Publicerat
Kategori: Novell

Den andra

Hej du! Det är jag som är den andra. Det är till mig han går när han är less på dig. Din enahanda matlagning. Dina snoriga ungar. Ditt gnäll om ekonomin och om värmepannan som kanske måste bytas. Det slipper han hos mig. Nej, för jag tänder en brasa i öppna spisen och låtsas inte om att min värmepanna behöver bytas. Jag äter gröt i veckan för att ha råd att bjuda honom på ostron. Hos mig är han påpassad och trygg.
För jag vet redan. Skulle jag andas ett ord om att han kanske kunde bidra, då slank han nog undan snabbare än avlöningen. Vill jag ha någon som värmer mig en stund, får jag nog tiga.
Förresten kan du få tillbaka honom nu. Jag har tröttnat. Kan redan alla hans berättelser. Hans skämt känns gamla och unkna. Och uppenbarligen har vi redan nötit oss igenom alla ställningar han kan komma på. Några nya vill han sannerligen inte lära sig, då tittar han misstänksamt på mig och undrar vem som lärt mig?
Nej, ta honom tillbaka. Jag tänker minsann skaffa något bättre. Någon som är bara min. Någon som är tvungen att tåla både morgonhumör och ett ostädat kök.
Låter jag sur? Det är jag. Jag ångrar varje minut av fjäsk som jag ödat på honom. När jag kunde ha givit det till någon som bättre kunde gengälda den gåvan.
Det kan du hälsa honom. I samma veva som du förklarar att du vet exakt var han var på Påskdagen förra året. Så är vi kvitt.

Skriven av: Anna

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren