Publicerat
Kategori: Novell

Blasé

Mannen som ensam gick på trottoaren längst Hamngatan, varken såg eller hörde hur en ung kvinna ett par meter framför honom blev misshandlad av två ungdomar. Inte heller lade han märke till hur frontalkrockad en bil var som han passerade, trots att där stod både polis och ambulans och chockade vittnen till händelsen. Han hörde inte skottet som gick av vid nästa gathörn och han såg aldrig den nedskjutna mannen som låg mitt på öppen gata. Han tog tunnelbanan till Mariatorget och passerade på vägen upp för tunnelbanan en hemlös kvinna som han var nära att trampa på, men det enda han tog notis av var att han var smidig nog att återfå sin balans.

Hemma i lägenheten värmde han sin mikroportionslåda och satte sig ner i soffan framför TV:n. På nyheterna visades det bilder från något krig och sedan några svältande barn i Afrika eller något. Inte för att det spelade någon roll. Han avslutade sin måltid och slängde kartongen, plastbesticken och Colaburken i papperskorgen. Vad var det för mening med att källsortera sina sopor?

Telefonen ringde och han svarade. Det var hans flickvän som undrade om de skulle träffas på kvällen eller inte. Han sade att hon kunde komma över till honom om hon inte hade någonting bättre för sig. Det hade hon inte, så efter 30 minuters resa med tunnelbanan ringde det på dörren till mannens lägenhet.
Han ropade att hon skulle komma in, vilket hon gjorde. Flickvännen hängde av sig sin kappa och gick in i vardagsrummet där hon fann sin pojkvän sitta upptagen vid datorn. Han sade att han bara skulle läsa en del mail som han fått under veckan. Hon satte sig ned i soffan och började bläddra igenom TV-guiden och frågade honom om de skulle gå ut och äta något. Irriterad över att ha blivit avbruten i sitt läsande, svarade han att han redan ätit och var hon hungrig kunde hon ta en macka eller något i köket. Flickvännen slog på TV:n och bläddrade fram mellan de 26 kanalerna, men fann ingenting som fångade hennes intresse.

När mannen stängde av datorn upptäckte han att hans flickvän inte längre satt i soffan. Han gick ut till köket och fann henne där, tuggande på en limpsmörgås. Hon hade tagit hans sista Colaburk, vilket han också kommenterade.
Likgiltigt ryckte hon på axlarna och såg på honom. Hon tände en cigarett, trots att hon visste att det var rökförbud i hans hem. Han frågade vad hon ville göra. Uttråkad svarade hon att de kunde ha sex eller se en film. Vad fanns det mer att göra? Han tyckte att hon kunde välja film då han sett dem alla så många gånger redan.
Flickvännen gick fram till bokhyllan, där alla hans köpfilmer fanns staplade i rader med kategorierna porr, action och skräck. Hon valde hans senaste inköp av 'Satan som mördar Jungfrur III). Han suckade åt hennes val då han sett just den filmen kvällen innan.

När filmen var slut, gick de och lade sig. Flickvännen hade sagt att hon inte orkat åka hem och eftersom hon jobbade i närheten av hans hem, bestämde hon sig för att sova över. Efter det att lampan släckts, frågande mannen om de inte kunde ha sex i alla fall. Som svar, påpekade flickvännen att hon faktiskt frågat honom tidigare under kvällen och då hade han svarat att han hellre sett på en film. De somnade.

På morgonen gick kvinnan tidigt då hon var tvungen att åka hem först innan hon kunde åka till arbetet. Hon hade glömt sin elektroniska almanacka hemma och utan den kunde hon ju inte åka till jobbet. När tunnelbanan fick ett mindre 'stopp i trafiken', passade hon på att skicka sin pojkvän ett sms där hon meddelade att hon skulle ut med tjejerna på kvällen. Detta var visserligen inte sant, men det kanske skulle dyka upp någonting under dagen som hon hellre ville göra än att vara med honom. Han var inte särskilt viktig.

Mannen vaknade och fann att han var ensam. Det gjorde honom inget. Hon brukade försvinna och han saknade henne inte när hon inte var där. Han duschade och klädde på sig och lämnade sedan lägenheten. Han noterade att det luktade kattpiss i trapphuset, men såg inte blodpölen alldeles utanför portdörren. Han åt sin frukost på MC Donalds, medan han bläddrade genom morgontidningen. Där stod det gamla vanliga om krig, mord och svält. Snabbt bläddrade han vidare till sluten av tidningen för att se om det gick någon bra film på kvällen.

Skriven av: Jim

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren