Publicerat
Kategori: Novell

Bakom skärmen

Finns det människor som inte är värda att försvara?



– Du vill inte framträda öppet? sa Ken Burke i sin show.
– Nej, jag vågar inte, svarade X med förvrängd röst bakom en skärm där bara siluetten framträdde.
*
Efter reklamavbrottet påannonserade Ken Burke som vanligt sitt uppmärksammade och legendariska program Ken Burke show med sedvanlig dramaturgi som han behärskade till hundra procent.
Ingen kunde som Ken Burke avstämma studiopublikens med sådan fingertoppskänsla som denna veteran. Han använde publiken som sitt eget finstämda instrument för att åstadkomma sin konsert – Ken Burke show och därför var han talkshowernas kung.
Hans shower var alltid oerhört genomarbetade trots att de genomsyrades av en tillsynes spontan känsla, eller med hans egna ord: ”bra improvisation är alltid genomtänkt”.
Men denna kväll skulle värden själv bli överraskad.
Att planera allt innebär inta alltid att allt går som planerat i synnerhet inte om andra har andra planer.
Ken Burkes shower hade genom åren besökts av allahanda kufiska och kontroversiella personer med alla upptänkliga åsikter och värderingar. Ken Burke själv räddes inget ämne och ju mer omstritt ämnet var desto större chans att det kom med i Ken Burke show.
Men Ken Burke behövde egentligen inte det sensationella, han hade letat sig in i tittarnas hjärtan som en fadersfigur, någon att lita på i en tid då sådana saknades framför skärmen.
Han kände tittarna bättre än de kände sig själva och tittarna kände kanske Ken Burke bättre än sina närmaste. Men kände de verkligen Ken Burke?
Det var en märklig show denna kväll, även för den blaserade publiken som vant sig vid skrällar i hans program.
Redan från början uppdagades att denna intervju som Ken Burke tänkte göra inte skulle följa vanliga rutiner. Intervjuoffret framträdde inte öppet utan doldes bakom en skärm med förvrängd röst.
Till en början verkade publiken missnöjd med arrangemanget då man ville se vem han manglade men alltefter steg spänningen om vem det var.
– Varför vill du inte framträda öppet? frågade Ken.
*
Köp det senaste numret av Skvaller där du kan läsa om det senaste om våra kändisar! Allt det där du skulle vilja veta om våra mest omskrivna personer men som du inte visste. Våga läs!
Programinformation:
I serien Bakom scenen möter du en av vår tids mest berömda artister som avslöjar sina mest bevarade hemligheter. Vi får se vad som händer när lamporna slocknat och ridån gått ner! Du får se dem göra bort sig om hur snett scener kan gå!
*
– Jag tillhör en förföljd minoritet, svarade X på andra sidan skärmen som inte ens kunde identifieras som man eller kvinna.
– Jag kan avslöja för er att inte ens jag vet vem som döljer sig där bakom, sa Ken på sitt eget dramatiska sätt. Jag lovar!
*
Alla kända människor väljer bara det bästa, de väljer Soft. Hudkrämen som gör även dig till en kändis.
Programinformation:
Stjärnorna, är programmet som låter oss följa en stjärna under en hel dag. Missa inte denna vecka där du får följa en av de största popartisterna!
*
– Tillhör du en förtryckt etnisk grupp…
– Nej.
Det märktes att Ken Burke inte riktigt kände sig komfortabel med upplägget.
– Men du har alltså utsatts för någon form av förtryck?
– Ja.
– Det här börjar likna tjugofrågor, log Ken Burke ut mot publiken för att kamouflera sin osäkerhet.
Den här formen var inte Ken Burke van vid. Han ville ha kontrollen över programmet och X var tydligen inte alltför munvig och den robotliknande rösten oroade till och med Ken.
– På vilket sätt anser du dig förtryckt? frågade Ken.
– Jag är förföljd.
– Av vem?
– Av praktiskt taget alla.
– Men kan du inte vända dig till polisen?
– Nej, jag tillhör dem som lagen inte omfattar.
Nu började Ken och publiken bli nyfikna och det var knäpptyst i studion.
– Alla omfattas väl under lagen? skrattade Ken.
– På papperet ja, men inte i verkligheten och det är där vi lever.
– Hur menar du?
– Jag får hånas, utsättas för lögner och påhopp, jag antas stå ut med telefonterror.
– Men ingen människa ska väl behöva stå ut med detta enligt lagen?
– Jo, vi får göra det och vi förväntas göra det enligt alla.
– Konstig minoritet? frågade sig Ken sarkastiskt och tittade pillemariskt utöver publiken. Nu måste du säga vilken minoritet du tillhör?
– Samma som du.
– Nu fattar jag inte riktigt? sa Ken och såg faktiskt äkta fundersam ut. Jag har aldrig trott att jag tillhört en speciell minoritet utan nästan varit onormalt normal.
Tillfälligt uppstod en lättsam stämning i studion innan Ken avannonserade för ett reklamavbrott som han för en gångs skull såg ut att se fram emot.
*
Köp det senaste numret av Skvaller! Allt om våra största artister och berömdheter, hur är det att vara en kändis? och mycket mer!
Programinformation:
Uppgång och fall, handlar om personer som varit uppe på stjärnhimlen men av olika orsaker fallit i glömska. Vad hände sedan?
Efterapa, är programmet som imiterar, parodierar och häcklar kända personer inom media och makt. Makalöst elakt men roligt!
*
– Välkomna tillbaka! sa Ken Burke. Var någonstans var vi nu…
– Vi är här, sa X och visade till publiken förtjusning för första gången en humoristisk ton.
Ken skrattade lättsamt med och verkade uppriktigt inte ha kontroll över sin annars så välregisserade show. Han bläddrade nervöst bland sitt körschema och tittade lite förskräckt ömsom på siluetten på skärmen ömsom på publiken innan han tog sig samman:
– Vi har tagit del av ditt tragiska liv, men ska vi tycka synd om dig?
– Nej, det får man inte göra.
– Får man inte?
– Nej.
– Varför då?
– Jag är hatad.
– Varför då?
– För att jag är älskad.
Ken Burke gjorde en uppgiven min mot publiken för att markera att han var lika frågande och nyfiken på vem som dolde sig bakom skärmen.
– Du måste säga nu vem du är, sa Ken leende.
– Nej.
– Det är tjugofrågor! utbrast Ken, säkert den dyraste versionen.
Ken Burke försökte skoja bort situationen då han inte kom någonvart.
– Men vilken förtryckt minoritet saknar rättigheter? frågade Ken både publiken och X.
– Den du själv tillhör, svarade X entonigt.
– Jag har inte märkt att jag saknar rättigheter? undrade Ken.
– Nej, för du spelar med och har accepterat de vidriga spelreglerna.
– Nu förstår jag inte alls. Vilken minoritet är det vi pratar om, du måste tala ut nu.
– Jag är en kändis.
Alla blev helt mållösa, till och med Ken Burke som annars brukar finna sig snabbt tappade målföret för ett ögonblick. Drev redaktionen bakom programmet med honom?
– OK, så vi kändisar är alltså förtryckta? Är det rätt uppfattat?
– Ja, vi kan inte klaga för vi förväntas tåla allt det som andra aldrig skulle tolerera.
– Men måste vi inte tåla lite mer då har det här yrket?
– Varför då? Varför är det legitimt att trampa eller sparka på en människa bara för att den är känd? Är vi inte av kött och blod, har vi inga känslor?
– Men vi har ju valt det här?
– Alla har inte ens haft ett val. Kungen till exempel, vad har han haft för val…
– Han kan hoppa av, avbröt Ken.
– Och bli ännu mera påhoppad och ännu mera känd, fyllde X i.
X blev nu plötsligt väldigt talför och alla ville nu veta vem som doldes bakom skärmen.
– Du menar att vi imiteras i olika samanhang är ett påhopp? undrade Ken.
– Ja, gäller det vanligt folk, kallas det att härmas och är något fult. Samma regler gäller inte för oss.
– Fast jag kan ändå tycka att vi får tåla lite mer.
– Varför ska vi tåla mer bara för att vi är kända? Varför är det legitimt att rita en karikatyr och driva med en medmänniskas stora näsa eller förlöjliga en medmänniskas röst eller blottlägga dennes privatliv och hitta på lögner? Antingen är detta fel och måste vara fel vem det än drabbar eller är det ok att utsätta alla för det.
– Är du inte lite pjåskig nu? försökte Ken för att få publiken med sig.
– Det är precis det jag menar. Vi kan inte klaga, vi ska bara ta emot skit som ingen annan skulle göra. De sätter oss på en piedestal som de älskar att slå undan.
– Men folk har väl rätt att sparka uppåt, om vi säger så?
– Så du menar att vi är på en högre nivå än andra, rent mänskligt?
Ken kom helt av sig och visste inte hur han skulle göra. Ingen hade nog tänkt de här tankarna innan, varken Ken eller publiken och en viss eftertänksamhet spred sig i studion.
*
Paparazzi, är tidningen för dig som vill se bilder på dina idoler som du aldrig sett dem innan och som de inte vill att du ska se dem!
*
– Nu måste du avslöja vem du är? bad Ken Burke.
– Jag är din dotter som inte bett om att få bli känd men aldrig haft ett val.


http://boksidan.just.nu

Skriven av: Bill Persson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren