Publicerat
Kategori: Novell

Wiskeyfåtöljen

Bladen hängde livlösa utanför krukkanten. De hade inte vattnats på flera veckor, men trots detta så levde de fortfarande. Men inte länge till.
Ingen skulle vattna dem. De skulle långsamt se livet, som är så kort, segla förbi..

Benny satt i sin fotölj framför TV:n. I TV:n såg han ett gråhårigt, lamt gammal ansikte, som inte så det minste levande ut. Ansiktet ändrade inte ansiktsuttryck. Benny tyckte att mannen var tråkig,
men han kunde inte byta kanal, för TV:n var redan avstängd. Mannen i Bennys TV var Benny själv.

I hans högra hand höll han ett glas med wiskey, och i den andra handen höll han en cigarett som han rullat själv.
Han tittade på glaset. 'Guld.. guld.. godis.. fint.. piss.. fan.. usch!'
Med en snabb rörelse svepte Benny glaset i en enda klunk. Han blundade och kände hur det brände i halsen.
Han lutade sig tillbaka, och allt snurrade. Han tog ett bloss på cigaretten. Vad gott det var. Så gott och skönt. Tryggt kändes det också. Cigaretterna gav honom en oerhört trygg känsla.

Han tänkte tillbaka på, när han i 5-årsåldern någon gång var och firade jul med sina kusiner. När kvinnorna plockade bort maten och fifflade i köket, så brukade männen i släkten alltid gå och röka inne i vardagsrummet. Där brukade Benny och hans kusiner sitta och leka med sina nya julklappar. Kort efter den här julaftonen, så hade Bennys pappa dött i en bilolycka. Han dog tillsammans med sin sekreterare, och det visade sig att han hade varit otrogen. Det hade hans mamma aldrig kunnat förlåta, och det blev aldrig så att de sörjde ordentligt.

Benny suckade. Det var då ett helvete. Han var ju glad för fanken. Han hade det han ville ha. Han hade levt bra. Två fruar hade han hunnit med,
men de hade alla lämnat honom av den ena eller den andra orsaken. Han blev aldrig riktigt klok på dessa kvinnor.
- Älskar du mig, trots att jag är tjock?
- Ja, jag älskar dig trots att du är tjock..
- Så du tycker jag är tjock!?
Benny log av minnet av sådanna här uttryck och missförstånd. Kvinnor.. Vem klarar av dem egentligen? Knappt en enda karl. Hittar man en bar, hittar man alltid något bättre efter det.

Han hällde upp lite wiskey till, och tittade på det trista ansiktet på TV-rutan. Han slickade sig lite om läpparna, och log stort, för att sedan blunda. Äh, han kunde ju inte se sig själv när han blundade heller. Vad var det för roligt? Han tog wiskeyn för att svepa i sig innehållet, men eftersom han blundade så missade han och fläckade ner sin vita älsklingsfåtölj. Fan också. Han snusade på tyget, och slickade lite på det. Aldrig hade det nog funnits en så god fåtölj, såvida det inte funnits en av sill och potatis. Det var länge sedan han åt det dock, för han åt alltid ute. Ute fanns det sällan sill och potatis.

Han tog flaskan med wiskey, och tittade på sitt ansikte i TV-bilden. Han började suga lite på flaskan. Tanken att det såg ut som att han sög på flaskan på ett erotiskt sätt, fick honom att genast sluta. Han skrattade åt sig själv, och vickade på huvudet som i ett ömsesidigt samförstånd med sig själv. Vad kul. Han sög lite till, slutade, skrattade. Sedan tog han en stor klunk.

Han kanske borde ha haft en hund? En hund som heter Fifi?
Han tittade på sin fotpall, och fantiserade att det var en liten pudel som hette Fifi. 'Såså.. Kom hit Fifi! Ge mig mina tofflor, söta lilla Fifi..' lockade han och gjorde rösten liten och ynklig.
Han tittade på pallen, och sedan tittade han på sig själv i TV:n, sedan tittade han på pallen igen, och han kände att han blev arg. 'Vad i HELVETE Fifi!! Inte gå med dina vassa klor på parketten!! Du fattar väl att det blir repor? Vad i helvete Fifi! Gå här ifrån då!! Varför lyssnar du inte, hundfan!?!?'. Han tog tag i pallen och slängde iväg den.

Oturligt nog så träffade den TV-rutan, och med buller och gnistror så gick TV:n sönder.
Benny satte tillbaka sig själv i fåtöljen, och tittade på gnistrorna. Glitter. Var det här himmelen? Han lutade sig tillbaka, och blundade. Värmen slog mot hans kinder. Det var så skönt. Han tog några klunkar från sin wiskeyflaska, och ett bloss på sin cigarett, och kände hur tryggheten omförslöt honom.

Äntligen.

Skriven av: Sonja Abrahamsson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren