Publicerat
Kategori: Novell

Amir

Amir vaknade av att solen lyste upp hans nya rum genom en öppning i gardinerna. Han reste sig upp och öppnade gardinerna. Framför sig såg han några fina nya radhus. Det var en vacker syn jämfört med vad han brukade se, då hans föräldrar fortfarande bodde ihop på Ramels väg. De smutsiga höghusen med paraboler och hängda nytvättade kläder och mattor i varje balkong.
Han hörde sin mamma sjunga ute i köket samtidigt som hon gjorde i ordning frukost till honom och hans lillasyster Shirin, som höll på och borsta tänderna i toaletten intill. Han mindes hur hans morgon hade varit dagen innan. Skrik och slag var det enda han hörde den morgonen, hans pappa hade blivit full igen.
Idag var den första dagen för både honom och Shirin på Lindängen skolan. Den låg ganska nära deras nya lägenhet. Amir var inte alls nervös för han hade aldrig haft problem med att skaffa kompisar tidigare. Han var bara glad över att han inte bodde i närheten av sin pappa längre och det var det ända han kunde tänka på.
När han kom fram till den röda byggnaden blev han förvånad över hur röd den var och att den bara hade en våning fick den att se lite komisk ut. Han gick in till sin klass och presenterade sig själv och gick sedan och satte sig bredvid en kille som hette Daniel men kallades för Danny. Danny var av den tuffa sorten, det syntes direkt. Han hade på sig en röd NY keps och en stor tjock tröja på sig. Danny kommenterade på nästan varje ord som läraren sade bara för att vara rolig.
På rasten ville Danny att Amir skulle följa med dem bakom buskarna på skolgården där de skulle röka. Amir följde med trots att han inte rökte och försökte hålla sig borta från sådana saker. Shirins nya kompisar visade sig också vara rökare. De kom mot Amir och hans kompisar. Amir blev lite arg för han tyckte inte om att Shirin umgicks med sådana typer, men han sade inget och det gjorde inte hon heller. Amir märkte hur Danny stod och stirrade på Shirin och blev ännu mer arg men sade fortfarande inget.
Dagen tog snabbt slut och när Amir kom hem hade de besök från sin mammas väninna. Shirin serverade te och gick snabbt in till sitt rum och stängde dörren. Amir gick efter henne och öppnade dörren utan bry sig om att knacka.
- Du skrämde mig!, sade hon. Amir brydde sig inte om henne.
- Håll dig borta från Danny!, sade han irriterat.
- Okey, svarade Shirin utan att bry sig om att fråga varför. Men Amir hade hört, från
andra elever i klassen den dagen, hur bråkig och farlig Danny var, ”Man vet aldrig vad han kan göra!”, hade de sagt. Han var skolans ”boss”.
Nästa dag på lunchrasten såg han att Danny var på väg mot Shirin. Hon satt och skrattade med sina kompisar på några bänkar på skolgården. Amir ville inte gå dit meddetsamma utan ville se exakt vad det var som Danny var ute efter. Han kan ju inte bara attackera honom utan anledning. Amir var väldigt överbeskyddande när det gällde hans lillasyster. Ingen fick röra henne, men prata med henne var väl ok.
Han bevakade Dannys varje rörelse. De pratade bara med varandra än så länge fast Amir märkte att Shirin pratade uppkäftigt. Det brukade hon ofta vara och han visste precis hur hon såg ut då.
Plötsligt såg han hur Danny puttade Shirin mot väggen och det knäppte till i hans hjärna. Amir blev nästan galen och sprang emot Danny. Han hoppade på honom och de började slåss. Amir var lite rädd eftersom Danny var väldigt muskulös jämfört med honom, men han hade rört Shirin och reagerade han inte på det så skulle Danny aldrig låta henne vara ifred. Dannys förra flickvän bröt ju ett ben när han skulle ”skoja” med henne.
Amir slog allt vad han kunde men plötsligt fick han en väldigt hård knuff och föll bakåt på marken. Danny drog fram en pistol från fickan och sköt honom i bröstet. Allt gick så snabbt. Amir hörde bara en massa skrik. Hans kropp var bedövad och han frös. Allt runtomkring honom började bli suddigt och sedan blev det bara svart. Det sista han såg var Shirin.

Skriven av: Mais Tahir

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren