Publicerat
Kategori: Novell

Vila i frid

Just då när han själv kom ur sina tankar och rundade nästa krön. Där stod en flicka dyblöt i bara klänningen. Hans var inte av den typen som inte hade några känslor. Utan han stannade och frågade hur det stod till. Flickan svarade.
- Kan jag få lifta


Vila i frid
En regnig dag kom en motorcykel farande. Vägarna var blöta efter att regnat hade öst ner i timmar.
- Att köra motorcykel nu är väl ingen höjdare, sa Hans
Men hans intresse för motorcyklar var inte bara en passion utan det var själva livet. Även om nu regnet piskade mot hans hjälm så kunde han inte tänka tillbaka på de sköna dagarna. Att sätta sig på hojen en fin sommardag, det kan vara det bästa. Han fick se upp för vattnet som började att lägga sig på vägen.
- Jag borde kanske ha tagit motortrafikleden istället. Men nu är jag här så jag får väl ta det lite lugnt. Vägen är ju inte i det bästa skicket.

Hans han tänkte tillbaka på en episod som hände med en av hans kompisar. De hade varit ute och kört med ett motorcykelgäng och var på väg till en dansplats. En av grabbarna blev av nöden tvingad att stanna och gick in i skogen. När han var färdig kände han sig lite stressad och försökte på alla sätt och vis komma ifatt de andra Men det gick inte så bra. För i en kurva tog centifrugalkraften vid och han slungades ut i skogen. De andra undrade vart han hade tagit vägen och körde tillbaka för att se vad som hade hänt. De hittade honom svårt medtagen och tyvärr klarade han sig inte. Den natten drömde Hans att det var en ängel på en motorcykel som hade tagit honom till de sälla motorcykel lederna uppe i himlen.

Just då när han själv kom ur sina tankar och rundade nästa krön. Där stod en flicka dyblöt i bara klänningen. Hans var inte av den typen som inte hade några känslor. Utan han stannade och frågade hur det stod till. Flickan svarade.
- Kan jag få lifta med dig hem?
Hans sa.
- Naturligtvis, du kan ta min läderjacka så du inte fryser.
Flickan sa vilken väg Hans skulle ta och efter en tio minuter så var de framme vid flickans hus. Hon hoppade käckt av cykeln och sa.
- Tack ska du ha för att du körde mig hem. Det var mycket snällt av dig.
Hans bara ryckte på axlarna och sa lite galant.
- Vad gör man inte för en dam i nöd?

Hans körde därifrån och det tog inte så länge förrän han kände att något fattades. Han började nämligen att frysa.
- Visst sa han, hon lämnade inte tillbaka min läderjacka.
Det blev att vända om och Hans knackade på men ingen öppnade.
- Vad är det rfågan om tänkte Hans
- Hon gick ju in hit bara för fem minuter sedan.
Han bultade hårt nu på dörren. När han just skulle till att bulta ändå hårdare, öppnade sig dörren. En äldre dam öppnade och frågade vad hon kunde hjälpa till med. Hans han sa.
- Jo, jag körde hem er dotter i regnvädret men tyvärr så råkade hon att glömma min läderjacka.
- Läderjacka, sa den äldre damen?
Hans fortsatte.
- Ja, jag lånade henne läderjackan för hon frös så väldigt mycket.
Damen blev lite blek och frågade honom.
- Vad hände det här för någonstans?
- Ja, sa Hans det var inte så långt här ifrån, hon stod vid ett backkrön.

Nu hördes det en duns. Hans blev förskräckt. Rusade in och undrade varför damen hade svimmat När hon hade vaknat upp sa hon, vimmelkantigt.
- Min dotterdotter blev påkörd och dödad där för ungefär 20 år sedan.
Hans pratade med henne och hon sa att hon kunde följa med honom och visa var hennes dotterdotter hade blivit påkörd.

Som Hans hade räknat ut var det på den plats hon stod dyblöt. Han hade tagit upp henne och lånat henne sin läderjacka. Damen undrade om Hans ville titta på hennes gravsten.
- Ja, detta verkar så underligt så det vill jag gärna.
Kyrkogården låg väldigt vackert, inhägnat med stora ekar. De gick värdigt upp för gångarna på kyrkogården.
- Inte har det slutat att regna ännu sa Hans.
- Här är det!
Ropade nästan damen ut till honom. Där var gravstenen med hennes namn inristat. Han läste på gravstenen och det var ungefär tjugo år sedan. När han tittade lite närmare på gravstenen såg han att hans läderjacka hängde över den. Där han hade ett speciellt motorcykelmärke, på sin läderjacka. Fanns nu ett inristat hjärta, med texten. Tack för liften.

Skriven av: Bograpen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren