Publicerat
Kategori: Novell

VÄRK


Tänkte bara skriva några rader om mig själv och hur jag känner mig.
Det här är jag just nu och det känns som om det skulle vara för alltid.
Jag sitter längst ner på botten av ett svart hål och ser hela tiden öppningen ovanför , men kan inte ta mig upp hur mycket jag än försöker. Jag får ångest av att vara här, men jag kan inte behärska mig .
Jag som alltid haft koll på mig själv, allt har gått i 180 och jag har helst gjort fem saker samtidigt. Nu kan jag inte göra en sak utan att ta sats fem gånger. Kan sitta och stirra på dammsugaren, men inte orka dammsuga.
Vet att jag måste stryka men orkar inte. Min kropp säger ifrån. Det värker i varenda liten muskel och led. Värken sitter till och med utanpå skinnet.
Har man aldrig känt så här så kan man inte föreställa sig hur ont det gör.
Det gör ont när jag ska resa mig, det gör ont när jag går och det gör ont när jag sitter. Det gör till och med ont när jag sover. Om jag sover för det gör jag dåligt. Två timmar i stöten på sin höjd. Vaknar av att det gör ont så ont. Imorse vaknade jag klockan fyra och hade en sådan fruktansvärd huvudvärk att jag trodde jag skulle dö.
Det kändes som om någon satt och stack tusen knivar i mitt huvud. Jag började kräkas av värken. Tog mig ut i köket och fick tag i min medicin, men det tog nästan två timmar innan det gav med sig.
Jag vet inte , men det känns som om ingen kan förstå hur det är att leva och känna så här. Jag vill så mycket , men det går inte .
Jag känner mig som världens värsta gnällspik, men jag lever varje dag mitt i detta och kan inte göra något åt det .
Att jag gråter för ingenting kommer av detta och av att jag mår så dåligt psykiskt. Jag är deprimerad och har ångest.
Jag har ibland problem med att gå in i affären för att jag tycker att folk stirrar på mig och jag känner att då börjar jag att gråta igen.
Jag har faktiskt åkt hem några gånger utan att handla.
Men det finns ju dagar då jag känner mig lite bättre. Då jag kravlar mig upp till kanten och tittar upp ur hålet.
Men just nu känns det som om jag alltid kommer att få sitta här.
Det här är fibromyalgi, det som tidigare kallades kärringsjukan.
Tills de kom på att det finns män som också lider av detta.
Då fick sjukdomen ett finare namn.
Catharina

Skriven av: Catharina Eriksson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren