Publicerat
Kategori: Novell

Den korta berättelsen om Ola som läser en bok

Krux vaknade av att det var kokhett i rummet. Klockan var 08.00.
Han undrade varför det var så varmt. Han satt länge och funderade innan han kom på det. Det var ju sommar. Krux var inte så klipsk. Han hade haft icke godkänt i alla ämnen när han gick ut nian. Nu hade han ett kanon-jobb trots allt. Krux var intresserad av korv. Därför hade han startat ett Internetföretag där man kunde beställa 1000 tals olika sorters korvar. Krux blev rik som ett troll på det.
Han gick upp ur sängen och in köket. Han hade tänkt starta dagen på bästa möjliga sätt, genom att äta 3 och en halv tjock grillad korv med rostad lök och senap. Det var Krux favorit.
Det ringde på telefonen.
- ja, de e Krux
- kan man heta så? Svarade en vilsen göteborgare.
- ja, jag gör det i alla fall, svarade Krux tillbaka
- kan man heta så?, sa han igen
- jamen…
- KAN MAN HETA SÅ?!
Krux la på luren och började gråta. Han hade alltid blivit mobbad för sitt namn. Det var hans farsas fel. Han var dyslektiker och tänkte egentligen döpa Krux till Sven.
Krux hann aldrig uppfatta skottet som kom utifrån, så han blev träffad och dog.
Stackars Krux. Han dog utan körkort.

Vilken bra bok tänkte Ola, den får jag nog ta och läsa igen.

Året var 1965 och en pojk kom till denna jord. Det var inte vilken pojk som helst utan en viss Krux Bjurvindsson.
Tiden var hård, Krux kunde inte gå. Men en söndagsmorgon 1970 reste han sej upp.
Krux vandrade. Anledningen var ett korvbegär. Han visste att det låg en korvkiosk bara fem mil iväg. Det var ingen match för en korv-narkoman.
Krux tog bilen iväg till kiosken. Att gå var inte att tänka på. Han var ju trotsallt bara 5 år gammal.
När han hade kommit halvvägs blev han stoppad av polisen. Dom bad honom att visa körkortet. Krux var väl förbered. En fejk var inte svår att göra 1970, då körkorten var rosa och såg ut som skuren ur ett filpaket. Det var ungefär det Krux hade gjort.
Jaja. Polisen gick på det och Krux far vidare.
Tillslut kom han fram till kiosken och fick sina 3 och ½ korvar med rostad lök och senap.

Ytterligare 5 år gick och Krux fyllde 10 år denna Blåa fredagskväll. Han fick en kol-grön apelsin av sin farfar, en cykelhjälm med sax-aktiga kruselider på. Det gillade Krux, och blev jätteglad. Men glädjen försvann när det var morsans tur. Det blev ett rejält kok stryk.

Ola kände sej aningen trött och la ifrån sej boken. Klockan var 03.55. Det var dags att sova.

God natt…

Skriven av: Axvald

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren