Publicerat
Kategori: Novell

Bakom skuggorna

Det regnade. Mizar drog med all sin kraft upp dörren till lastbilen och gick ut. En stark vind mötte honom nästan direkt och fick det röda håret att flyga åt alla håll. Han var klädd i ett par gräsligt för stora jeans och en lika gräsligt för stor fleecetröja. Iförsej så var allt för stort för hans trådsmala missbrukarkropp. Femton år. Han skrattade lätt åt sej själv när han såg sej i ett fönster som verkade tillhöra någon sorts affär. Han såg definitivt inte ut som femton. Snarare tretton eller till och med tolv. Mörkret var verkligen kompakt på det här stället.
”Vart är det här nu igen?” frågade han chaffisen som hade tänt en joint
Han skrattade lite halvt hånfullt mot Mizar innan han svarade att dom just nu befann sej i Vancouver. City området. Mizar ryckte på axlarna. Vem orkade bry sej? Hur som helst så tänkte han inte stå och snacka skit med den där jävla perversa chaffisen, som däremot verkade se fram emot det med stor glädje.
”Ska du med till kusten, grabben?” frågade han med ett skratt
Självklart kunde han hänga med. Han kunde ju bara hoppa upp och sätta sej brevid gubben igen. Men tanken på att behöva sitta med huvudet nertryckt under en fet ölmage ytterligare en gång fick honom att avstå ganska snart. Han kunde klara sej själv i stan. Eller hur? Det var ju det han hade gjort hela tiden i Winnipeg. Han drog ner snor i munnen och spottade ut det i en äcklig pöl på den regnvåta asfalten.
”Nej. Jag stannar här. Det verkar okej” sa han med en trotsig min
Den äckliga chaffisen såg enormt besviken ut. Antagligen satt han där och var kåt som fan, i rent desperat behov av att få göra av med det på något sätt. Den här gången verkade det oturligt nog handla om Mizar. Med ett halvt skratt började han gå längs gatan. Dom verkade ha stannat i utkanten av City området eftersom det inte var så där överdrivet mycket folk just här, men man kunde höra ljuden från innerstaden så den kunde inte vara allt för långt borta. Här fanns det några femvånings hus, ett antal soptunnor, lite fyllon och ca tusen miljoner gatlyktor. Det verkade faktiskt som om dom hade öppnat en fabrik för gatlyktor, och hade bestämt sej för att det här var test stället. Hur som helst så lyste det upp området förbannat mycket och fick det att framstå som en stor, fet ljuskälla. Inga människor förutom fyllona visade några tecken på att existera. Han fortsatte gå nerför gatan. Husen såg verkligen exakt identiska ut.

Skriven av: Zed

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren