Publicerat
Kategori: Novell

Dagens datum

Vad sitter du inne för? Det är ju sommar ute. Egentligen är det ju faktiskt sensommar. Om du tar dig en titt på kalendern hemma i köket, den där som hänger på väggen som ni får av Posten varje år, märker du att den rutan som kommer efter de överkryssade är torsdagen den sextonde...men vänta lite!
Igår kväll, klockan nio, tittade du ju på den där serien, vad fasen den nu heter. Något på B i alla fall, men du kommer inte ihåg vad. Inte jag heller. Bra är den ju, och det räcker väl? Men den går ju bara på torsdagar. Reprisen går på tisdagar, men om du såg den igår måste det ju vara fredagen den sjuttonde juli idag.
Du tar en av blyertspennorna, men lägger ner den igen. Den är inte vässad, coh du kan inte hitta pennvässaren trots att du letar i pennstället.
Du tar istället en bläckpenna, och kryssar över gårdagens datum. Sådär. Lite halvt stolt över att du har hjälpt till att upprätthålla ordning coh familjefrid ser du på det prydliga lila krysset, lägger tillbaka pennan och tittar ut genom köksfönstret som du alltid gör på morgonen.
Det ser ut att bli en fin dag idag.
Himlen är blå, bara några pyttesmå enstaka molntussar sveper fram över himlen. Solen är inte på den här sidan än, men den bländar dig genom att den reflekteras i grannens fönster.
Du går in i mammas och pappas sovrum. Det luktar av parfym och rakvatten. I sängen ligger katten och sover i solljuset, som sipprar in mellan gardinerna. Belsutsamt och plötsligt trött på mörkret därinne går du fram och rycker upp rullgradinen och öppnar fönstrena. Doften av gräs strömmar in i rummet, katten ruskar på huvudet och jamar högt innan den somnar om igen.
Du lägger dig i sängen, söker en kort stunds trygghet.
När du tittar ut igen blir du påmind om att världen är grym. Du ser syner i det vita skenet, där står din lillasyster. Och där står ju mamma också. Mamma är inte hemma. Och vänta lite nu...hörs det inte ett ljud ifrån köket?
Du går ut igen. Önskar att du inte borde ha gått.
Teven står på. Någon har satt igång videon, och du är säker på att det inte är du. Men du är ju ensam hemma. Eller är det någon annan här?
Försiktigt smyger du dig runt i huset. På tröskeln till matsalen tvekar du en kort sekund. Får en plötslig ingivelse och går till telefonen och ringer nödnumret. När du återigen tittar ut genom köksfönstret får du inte fram mer än ett högt skrik. Mannen därute känner du mycket väl igen.
Men vad gör han här?

***

När samtalet kommer till alarmcentralen är det redan inspelat. Sex sekunder. Det är ett sex sekunder långt skrik innan det klipps av, och någon kastar på luren. Även om polisen är snabbt på plats kan de inget göra.
Huset är tomt, förutom en människa som ligger död på golvet. Ansiktet är totalt massakrerat, precis som resten av kroppen. Sönderskuren och lemlästad med en kökskniv som ligger bredvid.

Det finns ännu ingen möjlighet att se om det är en man eller en kvinna. Polismannen som ser sig omkring noterar bläckpennan som ligger på bänken under kalendern, och kryssen. POlötsligt upptäcker han att något inte stämmer i mönstret och går närmare. Dagens datum är också överkryssat.

Skriven av: Katja

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren