Publicerat
Kategori: Novell

Allergin

En journalist drömmer i rubriker, notiser och i bästa fall artiklar.
En notisnovell.





Omöjliga val
– Vad gör vi om ett utrotningshotat djur står och äter på en utrotningshotad växt? Lite så är det, förklarar parlamentsledamoten Alexis Kemp om den komplicerade situationen.

TV-stjärna sjuk?
Den legendariske TV-stjärnan Ken Burke har inställt veckans show och spekulationerna har tagit fart om att Ken Burke är sjuk eller till och med död.
Producenten för programmet, Edward Willie, säger att Ken Burke bara drabbats av en lätt förkylning.
Ken Burke har inte ställt in sin show på fyrtio år sedan starten.

Mystisk sjukdom förbryllar
De senaste veckorna har en ny mystisk sjukdom uppmärksammats lite varstans i världen och forskarna verkar inte veta orsaken. Symtomen är allmän svaghet, huvudvärk, blödningar från underlivet och vissa tecken tyder på att även centrala nervsystemet påverkas och resulterar i oro, nervositet och stress.
Ännu tyder inget på att sjukan smittar men fallen blir ändå fler, uppger Läkartidningen.

Allergi - men mot vad?
Man har nu kommit fram till att den sjukdom som upptäcktes för ett halvår sedan troligen är en form av allergisk reaktion.
Alltmer tyder på att sjukdomen, som fortfarande saknar namn, är en form av allergi. Problemet är att forskarna inte vet vad som orsakar allergin eller vad den allergiske reagerar på. Hitintills har ett hundratal insjuknat och något botemedel finns i nuläget inte.
– Vi kan inte göra mycket, säger professor Clean vid Stanford University, när vi inte vet.

Naturmedel mot epidemien
Köp vårt naturpreparat Krul som i tester visat sig vara det enda medlet mot farsoten. Pengarna tillbaka om det inte fungerar. Innehåller inga konstgjorda kemikalier.

Så skyddar du dig mot sjukan!
I väntan på något botemedel kan man göra mycket för att undvika att drabbas. Man ska undvika kontakt med den motsatta sidan om man…

Bluffmakarna utnyttjar sjuka
I tidningar och på Internet florerar charlataner som via annonser försöker lura sjuka att kasta bort sina pengar på värdelösa preparat utan verkan.
– Vi har noterat hur många i sin desperation vänder sig till ”undergörare” för att bli botade, säger docent Svan men understryker att, något botemedel finns inte.
– Det är sorgligt och skrämmande hur man kan utnyttja sjuka människor på detta sätt, tillägger docent Svan och varnar alla. Det finns inget som hjälper i dagens läge och det finns inga kända åtgärder för att undvika att bli drabbad.

Hälften av jorden drabbad!
Enligt FN:s beräkningar är nu häften av jorden drabbat av sjukdomen. Effekterna är katastrofala för ekonomi, familjer och företag. Även om symptomen inte än så länge är så stora för de drabbade att de inte kan arbeta mer än reducerat, får de stora följder för samhället.

Pandemi
Den mystiska sjukdomen har de senaste veckorna accelererat på ett sådant sätt att läkarna nu pratar om en pandemi. Pandemi, är beteckningen på en epidemi som har global spridning. Även om sjukdomen inte tycks smitta på traditionellt sätt, finns den nu i alla länder på jorden.
Ingen vet hur den uppstått, hur den sprids eller vilka som kan drabbas. Den tycks drabba helt slumpmässigt där ungefär halva familjen blir sjuk och den andra är helt symptomfri.

Första dödsfallet!
Det första dödsfallet i den världsomspännande sjukdomen har nu rapporterats och forskarna fruktar att detta bara är början.
– Om detta fall är unikt eller om alla insjuknande kommer att möta samma öde, vet vi inte, säger dr Stoll, men leder denna sjukdom till döden går vi mot en katastrof.
Många forskare som tidningen varit i kontakt med fruktar nu att det är en dödlig sjukdom vi har att göra med. Det skulle innebära att alltså hälften av världens population snart kan vara döda. Ingen av forskarna som vi pratat med vill dock utrycka sig så drastiskt offentligt.

Forskarna kämpar mot tiden
”Vi har ingenting att gå efter” är beskedet som världens ledande experter på epidemier gav vid gårdagens presskonferens omkring den nya sjukdomen.
Det var nedslående miner bland världens forskare kring sjukdomen och dess lösning. ”Så länge vi inte vet något om sjukdomen, kan vi inte angripa den” hävdade en och det framkom inget som tyder på att man är på väg att lyckas heller.
”Vi står inför den kanske största katastrofen i mänsklighetens historia” hävdade en läkare som menade att vi inte ska förvänta oss några framsteg inom den närmaste tiden.

Sensationell upptäckt skrämmer!
Allting tyder nu på att den allergi som drabbat halva jordens befolkning orsakas av människan själv.
– En humanantagonism. Det är helt enkelt så att den ena delen av mänskligheten är allergisk mot den andra delen, säger professor Clean och fortsätter.
– Vi trodde inte på det först och vi har i det längsta försökt hitta andra förklaringar, men vi kan inte annat än komma fram till slutsatsen att folk inte tål varandra.
– Det öppnar för fasansfulla etiska problem i framtiden, avslutar professor Clean.
Vems är felet?
Ingen kan hjälpa att den är sjuk, eller? Sedan det kommit fram att människor orsakar sjukdomen har de sjuka börjat knorra. De friska å andra sidan vill inte kallas sjukdomsalstrare.
– Vi kan komma att få svåra etiska problem i framtiden, spår parlamentsledamoten Alexis Kemp och får medhåll av professor Clean, en av världens främsta experter på sjukdomen:
– Än så länge kanske frågan inte är så het, men vad händer om fler sjuka dör – eller alla?

Vem är offer?
Om man hittar en orsak till att halva jordens befolkning blir sjuka, vad gör man då? Svaret är enkelt: man försöker eliminera orsaken.
Problemet i det här fallet är att orsaken är den andra halvan av befolkningen. Det finns radikala på båda sidor som vill eliminera den andra sidan.
– Vi friska beskylls, är det vårat fel? frågar Spiro Los i en artikel i New York Times. Och en annan debattör menar att ”vi kallas sjuka medan den andra sidan kallas friska. Men vad är det som säger att det är vi som är sjuka? Den andra sidan är ju orsaken och därmed DET sjuka”
Våldet ökar bland de ”friska”!
En stor ökning av våld har rapporterats bland den grupp som tidigare ansågs friska. Likaså är ökningen av missbruk i olika former allt vanligare inom denna grupp.
Först trodde forskarna att symptomen berodde på att gruppen känner sig anklagade, men nu tyder mycket på att det är rena kliniska tecken bland den friska delen av mänskligheten.

Döda eller dödas
Allt fler dör nu i den uppmärksammade allergin och i FN höjs nu allt fler rop om att den del av befolkningen som orsakar dödsfallen måste ta sitt ansvar.
Noa Kibling menar att vi måste seriöst fråga oss om vi friska kan anses ha rätt att finnas kvar när vi orsakar andras död. ”FN måste våga ta ett beslut som kanske innebär att vi måste offra oss och gå i döden för att inte döda andra”.
Kibling får medhåll från en representant för de sjuka som anser att ”de så kallade friska måste dödas om inte mänskligheten ska gå under”. Medan den stridbare parlamentsledamoten Alexis Kemp säger rent ut att ”de sjuka är de som måste bort, antingen naturligt genom att sjukdomen sköter det hela eller att vi aktivt dödar dem”.
Båda sidor är dock överens om att någon sida måste bort om inte människan som art ska gå under och på fredag ska FN fatta det mest fasansfulla beslutet i mänsklighetens historia. Vem av oss ska ha rätten att få finnas kvar? Peter Lorin
Även de friska blir sjuka
Först trodde forskarna att man hittat fler symptom på den uppmärksammade allergin hos de drabbade, men nu tyder allt på att även den så kallade friska gruppen har blivit sjuk.
Den halva av mänskligheten som har betecknats som friska, visar sig uppvisa symptom på allergisk reaktion mot just den andra halvan och forskarna säger nu på allvar att vi har en helt sjuk värld.
Ingen kan längre beteckna sig som frisk eftersom alla tycks ha drabbats av reaktioner på andra människor. De nya symptomen som hittats bland de som tidigare betecknades som friska är bland annat aggressivitet och bristande empati.
”De nya rönen får direkta konsekvenser för vilka som ska kallas friska och vem som har företräde” säger Kim Caper vid Londons hälsoministerium.
Nu finns medlet som gör att du kan byta sjukdom
Det finns ännu inget bot någon av sjukdomarna, men mycket tyder på att man kan byta sjukdom genom hormonbehandling, rapporterar Läkartidningen.
Tryckfelsnisse
I gårdagens reportage om sjukdomen kom ordet ”allegori” med i texten där det givetvis skulle vara ”allergi”. En observant läsare uppmärksammade skavanken och vi ber om ursäkt.

TV igår
Kaos, förvirring, hat och våld! Gårdagens ”Debatt Nu” tog upp ämnet som upptagit alla nyhetsmedier det senaste året: Sjukdomen.
Det blev en infekterad debatt mellan så kallade friska och sjuka där dödsdomar utdelades mellan kombattanterna. Vi fick bland annat ett prov på den aggressivitet som de senaste dagarna upptäckts hos den så kallade friska delen av befolkningen när en av debattdeltagare slog till en av de sjuka.
De senaste rönen att även den friska delen av befolkningen nu visar sig också vara allergisk mot den andra delen gör att det hela har tagit en annan vändning. FN kan inte längre ta något beslut om att döda den ena delen av befolkningen, ”för vilken del ska den döda?” som en deltagare sa.
Vissa experter hävdade att isolering är enda alternativet till avlivning, något som de flesta ändå ansåg vara lika grymt. Att för evigt helt brutalt dela familjer och syskon från varandra kanske är lika inhumant som döden.
Ingen, vare sig expert eller vanlig debattör, hade någon lösning på frågan som egentligen inte har någon lösning men som ändå måste få en.
Dee Coldor menade att vi helt enkelt får leva med problemet och integrera det som en del av mänskligheten, något som avfärdades av de flesta.
Colder ansåg, att när de två grupperna nu bevisats vara sjuka båda måste vi anamma detta faktum och att det inte bara är ena gruppens fel. Likaså, framhöll Colder, ”är det lika bra att inse att vi behöver varandra lika mycket”.
Kanske har Coldor ändå rätt och på frågan vad vi ska kalla dessa grupper i framtiden som inte tål varandra men samtidigt behöver varandra, svarade Colder: ”jag föreslår man och kvinna”.


htt://boksidan.just.nu

Skriven av: Bill Persson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren