Publicerat
Kategori: Novell

Villfarelsen

Villfarelsen

Det är ett helt vanligt möte när man sitter i kostym och talar om viktiga saker. Saker som gör skillnad. Det är många män i rummet, men det finns en kvinna med gåtfullt vackra ögon som han iakttar. Så fort hon gör ett inlägg och tittar upp på deltagarna är han där och försöker fånga hennes blick. Hon stirrar rakt igenom honom som om han inte fanns. Han är från huvudkontoret i USA på månadslångt besök i Sverige. En amerikan som fascineras av exotiska skandinaviska kvinnor och hon verkar mer exotisk än så – en svårfångad skandinavisk skönhet. Det kan knappast bli mer åtråvärt för en jänkare med utseendet för sig. Att få jaga är något han längtat efter i hela sitt liv. Att få leva ut sina manliga drifter. Det vanliga är att kvinnor kastar sig i hans famn och bönar och ber om uppmärksamhet. Hans kropp är till för att jaga och tillfredsställa kvinnor, men jaga får han göra alltför sällan. Så det här villebrådet har han längtat efter.

Han stöter på henne i korridoren efter mötet och viskar att han vill träffa henne. Hon avböjer. Det är en del av spelet. Inget att oroa sig för alltså. Om hon hade sagt ja direkt hade det inte varit så spännande. En enda lång väntan kan bidra till frustration men då smakar bytet desto bättre. Så resonerar han, Jeremy Collins.

Och vem går inte i väntans tider när det snart är jul. Från och med advent är som ett enda långt förspel fram till julafton. Men julafton ska han inte fira i Sverige. Det ingår i alla fall inte i hans planer. Enligt planerna åker han hem den 22 december och idag är det fredagen före första advent så förspelet börjar väl egentligen inte förrän på söndag. Det är bra, det ger honom ytterligare ett par dagar innan förförelsestrategin måste vara klar.

Han är 42 år och gift med två barn. Ett tredje kanske till och med är på gång. Livet är bra, men jakten är uppenbarligen slut enligt samhällets normer efter det att man har ingått det äktenskapliga ståndet. Särskilt om man är katolik i USA. Då finns det inget förlåtande med en otrohetsaffär. Å andra sidan har många av hans vänner varit otrogna. Så varför inte? Ja, Jeremy har ju själv varit otrogen ett antal gånger med lättflörtade kvinnor som han raggat upp på flygplatser. Det blev en grej ett tag att se hur svårt eller snarare hur lätt det var att ragga upp vackra kvinnor i gater. Antagligen var det ett tacksamt ställe för en liten affär, eftersom där fanns ett tidshål som måste fyllas med något och varför inte med honom själv. En attraktiv man som erbjuder skuldfri sex. Kan det bli bättre för kvinnor som vill ha lite ömhet, ett minne att ta med sig hem till ett slentrianmässigt förhållande som kanske till och med förbättrar samlivet på hemmaplan? Han har helt enkelt gjort de här kvinnorna en tjänst. Och drygat ut tiden med något njutningsfullt för egen del.

Det gäller att inte ge upp. Kvinnor är som bytesdjur. Det gäller att trötta ut dem tills de inte orkar mer och faller på knä. Det tror Jeremy i alla fall. Eftersom han har varit så framgångsrik i att få kvinnorna dit han vill relativt snabbt, är han inte helt säker. Det är liksom villkoret när man raggar på flygplatser med tanke på att man inte har så mycket tid att bolla med. Men i det här fallet finns oändligt mycket tid. I princip fram till julhelgerna.

*
Så han ger inte upp, Jeremy Collins. Han har nu tillbringat en helg på hotellet i sin ensamhet. Men den är självvald, han vill fila på sin strategi. Tillbaka på kontoret fortsätter han att ge henne blickar. Ja, hon heter visst Emma. I sitt arbete har Jeremy träffar Emmor lite här och där runt om i världen, så hon är kanske inte så speciell som hon verkar.
Han har kartlagt hennes kropp och de vackra händerna som varken pryds av någon förlovnings- eller vigselring. Här i Skandinavien bär kvinnorna tydligen vigselringen också har Jeremy observerat. Hemma är det bara förlovningsringen. Det är som om förlovningen i Skandinavien bara är en prövotid, sedan gifter man sig och då är det kört. I USA är det kört i och med förlovningen, med tanke på att mannen har lagt ut halva sitt sparkapital på ringen. Vilken man vill inte få utdelning av sin investering? Men priset är högt, det gäller att vara säker. För det blir rätt dyrt annars och man vill ju inte heller vara en laughing stock på stan, i alla fall inte Jeremy Collins - den framgångsrika affärsmannen som månar om sitt goda rykte.

Men blickar räcker inte, särskilt inte när man redan har gett sig till känna och frågat kvinnan om hon vill träffas. Det gäller att identifiera den ömma punkten. Bara att vara kvinna är en svaghet i sig, tänker Jeremy, men varje kvinna har sin alldeles egna lystnad. Flörten måste bestå av smicker och att framhäva sig själv som motsatsen– en stor, stark och trygg man som kan tala för sig. Antagligen gömmer sig en aldrig sinande passion i en skandinavisk kvinna som Emma - bara man lyckas öppna locket så drar speldosan igång. Beröring borde fungera som igångsättning, men det måste göras på ett subtilt sätt och gärna under inverkan av alkohol.

*
Andra advent närmar sig. Det är dags för fas två. Jeremy lyckas få med sig hela firman ut på fredagsöl. Det är ett lätt projekt. Svenskar verkar älska att dricka öl har han noterat. Emma följer kanske med. Hon skakade bara på axlarna när han frågade. Han ringer henne om hon inte dyker upp eller så åker han bara hem till henne. Adressen har han redan.

Puben är mörk och bullrig. Det är fullt med folk som häver i sig sina pints. Några spelar dart i ett hörn. Musiken är på hög volym. Något irländskt skräp, tror Jeremy. Hans släkt är från Irland så irländsk musik står honom upp i halsen. För övrigt är han inte särskilt förtjust i musik. Tycker mest att det dunkar och stör hans strukturerade tankar. Det tar för mycket av hans energi och hindrar honom från allt som ska genomföras. Inte ens puben är ett ställe att slappna av. Här ska flörtas och flörtar kräver energi.

De är ett gäng på 10 personer, åtta män och två kvinnor. Emma är inte där. Det irriterar honom. Han hade aldrig föreslagit puben om han visste att hon inte skulle hänga med. Nu finns här ingen uppgift att genomföra. Det är som om själva ordföranden inte dyker upp på mötet så ingen vet vad som är på agendan. Men så kommer hon i alla fall. Står där i dörröppningen och tittar ut över folksamlingen med handen över pannan.

- Här är vi, ropar Jeremy med stark röst.

Emma får syn på sällskapet, men undviker hans blick. Jeremy har sett till att platsen bredvid honom är ledig. Alla jackorna ligger där. Han flyttar undan dem och erbjuder henne platsen. Hon har helt enkelt inget val. Det är oundvikligt. Han beställer in en stor öl till henne utan att fråga. Den dricks upp ovanligt fort. Det är som om luften är magnetisk för han kan inte låta bli att lägga handen i hennes under bordet. Hon tar emot den i ett ovanligt fast grepp. De har fortfarande inte sagt ett ord till varandra. Sedan händer plötsligt något. Emma vänder sig mot Jeremy och säger:

- Är det bara mig du vill ha?

Han känner sig ertappad. Varför ställer hon frågor som han inte vill besvara? Självklart vill han ha flera kvinnor, men just nu är det bara henne som han är intresserad av. Tills han har fått henne alltså. Sedan är det någon annan kvinna. Men det kan han inte säga för då riskerar han att gå miste om sin gåtfulla skönhet. Jeremy ler istället brett och viskar i hennes öra samtidigt som han drar ett pekfinger utefter hennes halskotor:

- Du är speciell och det är bara dig jag vill ha.

Emma ler triumferande och säger utan ett spår av tvekan:

- Vi går hem till mig.

*
Hon klär av sig långsamt och verkar inte generad för att visa sig naken. När han försöker röra vid henne, skjuter hon honom ifrån sig. Sedan sträcker hon ut sin långa kropp i sängen och väntar.

- Nu är det din tur, säger hon.

Han känner sig tafatt. Det är inte så här det brukar gå till. Han brukar ta initiativet från början och behålla det genom hela akten. Det här är i alla fall en signal för honom att göra något, eller rättare sagt Emma har tydligen bestämt att han ska göra sitt inpass nu. Men han ville röra henne mycket tidigare. Nu blir allt så iscensatt. Han kommer av sig och vet inte vad som förväntas av honom. Hon verkar så bestämd på hur hon vill ha det att vad han än gör så blir det antagligen inte riktigt bra. Det är mannen som ska leda i alla situationer, utom i köket och under förlossningar kanske, tänker han. Ok, om hon vill ha det annorlunda så. De känner ju trots allt inte varandra. Hon kanske bara vill testa honom, se vad han går för. Och han är ju man och män blir attraherade av nakna kvinnor. Hon är så vacker med sitt långa blonda hår utslaget på kudden, sina långa ben (som i och för sig inte är så rakade som han skulle vilja) och de små toppiga brösten. Ser nästan ut som en modell. Det blir något att skryta med inför polarna i USA, att han har lägrat en skandinavisk skönhet som ser ut som en modell som dessutom är mycket yngre än honom, säkert minst 10 år.

Han lägger sig bredvid henne och börjar sakta röra vid henne, men då tar hon hans händer och styr dem över sin kropp. Fyller han överhuvudtaget någon funktion här, tänker han. Men snart kopplar han av och känner att det är skönt att inte behöva tänka på att prestera, bara låta saker och ting hända. Hon rör vid honom över hela kroppen som om han är en porslinsdocka, mjukt och varsamt med fingertopparna. Och till slut händer det i stillhet, bara ljudet av deras andhämtning och kroppar som når varandra.

*
Jeremy åker till huvudkontoret igen på måndag. Varför skulle han inte göra det? Det är det som förväntas av honom. Inget oförargligt har hänt. Och ingen vet. Fast troligtvis anar folk eftersom de lämnade puben tillsammans och först av alla dessutom. Han sitter i möte efter möte och diskuterar företagets affärer tillsammans med andra män. Emma syns inte till på hela dagen. Var det bara han som hade en annorlunda upplevelse? Tänk om hon inte tyckte att det var bra? Hon kanske bara fejkade, men hon verkade ju så bestämd på hur hon ville ha det så varför skulle det ha blivit fel? Tankarna mal i Jeremys huvud och han har svårt att koncentrera sig. Blir avbruten av killen som leder mötet, en ung sprätt som plötsligt ber honom redovisa ”lite kort bara” för marknadsutvecklingen av schampo i USA. Han svamlar och inser efter en stund att han pratar om en annan produkt, men förhoppningsvis märker inte mötesdeltagarna det. Jeremy tänker bara på Emma och det stör honom att han bryr sig så mycket om vad hon tycker och tänker om det som hände. Han har aldrig tidigare brytt sig om vad kvinnor tycker om hans prestationer i sängen. Det har varit så självklart att allt han gör luktar framgång. På alla plan. Han vet att han är oemotståndlig och målet har varit kortsiktig njutning för honom själv, inget annat. Kvinnorna fick helt enkelt vara tacksamma för att de var utvalda. Förresten skulle han väl aldrig träffa dem igen och frun hemma i staterna var en enkel match. Det handlade bara om att trycka på rätt knappar och hon gick igång som aldrig förr, stönade underst i missionärsställning. Ville inget annat, hon var nöjd så. Och varför göra saker och ting mer komplicerade än de var. Hon var hans fru och skulle ställa upp närhelst han ville, men villkoret var att det inte skulle vara några ”konstigheter” i sängen. Den kompromissen kunde han ta, för han var ändå en man med behov och vad gör man inte för att få komma till.

Veckan går och Jeremy kan inte sluta tänka på Emma. De ses bara som hastigast i korridoren och då försöker han ta henne åt sidan, men hon låtsas som om hon är upptagen och säger att hon inte ”har tid att prata just nu”. I vanliga fall hade han aldrig varit så påstridig, han har ju fått henne dit han ville och nu borde han vara nöjd. Men hon gnager på honom, vill inte släppa taget om hans tankar. Det hade känts så befriande att vara den som blev förförd och inte tvärtom. Emma måste väl ha känslor för honom? Eller var det hela ett spel från hennes sida? Hade hon bara utnyttjat honom? Det går runt i huvudet på Jeremy och han inser att det är dags att krypa till korset och avslöja sig. Även om det tar emot och egentligen är mot hans natur. Men att ta initiativ är helt och hållet hans natur och att närma sig henne är ju ett slags initiativ intalar han sig själv.

*
Det är luciatåg på kontoret. Smäktande julsånger framförs av blonda svenska ungdomar. Lucia lyser upp i det kalla hemska vintermörkret och är väl en befrielse för många skandinaver som lider av depressioner. Ja vem skulle inte få en depression av det här vintermörkret, men jag skulle nog offra ljuset i Kalifornien mot en kvinna i Sverige, tänker Jeremy.

Det är nu eller aldrig. Hon är en uppenbarelse - lika stark som Lucia måste ha varit för sin omgivning - som kan få honom att finna frid och sluta jaga. Aldrig mer jaga. Emma såg under deras kväll tillsammans den riktiga Jeremy, såg hans behov av ömhet och närhet. Jeremy får en stark känsla av att han vill bort från allt det gamla och börja om på nytt, få en andra chans att visa vad han går för. Han antar att det är så här det känns att vara besatt. Gud vad gör hon med mig? Svetten rinner nerför hans panna. Barnen kan komma och bo hos dem i Sverige under loven. Han och Emma kommer att få egna barn vad det lider, tänker han. Nu är han otålig. Han kan inte vänta en sekund på att få börja sitt nya liv. Det är klart att hon vill ha honom, något annat är otänkbart, intalar han sig själv.

När luciatågets framförande är slut väntar han på henne vid kaffebordet och säger:

- Emma, jag vill bara ha dig. Jag vill att du blir min.

Han är förvånad över att det går så lätt att säga och har aldrig varit så säker på att det är ren och obefläckad sanning och hör sig själv fortsätta:

- Du och jag hör ihop. Jag är säker på att du känner det också.

Jeremys hjärta dunkar oregelbundet som popcorn som micras. Hon glider med blicken över hans kropp och säger självsäkert:

- Jag vet att det är vi två, det har jag vetat sen du kom hit. Du sa ju att du bara ville ha mig på puben innan vi gick hem till mig. Det var allt jag behövde veta för att vara säker, svarar Emma.

Jeremy känner sig osäker på hur han ska fortsätta, precis som när han skulle förföra henne. Det är som om hon hela tiden är steget före. Men det är väl det som är så spännande, så oförutsägbart och kittlande. Skillnaden nu från deras intima stund tillsammans är att han inte får några instruktioner om hur han ska gå vidare. Det finns ingen självklar tolkning av det hon säger. Menar hon att han har gett henne något slags löfte? Han blir inte klok på henne och frågar:

- Säker på mig menar du?

- Ja, men också säker på hur jag skulle gå vidare för att få ha dig för mig själv. Du sa till exempel aldrig att du var gift.

Emmas ögon lyser som hos en katt. Hela hon påminner förresten om en katt; de långa smidiga benen, självständigheten – ja i sängen åtminstone, och listen att alltid ligga ett steg före. Så tänker han och blir plötsligt rädd för fortsättningen. Men det går inte att värja sig, nu har hon honom i sitt grepp. Inte ens det här initiativet får han behålla.

- Så jag kontaktade din fru precis och berättade om oss. Hon verkade upprörd och sa att hon inte trodde på mig, men då bad jag henne ringa till dig och få allt bekräftat. Ja, jag var inte otrevlig på något vis. Men det är väl dags att hon får reda på sanningen, att du bara vill ha mig alltså. Tycker du inte det?

Jeremys slips sitter helt plötsligt så hårt. Han har svårt att andas och nyper sig själv i armen för att väckas från mardrömmen. Men det här är lika mycket verklighet som att kärleken till den där kattliknande kvinnan framför honom är borta. Istället gäller det att rädda sig själv från en galning. Hon kommer klösa mig i bitar, tänker han, innan markattan gräver in naglarna i hans arm och spinner:

- Jag älskar dig också, du och jag hör ihop och det känns bra att din fru känner så också.

- Hur vet du det?

- Hon sa att hon har tröttnat på dina otrohetsaffärer och ändå hade tänkt lämna dig, så jag sa att jag skulle tukta dig.

Hennes ögon glimmar till. Sedan brister hon ut i ett gapskratt, lyfter sin kaffekopp och utropar:

- God jul på dig!

Så det var ett skämt? I vilket fall som helst är Jeremys varma känslor för Emma borta och det är uppenbart att hon inte känner något annat än förakt för honom eller så är hon galen.

Redan nästa dag åker han tillbaka till sin familj i USA. Bort från villfarelsen som han förväxlade med kärlek, bort från mörkret som inte går att förtränga oavsett hur många luciatåg man än utsätts för och bort från kylan som gör en galen av längtan efter värme och ömhet.

Skriven av: Emilie Eliasson Hovmöller

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren