Publicerat
Kategori: Novell

BARNVAKTEN

Hon stod där liten och nätt, vacker & perfekt. Hennes långa ljusa hår dansade ner längst ryggen. Ögonen lyste knallblå och munnen log stort och brett. Hon var 22 och hette Ebba. Det var hon som skulle vara barnvakt åt min lillasyster Catrine.
Mamma och pappa arbetade dagarna långa och jag hade inte tid att passa Catrine nu när jag snart skulle konfimera mej. Vi var en skapligt rik familj och hade annonserat efter en barnvakt med ett mycket bra pris i betalning.

Ebba skötte Catrine hela dagarna. Jag hörde hennes gullande ända upp till mitt rum där jag satt & pluggade. Efter en vecka började jag reta mig ordentligt på Ebba. Allt hon gjorde – gjorde hon perfekt och med ett leende på läpparna. Man började undra om hon fjäskade och ville värka hur go som helst. Jag hörde henne aldrig ryta åt Catrine. När hon välte hela köksbordet med tallrikar på var det enda hon sa ;ojdå! Vi hjälps åt att ställa upp det igen lilla gumman!
Jag höll på & spy när jag såg hur hon fjäskade över allt.

När jag skulle på fest synade hon mig från topp till tå , lade huvudet på sne och log ett fejkat leende. Hon avskydde säkert mig, jag var inte särskilt trevlig emot henne.
- Kom inte hem försent nu Erika.. sa hon med en ljus ton på rösten..
Jag höll på att koka av ilska, visst hon var barnvakt, men för guds skull inte för mig!
- Jag kommer hem när jag vill.. röt jag och smällde igen dörren.
Jag blev bara mer & mer retlig på människan.
Festen var hur tråkig som helst så jag bestämde mig för att gå hem tidigt.
Väl hemma öppnade jag försiktigt dörren eftersom jag var medveten om att Catrine sov. Mamma & pappa jobbade natt. Jag smög upp för trappan och synade Ebba hukandes över mammas och pappas säng.
När hon fick syn på mig såg jag en blick i henne som jag aldrig tidigare sett, den var ond som en djävul. Men snabbt såg jag hennes leende formas i ansiktet.
- jag dammade bara lite.. ursäktade hon sig. Vad tidigt du är hemma, var det tråkigt?
Jag visste själv att hon inte dammade, vad höll hon egentligen på med?
- mmm jag går och lägger mig, sa jag och gick in på mitt rum.
Den natten hade jag svårt att somna, jag låg och funderade på Ebba.. vad gjorde hon här? Var hon ute efter något?

När jag kom hem från skolan nästa dag märkte jag att mitt silver armband var borta. Det låg inte på skrivbordet där det brukade… jag vågade inte anklaga Ebba.. tänk om hon var farlig? Jag avvaktade för att se om något mer hände.
Och redan kvällen därpå gastade mamma över att hennes örhängen var borta, och att pappas sparade pengar hade förminskats i summan.
I det ögonblicket sneglade jag på Ebba som i full färd var igång med att mata Catrine med välling..
- den subban.. var min första tanke.
När mamma och pappa ännu en gång jobbade natt och Ebba tog hand om Catrine ljög jag om att jag skulle på fest. Men istället skulle jag stänga ytterdörren gå bakvägen till husets baksida och klättra upp till mitt fönster genom stegen. Sedan skulle jag spionera.

Jag gjorde mig festfin & lurade Ebba rejält. Allt gick bra med att komma upp till mitt fönster. Jag klev försiktigt in och gömde mig under min säng.
Direkt var Ebba uppe på övervåningen och jag såg henne gå in i mammas och pappas rum. Jag hade utsyn dit, eftersom deras rum låg rakt över mitt.
Ebba kollade runt om sig för att se att läget var under kontroll, sedan tittade hon under mammas & pappas säng och drog ut kassaskåpet med alla smycken i. Hon lirkade upp låset och tömde innehållet i hennes väska.
Jag höll på att svimma, jag var rädd.. var Ebba någon sorts inbrotsstjuv och lögnare?. Jag bestämde mig för att avslöja och knäcka henne. Jag ställde mig upp på benen,i hallen och glodde rakt på henne.
Hon fick en sådan stor chock att hon hoppade till när hon såg mej.
Direkt rusade hon fram till mig och satt handen hårt för min mun..
- om du ens vågar berätta detta för någon dödar jag dig lilla erikaa..viskade hon. Hennes röst när hon sa mitt namn gjorde mig illamående.
Jag kom ur hennes grepp,tog tag i närmaste stol och slog den i hennes huvud. Hon föll ihop på golvet med en blodpöl från huvudet.
Mina tårar sprutade från mina ögon och jag darrade. Det första jag gjorde var att springa in till Catrine och bära upp henne i min famn. Sedan slog jag numret till mamma & pappa. Jag vet inte hur mycket jag yrade, men till slut fattade dom vad som hänt och kom genast hem. Polisen kom på plats. När jag såg Ebba föras med handbojor till polisbilen blev jag lättad..det blev massor av förhör men Ebba bara nekade till allting. Till slut fick vi dit henne och hon fick ett års fängelse för stöld.

SLUT! Av nathalie den 22/7-05
Kommentera gärna novellen!

Skriven av: nathalie

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren