Publicerat
Kategori: Novell

Ben Thens deckarbyrå/ Pappret i Milano

Ben låg i hängmattan utanför Ben Thens Deckarbyrå. Plötsligt ringde hans mobil.
- Ben, grymtade han buttert.
- Ni är väl privatdeckare? Bra, för det är så att...
- Ring inte till mig, ring till Ben Thens Deckarbyrå om det gäller ett fall, 08-5640937. Det är nummret. Han lade på innan mannen hann säga någonting och stängde av mobilen. Han reste sig upp och lade pipan på sitt lilla bord. Hans sekreterare Melinda Zoo satt med fötterna på bordet och rökte samtidigt som hon fnittrade med någon i telefon.
- Melinda! röt han. Melinda hoppade till och tappade mobilen i marken.
- Nej, skrek hon och slet upp den.
- Vad gör du? Jag ger dig 200 dollar i veckan bara för att ta emot några samtal. Och vad är tacken? Du gör ingenting och tror du kan få pengar gratis. Plötsligt knackade någon på dörren. Ben gick rasande fram till dörren och öppnade den och visade mannen skylten.
- S-T-Ä-N-G-T! STÄNGT!, skrek han och drämde igen dörren.
- Ni bör bete er artigare mr Then. Scott Jones, FBI och min kollega här är Zack Fox, CIA. Ben lugnader ner sig och öppnade dörren.
- Kom in och sätt er, sa han vänligt men falskt. Dom satte sig på varsin stol. Fox började.
- Vår kära försvarsminister har haft ett litet inbrott på sitt kontor. En hel pappershög med information om U.S.A:s nuvarande kärnvapen och ritningar till dom vi ska använda i framtiden.
- Vi vet vem det är, Ivan Nogogog från Kroatien. Men enligt många pålitliga källor befinner han sig i Milano. Vi vill att du beger dig dit och griper Nogogog.
Ben nickade.
- Självklart gör jag det mina herrar, svarade han.
- Bra, sa Jones och skakade hans hand som ett tecken på att disskusionen var slut.
En sak till bara Then, Nogogog drar sig inte för att döda. Så fort han vet att du är efter honom kommer han försöka döda dig. Så du behöver inte leta efter honom. Han hittar dig. Och håll en låg profil och låtsas turista. När dom gått bad Ben Melinda att ta handom deckarbyrån ett tag. När han var vid flygplatsen så köpte han en omedlebar biljett till Milano.
- Skynda dig till Flight 9, tipsade hon. Planet går om en kvart.
- Jäklar, utbrast han och sprang dit. Grindarna höll precis på att stängas när han kom fram. Han visade sitt pass snabbt och skyndade sig sen mot planet. 47 B, tänkte han. Han såg sin plats nästan längst bort och slängde sig ner där. Bredvid honom satt en glad kille med en elgittar i sina knän.
- Va ska ru göra i Milano, polarn? frågade han glatt.
- Turista, min familj bor där och väntar på mig, och du då? frågade han för artighetens skull.
- Äh, jag och mitt band Metallica ska ha en konsert i Florens, Milano och Verona.
- Metallica?! skrek han.
- Ja, jag är sångaren i bandet. Vi är ganska kända. Mitt namn är James Hetfield. Du då?
- Randy Tarz, ljög han. Randy Tarz hade varit hans täckmantel hela tiden. Han hade fått det namnet när han sett en figur på en tecknad serie som gick i ett avsnitt på 80-talet.
- Är inte det en gammal seriefigur? frågade han förvånat. Ben blev alldeles röd i ansiktet.
- Jo, jag skäms lite över att ha samma namn.
- Nä, gör inte det grabben, sa James och skakade på huvudet. Resten av resan satt dom helt tysta. Ben köpte en smörgås och en kopp kaff'e men inget mer. När planet landade så tog han snabbt sin lilla väska och gick ut i det fria.

Fortsättning följer...

Skriven av: The Paradise

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren