Jobbar hon om dagarna. Bland sjukdomar drar hon sig fram.
Hennes chef gillar henne, vilket ger henne några förmåner,
Men inte många. Hon måste fortfarande gå upp tidigt alla dagar
I veckan. Chefen i mataffären gillar henne inte lika mycket.
Så där för hon inga förmåner alls.

En gång om månaden cyklar hon den långa vägen in till stan.
Hon provspelar och försöker bli vän med alla STORA,
BETYDANDE människor. Det går rätt så bra i alla fall. Hon
Blev en gång bjuden till en fest där många BETYDANDE
Människor skulle finnas. Där träffade hon John. John som
Lovade att få med henne i sin nya pjäs. John som sen aldrig
Ringde tillbaka. John som hon aldrig såg igen.

Sen finns det ju den snälla läkaren på plan 3 vars syster
Jobbar med teater. Klas som faktiskt har försökt och
Försökt. Men det har aldrig blivit nått. Varje gång måste
Klas söka upp henne bara för att med medlidande i
Rösten tala om att det inte fungerade, att det inte fanns
Någon roll till henne.

Så hon arbetar vidare som sjuksköterska på vardagarna
Och som kassörska på helgerna. Och ingen upptäcker
Henne. Ingen vill upptäcka henne, fast hon faktiskt är
Ganska bra.
Hon vill inte upptäcka hon heller. Alla de pojkar som
Gillar henne, försvinner efter ett tag. För hon klagar
Rätt mycket. Och hon lever på hoppet att någon
BETYDANDE någon gång ska upptäcka henne.
Hon lever på hoppet, inte i verkligheten.
Men ingen kommer någonsin upptäcka henne.



**************************
Hon gick kockskolan i Göteborg. Hon gick på en kockskola i Frankrike. Hon jobbade i tre år på en restaurang i Frankrike sen i två år på en i Amerika. Hon har undervisat på en kockskola i Storbritannien. Hon fick beröm för allt hon gjorde. Så det fanns bara en sak kvar att göra. Hon skulle starta en egen restaurang. Men hon valde bort Frankrike, Storbritannien, Amerika, Italien… hon valde bort hela världen för Sverige. Grå, kalla, trista Sverige. Hon ville visa att hon kunde lyckas överallt.

Men det kunde hon inte. Sverige var inte hennes land. Hon hade vetat det hela tiden. Just därför hade det varit där hon skulle vara. Hon behövde visa att hon kunde lyckas överallt.

Det gick inte, varken framåt eller bakåt. Hon försökte med allt. Men inget lyckades. Hon lyckades inte. Hennes status försvann, liksom hennes kunskaper tvinnade de bort.

Sen vände allt. Han kom in i hennes liv. Hennes dröm om den egna restaurangen blev verklighet. Men det som var hennes dröm. Det som hon ville uppfylla själv. Det som var hennes dröm har nu blivit hans verklighet. Han tog del av hennes dröm och uppfyllde den. Men det är inte så det ska vara. Det är inte så det ska vara men det är så det hade blivit. Det som var hennes dröm, han tog hennes dröm ifrån henne.

Skriven av: Thea

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren